ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur blijft nat

Hallo,
Ondanks dat ik op mijn (misschien wel vele) vragen niet altijd antwoord krijg toch nog maar een poging om een probleem(pje) op te lossen.
Als ik mijn stukken in de glazuur dompel zijn deze perfect maar ze drogen tergend traag op. Voor sommige duurt het tot 5 uur eer ze droog zijn. Ik durf er al niet meer water aan toe te voegen omdat ik al aan 1.2 water op 1 poeder zit.
Als basisglazuur koos ik na testen voor: 20% Ball Clay + 42% kaliveldspaat + 15% krijt + 23% kwarts.
Bestaat er een produkt dat de opdroging versneld?
Alvast bedankt
gevraagd

15 antwoorden

• Hallo Willy

Opwarmen van je werk doet het water in de glazuur sneller verdampen dus opdrogen.
    Is de bisquit niet te hard gebakken?
    Je kan een test doen door er met je tong tegenaan te gaan.
    Plakt het dan zuigt je werk vocht op ontstaat er een nat plekje dan zuigt je werk niet genoeg vocht op en zal de glazuur lang nat blijven.
    Je kan ook de ballclay vervangen voor kaolin als je werk wel vocht opzuigt.

succes Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans, ga zeker proberen de ball Clay te vervangen door kaolien. Heb vannacht glazuurstook gedaan en de stukken welke nat in de oven gegaan zijn krijgen een heel speciaal effect. het is alsof de oxiden zich samenterkken in zones. 50% gekleurd en 50% mat. grappig maar neit de bedoeling.
    Willy
    beantwoord
  • een foto maakt het misschien iets duidelijker. De droge stukken hadden dit niet.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Je kan je werken ook eerst aan de binnenkant glazuren en als dit droog is, de buitenkant en dan volledig laten opdrogen vooraleer te bakken. Je kan je werken dan ook goed oppakken met een stukje krant. En ook je werken goed stofvrij maken en opwarmen. Maar opwarmen doe ik alleen als ik voor de 2e maal glazuur.
    beantwoord
  • Zo te zien was de glazuurlaag te dik Willy
    Kan ook door de ballclay zijn gekomen.
    Je moet maar eens kijken naar een geglazuurd stuk.
    Zitten er al scheurtjes in de glazuurlaag voor je gaat bakken is dit meestal het resultaat.
    Heb je al getest of je bisquit te hard of misschien wel te zacht is.
    Is het te zacht , dat merk je als water heel snel in de scherf dringt, is het een oplossing om je werk voor je gaat glazuren eerst gewoon in water dompeld of nat spuit met een plantenspuit.
    Daarna meteen dompelen in de glazuur.

Frans
    beantwoord
  • Hallo,
    Denk niet dat de scherf niet goed is.
    Was gisteren iets te ongeduldig en moest weg, heb de oven dan maar opgestart met een paar natte stukken in.
    Denk ook dat de glazuurlaag ruim dik is. Ga morgennacht eens proberen te bakken met heel droge stukken en mijn glazuur wat oplengen.
    Willy
    beantwoord
  • Heb de glazuur met water vermengd verhouding 1 op 1.4 ipv 1.2 en de stukkengoed droog in de oven geplaatst (drogen nu sneller uitgezonderd 2 stuks dus is de laag van die 2 iets te dik denk ik). Na het bakken hadden juist die 2 stukken vlekken. Ga nu naar 1 op 1.5 gaan en mijn oventemperatuur 10*C laten zakken omdat ik een begin van blaasjes zie verschijnen.
    Willy
    beantwoord
  • Heb nu bisquit gebakken op 970°C met de bedoeling mijn stukken iets poreuzer te houden en zodus rapper op te drogen, zo dacht ik toch.
    Het resultaat is dat de stukken niet rapper drogen. Moet nu nog wel de bakresultaten afwachten.
    Als ik de stukken op 1000°C bisquit bak en de stukken dus niet zo poreus meer zijn, zouden ze dan sneller opdrogen?
    beantwoord
  • Hallo Willy,
    Om een indruk te geven van glazuren en decoreren moet je eens kijken op de site van Youtube bij tssabouri's channel.
    Je kunt hier zien dat ze bij een bord of kom het bisquit eerst nat maken en dan de glazuur erop ( Het is wel productiewerk ) anders dan wat wij doen. Maar wel leuk om eens bij een ander in de keuken te kijken.
    beantwoord
  • Heb nu proeven gedaan met volgende glazuur:
    32 Ball Clay + 32 Krijt + 18 kwarts + 18 nepheline syeniet.
    Met een verhouding van 1 deel poeder op 1.6 delen water leek mij de glazuur te dik, maar deed toch een poging op 3 stukken. Deze 3 stukken hebben na het bakken dezelfde vlekken als voorgaande foto.
    Heb meer water toegevoegd tot ik een vloeistof bekwam die op het zicht aannermelijk was en dat was 1 deel poeder en 2 delen water.
    De vier stukken welke ik hiermee glazuurde (overgieten of dompelen) zijn op een paar vlekjes na goed.
    Ga nu de volgende keer mijn bisquit op 1030°C bakken en met dezelfde glazuur testen doen.
    Mocht ik deze keer terug vlekken krijgen ga ik eens overschakelen naar volhende glazuur: 30 spodumeen + 35 krijt + 5 nepheline syeniet + 30 kwarts + 30 kaolien.
    Probleem is enkel dat die spodumeen hier alleen per kg te krijgen is wat de kostprijs de hoogte injaagt. Kent er iemand een gelijkaardig produkt?
    beantwoord
  • heb je al geprobeerd om de ballclay te vervangen voor kaolien Willy?
    beantwoord
  • heb je al geprobeerd om de ballclay te vervangen voor kaolien Willy?
    beantwoord
  • Ja maar zonder resultaat, of resultaat bleef hetzelfde.
    Alvast bedankt voor de hulp, hoop echt een oplossing te
    vinden.
    Willy
    beantwoord
  • Heb even opgezocht en gezien dat Petaliet bijna dezelfde formule heeft dan Spodumeen. Alleen 8SiO2 i.p.v. 4SiO2. Mag ik dat in bovenstaand recept door elkaar vervangen? Zie in het programma van Theunissen dat enkel het smelpunt iets stijgt wat geen probleem is.
    Willy
    beantwoord
  • Hallo,
    Heb volgende met succes geprobeerd:
    Bisquit gebakken op 1020°C.
    Tot 2 liter water op 1kg glazuurpoeder.
    Tot 10 seconden gedompeld of langzaam overgoten.
    Resultaat:
    Stukken in 1 minuut zo goed als droog.
    Geen vlekken meer na bakken.
    In mijn glazuur op basis van Spodumeen, krijt; Nepheline syeniet,kwarts en kaolien mag véééél minder water om hetzelfde effect te krijgen.
    Dus als de stukken binnen de 3 minuten opdrogen dan heb ik geen vlekken meer. Zaak opgelost zou ik zeggen.
    Wiily
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.