ALGEMEEN > Tips > oneffenheden op glazuur wegwerken en meer.

Hallo,
In een andere rubriek werd het bijwerken van glazuur besproken na het verwijderen van metalen triangels. Er blijft meestal een vlijmscherpe oneffenheid over. Vandaar hier mijn tip.
Ik gebruik voor veel werkjes zo een dremelachtig toestel (geen originele maar een bij het doe het zelf zaak gelijkaardig model).
Er bestaan groen-blauwe steentjes welke speciaal voor keramiek en glas bedoeld zijn. Alleen is er geen enkele winkelier van op de hoogte waarvoor ze dienen. Meestal zijn ze niet binnen en moeten ze besteld worden. Ze kosten slechts 2.5 euro en zijn echt de max. om kleine oneffenheden in de glazuur weg te slijpen.
Ik gebruik de witte wolachtige polijsttooltjes om droge; niet gebakken stukken bij te werken, o.a. om hoeken mee te breken en boivenranden van potten mee rond te zetten.
De bovenzijde van droge gegoten potten zet ik dan weer gelijk met de slijpschijfjes van ongeveer 1 mm dik.
Willy
http://blog.seniorennet.be/wilwikeramiek/

1 antwoorden

  • Dag Willy,
    dit heb ik pas ontdekt, een glasvijl. deze wordt door glazeniers gebruikt en is ontzettend handig om de puntjes van triangels bij te werken.
    is van hetzelfde materiaal als jouw blokjes maar heeft de vorm en ribbels van een vijl.
    Bij de glasgroothandel verkrijgbaar
    groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.