ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur met rivierslib

Onlangs zag ik een keramisch werk met een donkergroene glazuur. Volgens de keramist was dit glazuur puur rivierslib uit de Rupel, een zijrivier van de Schelde. We weten al lang dat er in het slib van onze rivieren zware en andere metalen zitten. Lood, zink, koper, cadmium en wie weet wat nog allemaal. Wie heeft hier ooit mee geëxperimenteerd? Ik veronderstel dat er dan toch liefst ook wel wat kaolien en/of veldspaat aan het slib moet toegevoegd worden.

10 antwoorden

  • Ik heb wel eens slib gebruikt van het "wad" Terschelling en op steengoed temperatuur gebakken. De kleur was bruin iets transparant glans , dus een lage smelt temperatuur, hoort bij ijzer en ik verdenk hierbij ook dat er veel "moer" ( ijzer ) uit het binnenland meegevoerd wordt vanuit de rivieren. Ik heb touwens de klei wel gewassen en toen verhit tot 400 graden celsius.
    beantwoord
  • Beste Jan,
    Wellicht is het wad van Terschelling toch niet vervuild zoals het slib van de Vlaamse rivieren. Ik veronderstel dat er niet te veel zware metalen in de Waddenzee worden geloosd. Daar zitten we in Vlaanderen wel mee.
    Enkele jaren geleden werd het gras van een potpolder langs de Schelde onderzocht en bleek dat er toch hoge waarden aan zware metalen in het gras zaten. En de koeien maar vreten van dat gras.
    Toch bedankt voor je reactie.
    Domi en Leo uit België
    beantwoord
  • ik gebruikte slip van de oude durme en mengde het met een transparant glazuur en kreeg blauw
    beantwoord
  • Ik heb slib uit een nabijgelegen beek gehaald. Altijd roest aan de hondenpoten enz. na het wandelen. Ben me daarna eens gaan verdiepen in het ijzerslib wat in de beek aanwezig is. Heb het oa. gemengd met kaolin en daar een pas geboetseerd beeld mee ingesmeerd. Het is een prachtige roestkleur geworden.
    beantwoord
  • Marga, als u echter op zoek bent naar Chroomgroen of Kobaltblauw-slib, moet u in Vlaanderen zijn. Niet voor niks in Nederland gekend al de streek van "De stille waters". :-) Spetje en emmertje meebrengen.
    beantwoord
  • Och Lucien ik ben gecharmeerd van de Belgen, als ik ooit vakantie kan vieren zal ik zeker spetje en emmertje meebrengen!
    beantwoord
  • Hahaha, Marga, hier hebben ze lekkere loodvrije patat, en het kobalt en chroom is hier maar uit de rivieren te scheppen. Gratis! Dit is hier het Nirwana voor de keramisten. :-)
    beantwoord
  • Het slib dat Dimitri uit de Oude Durme haalde, is wellicht sterk vervuild door een fabriek dat in Waasmunster stond nl. Manta. Dat fabriek heeft vele tientallen jaren blauwe Solo Mio dekens gemaakt. Ik herinner me dat ik begin de jaren 90 met een vriend met onze kano ging varen in de Durme en voorbij de Manta voer. Een vuile stinkende blauwe drek kwam uit een grote rioolbuis de Durme in. Manta kleurde zelfs de blauwe doeken van de Toearegs uit de Sahara.
    Probleem met dat slib is dat er nu steeds meer vis in de Schelde en zijrivieren komt en dat die beestjes wel eens woelen in het sterk vervuild slib. Zo komen die zware metalen in het water terecht. Misschien moeten we van alle Vlamingen keramisten maken die dan hun grondstoffen om klei of glazuur in te kleuren uit onze Vlaamse rivieren halen.
    beantwoord
  • Domi,
    Ik denk niet dat die firma de schuldige is. Om stoffen te verven gebruikt men geen kobalt. Of ze voor de Toeargs werkten, betwijfel ik ook, gezien men dichterbij, Egypte, heel veel blauw-ververijen had en heeft die stukken goekoper werken. De blauwe smurry waarvan u spreekt is betreft de kleurstof ongevaarlijk. Het waren de andere chemische stoffen die de boosdoener waren. Het blauw in het slib moet dus van elders komen, stroomopwaards.
    beantwoord
  • Onlangs lieten we rivierslib van de Durme (Tielrode) onderzoeken. Wat bleek? Zo goed als alle streefwaarden zijn overschreden: cadmium (5x), koper(2x), kwik(4x), zink(6x) en ... lood. Dit laatste 36 x de streefwaarde! Het bedroeg 1,8 g per kg droge stof. Om te glazuren wellicht te weinig maar als vervuiling kan het wel tellen. Nu bleek rivierslib van de Schelde nabij Temse wel veel minder loodvervuiling te hebben (2x de streefwaarde) m.a.w. die vervuiling is echt wel plaatsgebonden.
    We hebben al heel wat staaltjes gemaakt van rivierslib, van Rupelmonde tot Hamme. De kleuren variëren van bruin tot lichtgrijs. Telkens namen we 50 % rivierslib en 50 % transparante glazuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.