ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > haarscheuren in de (verre) toekomst vermijden
Hallo,
Ik ben tegels aan het maken voor een douche en gebruik hiervoor aardewerk rauwgeglazuurd op 1060° C (20 minuten pendelen). Alles gaat prima, maar ik heb toch wat angst dat het glazuur haarscheuren gaat vertonen door insijpelend vocht na x aantal jaren.
Ik heb bij mijn glazuur 8% kwarts toegevoegd. Helpt dit om haarscheuren in de toekomst te vermijden ?
Dit is mijn eerste vraag op dit forum. Tof dat deze site bestaat. Heb zowat alle berichten gelezen en al heel wat geleerd.
Ik ben tegels aan het maken voor een douche en gebruik hiervoor aardewerk rauwgeglazuurd op 1060° C (20 minuten pendelen). Alles gaat prima, maar ik heb toch wat angst dat het glazuur haarscheuren gaat vertonen door insijpelend vocht na x aantal jaren.
Ik heb bij mijn glazuur 8% kwarts toegevoegd. Helpt dit om haarscheuren in de toekomst te vermijden ?
Dit is mijn eerste vraag op dit forum. Tof dat deze site bestaat. Heb zowat alle berichten gelezen en al heel wat geleerd.
3 antwoorden
-
Beste Jo,
Haarscheuren komen door het verschil in de uitzettingscoefficient van het glazuur t.o.v de scherf. In aardewerkglazuren zitten in verhouding veel smeltmiddelen (meer dan bijvoorbeeld steengoedglazuren) en deze smeltmiddelen zorgen voor een hoge uitzettingscoefficient. Meer kwarts verlaagd in principe wel de uitzettingscoefficient, maar het glazuur zal dan waarschijnlijk wel minder makkelijk smelten. Mocht het glazuur wel goed uitsmelten met toevoeging van de kwarts dan is dat zeker een goed idee.
Of het glazuur al dan niet in de toekomst haarscheuren krijgt ligt dus ook aan de smeltmiddelen die je gebruikt, er zijn goede loodglazuren die geen haarscheuren krijgen en veel alkali glazuren krijgen wel haarscheuren. Ik kan je 2 dingen aanraden:
1) stook je tegels op een hogere temperatuur, (steengoed)klei gestookt boven de 1200 oC is veel minder poreus en de glazuren zijn sterker en minder de neiging tot haarscheuren dan aardewerk klei.
2) Test eerst een paar tegels; De Harkort test is thuis makkelijk uit te voeren
Procedure:
Verhit de proefplaatjes in een (keuken)oven tot 200 oC
Laat de proef plaatjes 1 uur in de oven op 200 oC
Haal de proefplaatjes uit de oven en laat ze onmiddellijk in koud water (ongeveer 20 oC) vallen. Let hierbij op dat niet te veel plaatjes in hetzelfde water worden gelegd, daar de temperatuur van het water anders te veel oploopt. Noteer de resultaten, eventueel kunnen de craleerlijnen zichtbaar worden gemaakt met dunnen inkt,
methelyne blue', ‘spirit based feld pens' of ‘oxides with penetrating oils'
De Harkort test wordt in verschillende literatuur bronnen beschreven. Ik ben uitgegegaan van de beschrijving van Fournier 1992, p.144, Lehnhauser 1999, p.448 en het artikel "calculating crazing part 7" van D. Hewitt en M. Bailey, oorspronkelijk gepubliseerd in Ceramic Review no. 113 en 114 (1988).
Succes met je tegels,
groetjes,
Daniel
-
Beste Jo,
Nog een kleine toevoeging aan de Harkort test, als de proefplaatjes geen haarscheuren vertonen na de "koudwater schok" dan krijgen ze ook in de toekomst geen haarscheuren.
Groetjes,
Daniel -
Bedankt Daniel. Die test lijkt mij een geweldig idee.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.