ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > granulaat

Hallo allemaal,

Laatst heb ik porseleinglazuur besteld bij Keramikos (glanzend, transparant), om te gebruiken op steengoed. Ik heb vanochtend 1 kg glazuur vermengd met 1,4 liter water, en het ging nogal bruisen en het leek heel korrelig. Toen ik er een bisquit gebakken beker in dompelde, vormde zich er allemaal schuim en belletjes op. Ik heb even met Keramikos gebeld, en daar heb ik te horen gekregen dat dit korrelige zgn. 'granulaat' is, en dat dat vanzelf weg gaat als je het een nacht laat staan. Kunnen jullie bevestigen of dit klopt?

Alvast bedankt,

Flora
gevraagd

4 antwoorden

• Hallo Flora

Granulaat zijn inderdaad korrels
    Ik ken illiminiet als granulaat.
    Dat wordt gebruikt in klei en veroorzaakt spikkels.
    Ook heb ik eens spodumeen gekocht dat korrelig was.
    Het kan dus mogelijk zijn dat er korrels in die glazuur zitten die een reactie veroorzaken als het met water in aanraking komt.

frans
    beantwoord
  • Dag Frans,

Haha, wat een woorden kom je soms ook tegen in de wereld van de keramiek. Het woord 'granulaat' klinkt ook vrij korrelig, vind ik. Ik denk dat ik tot morgen zal moeten wachten om te zien of het korrelige dan inderdaad weg is uit het glazuur, zoals ze bij Keramikos hebben gezegd. Ik heb trouwens het poeder eerst in de emmer gedaan, en daarna het water erbij, ik vraag me af of dat dan de goede volgorde is. Ik zal het wel merken denk ik. In ieder geval bedankt voor je toelichting.

Flora
    beantwoord
  • Dag Flora,

Granulaat ben ik nog niet eerder tegengekomen.
    mijn werkwijze is eerst water in de maatbeker, wel de juiste hoeveelheid, dan het glazuur erbij.
    Pas gaan roeren als het water in het glazuur is getrokken.
    De hoeveelheid water is per glazuur verschillend, dus hoeveel water je moet nemen is op basis van ervaring.
    Mijn persoonlijke extremen:
    - een halve liter water op een kilo glazuur
    - anderhalve liter water op een kilo glazuur
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

Dus toch eerst het water, en daarna het glazuur erbij. En dat pas roeren als het glazuur in het water is getrokken vind ik ook wel een goed idee. Zo ga ik het de volgende keer proberen, dankjewel.

Groeten,

Flora
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.