ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > zwarte mat glazuur of engobe

In mijn enthausiasme is het beeld wat ik oorspronkelijk wilde raku stoken dermate groot uitgevallen dat ik het niet meer kwijt kan ik mijn overigens niet eens zo hele kleine raku oven. Maar 110 cm hoog red ik echt niet. Daarom moet ik overschakelen op iets anders. In plaats van de zwarte ingerookte vlakken zoals bij raku wil ik dit min of meer nabootsen met b.v. een engobe.
Heeft iemand een tip hoe krijg ik een engobe echt zwart krijg en niet grijs?
Of heeft iemand een andere suggestie? Het zwart moet wel mat zijn dus tranparant over de engobe waardoor deze zwarter wordt vind ik niet mooi.

Martin

6 antwoorden

  • hoi Martin,heb jij dan een elektrische oven waar je wel een stuk van 110 in kan bakken (groot hoor),ik heb wel een recept dat heel zwart en mat is en goed geschikt voor beelden. Te bakken op 1260°.
    gr.Marijke
    beantwoord
  • Bisquit bakken en glazuren kan ik doen op de cursus waar ik het beeld gemaakt heb.
    105 cm is de maximum hoogte dus het kan nog net.
    Zelf heb ik uitluitend een raku oven tot ca. 85 cm.
    1260 Graden als temperatuur is wel een beetje aan de hoge kant. De grove chamotteklei die ik gebruikt heb geeft 1120 als max. aan.
    Is je receptuur misschien aan te passen aan deze temperatuur?
    En is mat ook echt mat (ij bedoel dof) of alleen iets minder glanzend?
    Martin.
    beantwoord
  • probeer het eens, maak een proef en laat het hoog en op lagere temp.bakken.
    het is mooi mat zwart,niet geschikt voor uit te eten,maar mooi voor beelden.
    mangaanklei 80
    oker 10
    spodumeen 10
    succes en laat eens weten wat het geworden is.
    Marijke.
    beantwoord
  • Hallo Marijke,
    Het beeld waarover ik sprak is nu voor zover klaar dat ik nu kan laten drogen.
    In de tussentijd wil ik een aantal glazuurproeven gaan doen. Zou je me de ingredienten van jou recept iets kunnen toelichten?
    Ik ben niet zo erg ervaren met glazuur en begrijp niet helemaal wat je bedoeld met Mangaanklei - Oker - Spodumeen.
    Hartelijke groeten, Martin
    beantwoord
  • Hallo Martin,
    mangaanklei is gewoon te koop in de winkel kleipoeder met mangaan
    oker is een gele ijzeroxide en
    spodumeen wordt gerekend tot de veldspaten
    bevat lithium aluminium en kwarts.
    Alle grondstoffen kan je kopen, veel succes met je proeven.
    Je kan veel over grondstoffen terug vinden in het handboek voor glazuren van David Green.
    groeten Marijke.
    beantwoord
  • Hallo Marijke,
    Bedankt voor je toelichting. Deze week is het vakantie dus heb ik geen cursus maar volgende weel ga ik glazuurproeven doen. o.a. met jou recept....
    Groeten, Martin
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.