ALGEMEEN > Tegels - platen klei > tegelrek

Beste,
Ik heb me een tegelrek aangeschaft om van het probleem van door midden brekende tegels die op platen liggen af te zijn. Wat is nu het veiligste, de rek met geglazuurde tegels vertikaal in de oven plaatsen (tegels plat) met het risico dat zij op hoge temperatuur doorzakken of horizontaal (tegels recht) met het risico
dat de glazuur afvloeit. Ik neem aan dat in beide gevalllen de openingen van de tegelrek langs de kant van de verwarmingselementen moeten staan.
Vriendelijk bedankt
Michael
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Michael,

    Ik heb zelf geen ervaring met tegelcassettes,maar ik zou de tegels plat plaatsen;als ze doorzakken bak je te hoog.Vermijd glazuur afvloei anders raakt de cassette beschadigt.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Bedankt Rob, ik denk dat je gelijk hebt, de glazuur wordt vloeibaar terwijl de klei hopelijk haar hardheid behoudt. Ik bak nu op 1050 na een biscuitbak op 1150.
    Op welke temperatuur begint klei door te zakken of helemaal niet?
    beantwoord
  • Op de verpakking van de klei of in de catalogus staat meestal de maximale baktemperatuur,dat verschilt per kleisoort.Pas als je hier ver boven gaat is er risico op deformeren.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Dank je Rob,

    Wat de plaatsing van de cassette in de oven betreft, ik vermoed dat de openingen van de cassette tegenover de verwarmingselementen moeten staan om te vemijden dat in het omgekeerde geval (openingen van de cassettte loodrecht op de verwarmingselementen) de zijkanten teveel hitte opslaan met tegelbreuk risico tijdens de afkoeling , of maakt dat allemaal niet uit?
    beantwoord
  • Ik heb hierzelf geen ervaring mee.Het zou best kunnen dat dit wel uitmaakt,het zal ook afhangen van de grote van de tegels.Het mooiste is gecontroleerd afkoelen met een stookcomputer.

    Rob
    beantwoord
  • Het vervolg van het verhaal: toch weer 2 tegels op de 8 dwars door midden bij glazuurbak. Aan scheuren in de biscuit kan het dus niet liggen. Ik merk dat het meestal de bovenste tegels zijn die breken. Zou het kunnen dat het vocht uit de glazuur van de onderste tegels op de bovenste terecht komt? Langzamer stoken misschien, weet iemand bij welk temperatuur al het vocht uit de glazuur verdwijnt?
    beantwoord
  • Op een oven lading heb ik ook altijd wel uitval maar 25 % is veel.Ik denk toch dat het aan het verkeerd drogen ligt.De tegel heeft een hele kleine scheur die niet te zien is en door opnieuw (te snel)bakken en/of te dik glazuren komt de tegel onder 'stress' en de scheur wordt groter en zichtbaar.Een droogkast met een luchtvochtigheid meter is te overwegen.
    Scheuren is een lastig probleem,voor groter werk wordt ook vaak gebruik gemaakt van tegeltableaus.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Ik denk dat de scheur bij de biscuitbak is ontstaan, maar nog onzichtbaar is. Als ik mijn biscuittegels uit de oven haal, tik ik ze even aan. Aan de klank hoor je onmiddellijk of een tegel heel is of gebarsten. Haal je een gebarsten tegel toch door een glazuurbak, dan zie je meestal op de plek van de scheur een verhoging in de glazuurlaag. Scheuren bij de biscuitbak kunnen worden voorkomen door langzaam te bakken en vooral langzaam af te koelen.
    Jaap Bergisch
    www.aanhuisgebakken.nl
    beantwoord
  • Bedankt Jaap,
    Ja je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik heb vanochtend een biscuitbak uit de oven gehaald en het was nog nooit zo slecht met de helft gescheurd of gebroken. Ik heb ondertussen zowat alles geprobeerd behalve een trage afkoeling en het is wel koud nu in de kelder. Kent iemand de optimale manier om de afkoerling te vertragen? Ik heb na 1 uur afkoeling stand 0,5 geprobeerd tijdens een uur (90°) maar dat is dus niet gelukt.
    Tegelen, het blijft een een processie van Echternach.
    beantwoord
  • Om het verhaal af te ronden, ik heb vandaag een perfecte biscuit bak voor mijn tegels. De cassette moet recht (tegels horizontaal), in het midden van de oven liggen en vooral met de openingen van de cassette naar de verwarmingselementen (betere afkoeling). Gecombineerd met een tot 3 durende droogstook (totdat er geen dampneerslag meer is op een glas boven het ovengat ) werkt dit eindelijk prima. Jaap, bedankt voor de klanktip. Als de nageltik tegen de tegel dof klinkt ipv helder kan ik me nu de moeite van schilderen en een glazurbak besparen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.