ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > oude scherven verwerken in nieuw keramiek

Uit Kazachstan en Marokko heb ik oude scherven meegebracht. Deze zou ik willen verwerken in een nieuw object. Kan ik deze scherven meebakken of moet ik een 'ruimte' maken waar ik deze scherven later in kan plakken.
Het liefst zou ik het meteen meebakken zodat het een mooi glad geheel blijft.

Mijn tweede vraag is eigenlijk een zelfde vraag. alleen nu zou ik hetzelfde willen doen met een gebroken Keulse pot, (geen oude) die ik weer wil verwerken in een nieuwe pot.
Ik heb wel eens werkstukken gezien waar oud porselein in verwerkt is, maar dat was er dan tussen in gezet met grote openingen. hierdoor kan de krimp natuurlijk veel minder kwaad.
Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft om het meteen te kunnen verwerken!!
bij voorbaat dank
Yvonne

11 antwoorden

  • Hoi Yvonne,

    Je meldt zelf al de krimp.
    Klei die reeds gebakken is zal niet meer krimpen, maar klei die nog gebakken moet worden uiteraard wel.
    Je zult dus een uitsparing moeten maken voor de scherven die je wilt inpassen. Ik heb wel eens gewerkt met rvsplaat (heel iets anders), berekend hoeveel krimp de klei zou hebben, een uitsparing gemaakt, deze later iets bijgewerkt en het rvs er in geplakt.
    Wie weet heeft iemand ervaring met jouw vraag.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dank je wel Hanneke, voor je antwoord.
    Zelf heb ik al vaker met glas gewerkt wat er later ingeplakt kon worden, maar dit is toch heel anders. (En glas un je later er ook in laten smelten op een lage temperatuur!
    Natuurlijk kan ik de scherven wat ruimer inpassen, maar omdat het echt scherven zijn, en geen pasklare stukjes zal dat ook heel moeilijk zijn, omdat de scherven onder en boven verschillen. Soms is de bovenkant klein en de onderkant groter, en omgekeerd. Ik had ze zó willen verwerken dat het een mooi glad geheel zou worden. Ik vrees dat het niet gaat lukken, maar als ik van de week weer een oven stook, zal ik verschillende proefjes maken.
    ik hoop toch nog op een simpelere oplossing.
    maar alsnog bedankt.
    Yvonne
    beantwoord
  • Dag Yvonne. Op les bij Gusta van Oosterhout in Breda maakte ik een grote bloempot waarin scherven van reeds geglazuurd werk verwerkt waren. Met repen klei werkte ik om de scherven heen, niet te strak vanwege het gaan krimpen.En expres wat onregelmatig. Van binnen maakte ik de repen aan elkaar vast voor de stevigheid, van buiten niet, daar bleef je de repen structuur zien. Door de pot in een afwijkende kleur van de scherven te glazuren kreeg ik een leuk effect. Ik maakte daarnet een duidelijke foto, maar het lukte me niet om die mee te sturen met dit bericht. Als je me mailt
    (tj. wesseling@nowe.nl) dan stuur ik de foto via de mail .
    Tjalda Wesseling
    beantwoord
  • Hallo Tjalda, dank voor je reactie.
    Ik heb al een mailtje gestuurd en ben erg benieuwd naar het werk.
    Zoals ik in de mail al vermeld zou ik van de oude keramiek stukjes uit Kazachstan een mooie gladde pot willen maken, zoals een gerestaureerd museumstuk.
    De andere scherven kan ik natuurlijk wel op deze manier verwerken.
    Als er toch nog iemand een andere oplossing heeft, houd ik me aanbevolen voor tips!
    Groetjes
    Yvonne
    beantwoord
  • En hier is de foto.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Tjalda,
    Dat ziet er goed uit.
    Ik zie dat het ook wel meevalt met de ruimte tussen de scherven en het keramiek. mooi opgelost ook door er een donkere rand omheen te maken.
    dank voor de moeite van het opsturen
    groetjes Yvonne
    beantwoord
  • Dag Yvonne.
    Het lukte mij niet een foto toe te voegen, maar ik heb hem toen naar het secretariaat van Klei gestuurd via de mail en die hebben hem nu hier in het Forum gezet. In werkelijkheid is de pot mooier van kleur, maar ik had hem expres bewerkt met Photoshop om het contrast duidelijker te tonen.

    Ik bedacht nog een mogelijke oplossing voor jouw plan. Je verwerkt de scherven zoals bij mijn bloempot. Maar daarna werk je de pot met een lomer aan zowel de binnen als buitenkant strak af, behalve rond de scherven.Daar laat je dus net genoeg ruimte voor krimp. Na het biscuit stoken vul je de kieren met keramische lijm
    ( ik kocht een busje met 100 ml.bij keramikos. DA157) Deze lijm krimpt niet, je verwerkt het net als plamuur. En hij is overschilderbaar met glazuur. Ik heb er goede resultaten mee na breuk.
    Succes. En plaats straks een foto van het resultaat!
    Groeten Tjalda
    beantwoord
  • Hallo Tjalda,
    Ja ik begrijp't. Een foto is toch nooit zo als het werkelijke resultaat. Maar het is wel goed te zien zo.
    Wat jij beschrijft als oplossing, met de lomer, had ik zelf ook al bedacht. Ik zal de scherven enigszins heen en weer schuiven om ruimte te maken voor de krimp. Alleen aan die keramische lijm daar heb ik niet bij stil gestaan. Ik heb zelf ook een potje, want ik geef wel eens een workshop en dan gebeuren er toch nog wel eens kleine ongelukjes bij de cursisten.
    Maar al bij al een heel goed plan.

    Natuurlijk komt er straks een foto van de werkstukken op het forum.
    Ik heb je mail adres dus ze komen ook naar jou!
    Dank voor alle moeite die je gedaan hebt.
    Nu moet ik er toch uit kunnen komen.
    Heb vandaag en morgen geen tijd, maar het duurt me te lang om ermee te beginnen.
    groetjes Yvonne
    beantwoord
  • Misschien is paperclay een idee voor dit probleem. Dat heeft nauwelijks krimp. Heb zelf niet veel ervaring met dit spul, maar er is veel info over te vinden op het internet.
    beantwoord
  • Hallo Deddy.
    Ik heb wél al veel gewerkt met paperclay. Je kunt dit ook mooi glad maken met een lomer.
    Eerlijk gezegd weet ik niet zo heel veel over de krimp. Heb ik nooit zo op gelet. Ik gebruik paperclay voornamelijk in de zomer als ik buiten wil boetseren. Geweldig spul. Als het te droog is maak je het gewoon een beetje vochtig op de plek waar je verder wilt werken. Zelfs te gebruiken in het zonnetje. Ook veel minder kans op breuk, maar dat even terzijde...
    Ga dat meteen ook uitproberen. ! Prima idee!
    Had ik zelf helemaal niet aan gedacht. Volgende week meteen doen en dan laat ik weten hoe het resultaat is geworden.
    Dank je wel voor de tip.
    groetjes Yvonne
    beantwoord
  • Ik deel je enthousiasme over paperclay nog niet, maar ik blijf optimistisch. Verder ben ik benieuwd naar het resultaat, ik zie het wel dan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.