ALGEMEEN > Tegels - platen klei > decoreren biscuit -tegel

voor het schilderen op biscuit-tegels gebruik ik onderglazuur,daarna gewoon transparan glazuur en hup de oven in.Nu vind ik de kleuren wat gelig en niet zo erg helder uitkomen vergeleken met andere tegels die ik heb gezien elders,die waren nl. veel helderder.Wellicht een ander procede ?Ik geloof niet dat het aan het glazuur ligt maar wellicht is de techniek voor verbetering vatbaar?Graag commentaar!
gevraagd

5 antwoorden

  • Dag Bertie,

    Het transparant glazuur zal de oorzaak zijn van de gele kleur.
    Loodglazuur heeft de neiging om een gele kleur te geven.
    Probeer eens een transparant glazuur op basis van frittes zonder lood.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • bedankt,ik ga het gelijk uitzoeken!Kan het ook zo zijn dat de wat gelige ondergrond van de biscuit-tegel een rol speelt?Ik heb overigens even uw site bezocht,geweldig,daar kan ik wat van leren!
    beantwoord
  • Dag Bertie,

    Ja natuurlijk is de kleur van klei van invloed, zelfs belangrijker dan het glazuur.
    Je zou een extra witbakkende klei kunnen nemen om tegels te maken.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • dag Hans, zijn alle transparant glazuren op basis van frittes zonder lood hiervoor geschikt?Er is nogal wat soorten te koop namelijk.
    groetjes, bertie
    beantwoord
  • Dag Bertie,

    Dat moet je uitproberen, hoe hoger de alkalien (Na en Ka) in de fritte, hoe meer kans je hebt op craquele.
    Boor in de fritte kan weer een boorsluier geven.
    Ik werk zelf niet op aardewerktemperatuur dus ik heb geen gebruikservaring met die frittes.
    groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.