ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxides en basisglazuur

Hallo,
Ik heb niet de materialen om volledig zelf mijn glazuren samen te stellen.
Toch zou ik graag wat experimenteren met beperkte middelen.
Als ik start van een witte steengoedglazuur kan ik dan door toevoeging van verschillende oxides verschillende goede steengoedglazuren krijgen, of werkt dit niet.
ik zou witte nemen omdat die beterkoop is dan matte glazuur.
Willy.

9 antwoorden

  • Heb er geen ervaring mee hoor maar maar mij lijkt een basis van transparant dan beter. Als het tenminste om de kleur van de oxides gaat. Het lijkt mij dat die door het wit worden beinvloed.
    beantwoord
  • Het toevoegen van oxides aan een kant-en-klaar glazuur kan heel spannend zijn. Het resultaat is echter niet zo goed te voorspellen. Ik kan alleen maar zeggen, probeer vooral eens iets uit.
    Houd er wel rekening mee dat sommige oxides niet alleen kleuren, maar ook werken als vloeimiddel. Bijv. kobaltoxide doet dat. Gebruik er maar heel weinig van. Minder dan 1% geeft al een sterke blauwe kleur.
    Koperoxide geeft groene kleuren, maar kan ook met bijv. kobalt worden gemengd. Rutiel en mangaan geven bruine kleuren.
    Denk er aan dat alle oxides giftig zijn in meer of mindere mate.
    Wil je iets meer weten, dan zijn er verschillende boeken waar je veel informatie uit kan halen.
    beantwoord
  • Heb goede resultaten met het mengen van oxiden in een zelfgemaakte basisglazuur.Alleen heb ik ondervonden dat als je de oxiden toevoegt aan de basisglazuur en het na eens te schudden onmiddelijk gebruikt men een heel andere resultaat krijgt dan als men het een nachtje laat rusten. Het on,iddelijk gebrukte was bsb bruin en de dag nadien donker donker bruin.
    beantwoord
  • probeer het eens te mengen met een(oude) staafmixer Willy dat gaat prima.
    Dus grondstoffen droog mengen.
    Water erbij en doorroeren.
    Als de gewenste dikte is bereikt met de staafmixer 1 a 2 minuten mixen en de glazuur is klaar voor gebruik.
    Eventueel nog zeven.


    Frans
    beantwoord
  • Hoi Willy,

    Alles wat je ooit zou willen weten over oxides is wel te vinden op: http://ceramic-materials.com/cermat/oxide/index.html

    Het helpt wellicht om een zweefmiddel toe te voegen om een meer consistent resultaat te krijgen (of extra goed roeren voor het vogende gebruik).

    Ik zag op je blog dat sommige oxides in B en NL in prijs verschillen en ben benieuwd welke.

    Overigens vind ik glazuren vaak inetressanter worden met de toevoeging van rutiel en/of zinkoxide bij de kleurende oxides.

    Veel succes.
    beantwoord
  • Zal eens op zoek gaan welk zweefmiddel ik het best aanschaf.
    Heb per toeval vandaag 4-tal glazuren aangemaakt met Rutiel; Zinkoxide en titaanoxide. Ben eens bebieuwd naar het resultaat.
    beantwoord
  • Zweefmiddelen zijn b.v. bentone of bentoniet of CaCl.
    succes!
    beantwoord
  • Hallo Willy,
    Pigmenten of kleuroxydes aan een kant-en-klaar glazuur toevoegen is gewoon uitproberen, gezien elk mineraal op zich een invloed heeft op de kleurvorming. En dat is eindeloos. Een kleur kan men via verschillende wegen bekomen. Voorbeeld; groen via koper of chroom ? Rood via ijzer of seleen. En ga zo maar door. Als de glazuur als smellters Natruim/Kalium bevatten zal Koper turqoois/blauw inkleuren. In een loodglazuur geeft Koper een bepaald groen. Dit groen kan weer variëren naargelang de andere aanwezige mineralen zoals zink of rutiel. En als zweefmiddel werk CMC-lijm uitstekend.
    beantwoord
  • Deddy D,
    Kobaltoxyde is nou net het oxyde dat de smelt niet beïnvloed, gezien het als tinoxyde nooit aan de fusie deelachtig is. Daarom is het beter om die reden kobaltcarbonaat te gebruiken, gezien die een betere dispertie heeft. Je kunt niet gelijk welk basisglazuur, dekkend of transparant gebruiken om gelijk welk kleuroxyde in te vermengen. Neem nu een glazuur dat loodoxyde bevat; daarmee kun je via koperoxyde nooit blauw bekomen en enkel nuances van groen. Daarvoor moet je een basisglazuur hebben op basis van natriumoxyde (alkalische glazuur). Als je toch enig voorspelbaar kleur wenst is de enige mogelijkheid instant colors te gebruiken voor hoge temperatuur geschikt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.