ALGEMEEN > Ovens > stookprobleempjes

Hallo

Wanneer een werk op 1250 C is gebakken (ongeglazuurd), kan het daarna nog geglazuurd worden? Ik heb gehoord dat als je het opwarmt in een gewone huishoudoven tot 80 C het glazuur dan beter hecht omdat het water sneller verdampt door de warmte? Is dit inderdaad een mogelijkheid of is er nog een betere manier of heb ik gewoon pech en valt er niets meer te glazuren?
En dan nog een vraagje; er is een heel klein beetje glazuur op een spiraal geraakt, hoe kan ik dit verwijderen (met Dremel?). Is hierdoor de spiraal erg beschadigd, geeft dat de volgende keer bij het stoken problemen (het is een elektrische oven van Nabertherm)?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes, Nausika
gevraagd

2 antwoorden

  • Ik heb vrij vaak glazuurfoutjes (gestookt op 1230C)hersteld door het werkstuk eerst warm te maken (magnetron, zon) en dan opnieuw glazuur aan te brengen. Wat plaksel door het glazuur (behangplak of tylose) helpt ook. Maar een heel ongeglazuurd, hoog gestookt, werk glazuren heb ik nooit geprobeerd.

    Wat het glazuur op de spiralen betreft, ik denk dat het het veiligst is om het gewoon te laten zitten of, als dat kan op te vangen met wat (zilver)zand in een volgende stook. Als je het echt met een Dremel te lijf wilt gaan heb je beslist een diamantslijpschijfje nodig, anders kom je niet door het glazuur heen.

    Misschien dat anderen betere tips hebben...
    Succes!
    beantwoord
  • Hoi

    Bedankt voor je reactie. Jouw oplossing heb ik bij anderen ook al gehoord dus ik ga het eens proberen.
    Er is toch geen glazuur op de spiralen terecht gekomen dus je tip hou ik in mijn achterhoofd (maar hopelijk heb ik hem nooit nodig).

    Groetjes,
    Nausika
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.