ALGEMEEN > Tegels - platen klei > tegelrek

Beste,
Ik heb me een tegelrek aangeschaft om van het probleem van door midden brekende tegels die op platen liggen af te zijn. Wat is nu het veiligste, de rek met geglazuurde tegels vertikaal in de oven plaatsen (tegels plat) met het risico dat zij op hoge temperatuur doorzakken of horizontaal (tegels recht) met het risico
dat de glazuur afvloeit. Ik neem aan dat in beide gevalllen de openingen van de tegelrek langs de kant van de verwarmingselementen moeten staan.
Vriendelijk bedankt
Michael
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Michael,

    Ik heb zelf geen ervaring met tegelcassettes,maar ik zou de tegels plat plaatsen;als ze doorzakken bak je te hoog.Vermijd glazuur afvloei anders raakt de cassette beschadigt.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Bedankt Rob, ik denk dat je gelijk hebt, de glazuur wordt vloeibaar terwijl de klei hopelijk haar hardheid behoudt. Ik bak nu op 1050 na een biscuitbak op 1150.
    Op welke temperatuur begint klei door te zakken of helemaal niet?
    beantwoord
  • Op de verpakking van de klei of in de catalogus staat meestal de maximale baktemperatuur,dat verschilt per kleisoort.Pas als je hier ver boven gaat is er risico op deformeren.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Dank je Rob,

    Wat de plaatsing van de cassette in de oven betreft, ik vermoed dat de openingen van de cassette tegenover de verwarmingselementen moeten staan om te vemijden dat in het omgekeerde geval (openingen van de cassettte loodrecht op de verwarmingselementen) de zijkanten teveel hitte opslaan met tegelbreuk risico tijdens de afkoeling , of maakt dat allemaal niet uit?
    beantwoord
  • Ik heb hierzelf geen ervaring mee.Het zou best kunnen dat dit wel uitmaakt,het zal ook afhangen van de grote van de tegels.Het mooiste is gecontroleerd afkoelen met een stookcomputer.

    Rob
    beantwoord