ALGEMEEN > Ovens > Electrische aansluiting Smit oven

Ik heb een gerestaureerde electrische Smit oven (bovenlader). Afmetingen 30 x 30 x 40. De oven is uitgerust met 8 spiralen maar is verder niet aangesloten. Mijn vraag: hoe moet ik deze aansluiten? Ik heb hem op dit moment 2 x 3 serieel aangesloten. Echter als ik hem stook neemt naarmate de temperatuur stijgt het vermogen toe en klapt de zekering (16a) erbij 900 C eruit. Als ik hem bij wijze van spreke serieel 1 x 6 aansluit dan trekt hij minder vermogen maar wordt hij bijna niet warm. Wat gebeurt er indien ik hem 2 x 4 serieel aansluit? Neemt het vermogen dan navenant af (in tegenstelling tot 2 x 3)? Kan deze oven dan wel op een groep? Wat is de electro dynamische verklaring hiervoor?
gevraagd

2 antwoorden

  • Beste Henno,

    Bij mijn weten heeft smit altijd alle elementen in serie geschakeld.
    Het beste kun je met een Ohm meter even een element of alle de weerstand meten,per element moet je op ca. 1.8 Ohm meten dan staan ze allemaal in serie.
    Je moet op een totaal van ca 15 Ohm uitkomen om een oven van 3500 Watt 230 Volt te krijgen.

    Het kan ook 2x1750 Watt zijn dan moet bij 4 elementen in serie elk element ca 7,7 Ohnm zijn dan kun je er 2x4 in serie aansluiten.


    Met Vriendelijke Groet,

    John Schouren.
    beantwoord
  • Beste John,

    Hartelijk dank voor deze uitleg. Ik ga een ohmmeter regelen en geef je bericht wat het resultaat is.


    Groet

    Henno
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.