ALGEMEEN > Techniek > ijzer verwerken in werkstukken?

Dag, misschien een heel domme vraag, maar ik wilde graag weten of het mogelijk is zuiver ijzer te verwerken in werkstukken. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat gebeurd er met het uitzetten en krimpen tijdens het droog en bakproces want dat loopt natuurlijk niet gelijk. Is het slecht voor de ovenspiralen? Of is het gewoon niet mogelijk?
Ook wilde ik graag het nut van de voorbak weten, en waarom niet direct glazuurbakken?
Heb hier nog geen antwoorden op kunnen vinden.
Ben benieuwd, alvast hartelijk dank,
groeten, Inez

26 antwoorden

  • Eerste vraag weet ik niet: geen ervaring mee. Het zal zeker geen invloed op de spiralen hebben. Maar het verschil in uitzetting ijzer-klei zal wel problemen geven. Plus dat ijzer op hoge temp snel oxideert en dus niet als ijzer maar roestachtig uit zal komen (denk ik).
    Tweede vraag: rauw glazuren is goed mogelijk mits de glazuur van een samenstelling is dat deze de klei kan volgen in de 10-15% die de scherf ondergaat tijdens een glazuurbrand. Dat betekent meestal dat de glazuur ook een hoog gehalte klei(-achtige) stoffen moet bevatten. Als dat niet zo is, zal de glazuur eraf springen omdat er geen ruimte meer is na de krimp. Ander voordeel van biscuit bakken is dat de produkten meer handelbaar zijn dan rauw en dat het moment van glazuren niet zo nauw komt. Bij rauw glazuren (zie recente discussie) is dat wel belangrijk.
    beantwoord
  • Hallo Bert & Inez,
    Op vraag 1 weet ik ook niet direct een antwoord. het lijkt mij zo dat als je ijzer ter versteviging in een werkstuk wilt gebruiken, je in iedergeval problemen krijgt tijdens de krimp.
    Wat vraag 2 betreft, liggen de meningen erg uiteen, Ik sla 99 van de 100 keren de biscuit bak over. dit doe ik puur om 1 stook te besparen. (het is geboren omdat ik snel resultaat wilde) Ik heb nog met geen enkele glazuur(gebruik diverse merken) problemen onder vonden. het werkstuk, en de manier van glazuren moet het natuurlijk wel toelaten.
    Het enige wat zonde is, is als er onverhoopt toch iets breekt bij de stook, dan heb je natuurlijk voor niks je tijd en je glazuur er in gestoken.
    Gewoon expirimenteren denk ik
    Groeten, marc Hellemons
    beantwoord
  • Dag Bert en Marc, lijkt me duidelijk, alles gewoon uitproberen dus. Ik had ijzer in de raku geprobeerd als triangel en ook om te weten hoe ijzer er daarna uitziet. Niet echt mooi, een beetje tinachtig was het geworden. het wil ook nog niet roesten, want dat vind ik juist mooi.
    Ja en het krimpen en uitzetten van twee heel verschillende materialen daar kan je denk ik niet omheen zonder uitsparingen te laten.
    Hartelijk dank voor jullie meedenken alvast.
    Wat een geweldige site, en mensen!
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Ik wel eens koper kopstijkers mee gebakken.
    Die smelten absoluut niet en krijgen een donkere kleur als koperoxyde. Voor mij toen precies wat ik wilde.
    Succes, met alle experimenten
    beantwoord
  • Dag Anna, had je die spijkers in je klei verwerkt? Ben benieuwd hoe de scherf er uit zag rondom de spijkers. Ik geloof dat het smeltpunt van ijzer bij 1600 gr ligt, dus smelten ligt niet voor de hand. Het gaat meer m.i. om het krimpen van de klei.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Heb de spijkers in de klei geduwd. Er is verder niks gebeurd, geen barst geen ruimte om de spijkers. Ze zijn dof zwart geworden als bij hoog percentage CuO. O ja gebakken op 1040 gr.
    beantwoord
  • Zoals ik altijd te horen heb gekregen krijg je scheuren /barsten door het krimpverschil. Nagels die er uitsteken heb ik vaker gezien, zelf nooit gedaan.
    Met papierklei schijnt het gebruik van ijzer echter geen problemen te geven en kun je zelfs andere materialen erin verwerken of een werkstuk opbouwen om het dan verder met (papier)klei te verwerken. Helaas kan ik dat op dit moment niet duidelijker weer geven omdat er in de boeken die ik heb het niet echt uitgebreid omschreven staat. Ik ga binnenkort wel een papierklei-cursus volgen maar daar heb je nu helaas weinig aan.
    Groetjes en succes met de experimenten, Sonja Deckers
    beantwoord
  • Hallo Anna en Sonja, misschien moet ik inderdaad niet op 1280 gaan uitproberen, dit lijkt me een goede tip. Ik ga alles uitproberen en laat het weten. Kan nog wel even duren want het voltage hier is veel te laag om hoger te bakken dan 900 gr. Tot nu toe is de glazuurbak elders maar dit soort experimenten bewaar ik toch liever om over enkele maanden in eigen oven uit te proberen.
    Hartelijk dank! Met groeten, Inez
    beantwoord
  • de laatste tijd werk ik veel met spijkers in mijn werk van barsten of scheuren heb ik geen probleem
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dat ziet er echt mooi uit! Kan je me ook vertellen op welke temperatuur je dit hebt gebakken? Ik wil graag op hoge temperatuur, alhoewel ik pas op dit forum heb gelezen dat dat niet persé nodig is om je werkstuk buiten te kunnen zetten.
    Met groeten, Inez
    beantwoord
  • Pfff, wát een onsamendhangend onderwerp over spijkers, nagels e.d. meebakken...
    Wáár is de spijker van gemaakt en wanneer en welk spijkertje gaat roesten tijdens de stook, wát is het stooktraject van het koperen spijkertje, het stooktraject van het roestvrij staal, en....en...
    Welke legering heeft een bepaalde spijker en hoe reageert deze i.v.m. krimp tegenover de klei ?????
    PFFFF.
    beantwoord
  • Ehmm, Dimitri, met mijn bovenstaande opmerking heb ik alle respect voor jou werk!!!! (Boventoon: Keramiek)
    Leuk dat je resultaat laat zien.
    Ik vind de algemene vragen in één opgezette discussie, zóveel tegelijk en on-samenhangend (daardoor verwarrend) deze discussie té breed vind worden, qua ijzer en al zijn facetten er van....en daardoor mogelijk niet meer de boventoon: Keramiek heeft.
    Vandaar mijn reactie.
    beantwoord
  • Van boven naar onder, Inez om deze discussie bij jou te laten. Deze discussie wordt goed gezien best wel breed.

    Van boven naar onder:
    Vraagstelling:
    - De legering van zuiver ijzer om te verwerken.
    - Deze ijzer in de raku of via "andere legering" ijzer , roest te verkrijgen in de raku.
    - Het "smeltpunt" van ijzer. (Zie legering)
    - Steengoed. (Keramische vlak)
    - Aardewerk/ raku, geen steengoed met roest (zie legering.
    Waar wil men naar toe?????
    Dat is wat ik bedoel.
    De cirkel wordt zo nooit rond en daardoor de vraagstelling nooit compleet. Dat alles interessant is, dát begrijp ik ook wel Inez, maar een stukje duidelijkheid, wáár je naar toe wil geeft meer mogelijkheid op duidelijke antwoorden.
    beantwoord
  • Geweldig Marrie, hoe jij problemen kan "maken". Ik denk wel dat dat de methode is maar ik hou eigenlijk meer van uitproberen en zien wat er dan van gaat komen. Ik begrijp wel dat het dan een traject wordt van enkele levens maar dat hoort er dan bij. Een paar duidelijke gegevens bij elkaar zien te krijgen en dan aan de slag. Maar in ieder geval ben ik heel benieuwd naar deze discussie.
    Helaas is er bij mij van dit onderwerp nog niets van de grond gekomen door allerlei beslommeringen want op de elektriciteit valt niets meer aan te merken inmiddels gelukkig. Maar het zit te komen.
    Bedankt voor je in(voor)zet.
    Groetjes, Inez
    beantwoord
  • keramiek is voor mij nog altijd de basis het is nog altijd het materiaal waar ik mee werk al wat er bij komt is gewooon een verlengde van het eind werk is dit nu met spijkers of ijzerdraad het is bij mij gewoon wat ik op dit moment ingedachten heb keramiek is en blijft voor mij het mooiste materiaal.
    dc
    beantwoord
  • xx
    beantwoord
  • Nee hoor, Inez. Ik "maak" geen problemen. Ik probeer problemen te voorkomen. Ik probeer óók altijd, net als jij??? zo voorbereid mogelijk naar het gewenste toe te werken.

    - Je eerste vraag betrof: ZUIVER ijzer te willen verwerken.
    Zuiver ijzer schijnt zacht en zwak te zijn en heeft een smeltpunt van ongeveer 1535 graden.
    - Je had ijzer in de vorm van een triangel in de raku geprobeerd.
    Was dit een gekochte triangel of heb je er zelf één gemaakt. (Volgens mij is een triangel van staal en staal is een legering en gaat naar mijn mening niet roesten)
    - Ijzer en staal hebben verschillende eigenschappen.
    - Smeltpunt van staal: boven de 1500 graden.
    - Anna bakt koperen kopspijkers mee op 1040 graden.
    Ruim binnen het smeltpunt van koper want het smeltpunt van koper ligt ongeveer tussen 1085 - 1100 graden.
    - Ijzer roest.
    - Laat dit onderwerp maar van de grond komen en het liefst nog in dit leven. :-) Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie, nee, ik ben niet iemand die degelijk te werk gaat, zal ik maar zeggen, dus misschien niet helemaal geschikt voor keramiek. Ik wil graag een paar duidelijke punten hebben en dan daartussen mijn eigen dingen uitproberen.
    Ik heb zelf triangels gemaakt van roestvrijstaal in kleiblokjes. Dat gaat goed, alleen ze worden op den duur wel steeds kleiner en las bovendien dat er in roestvrijstaal chroom zit en dat zou dan weer niet goed voor de ovendraden zijn begreep ik. Maak ze nu van klei. Ik heb op deze site trouwens ergens een foto gezien van een roestvrijstalen triangel.
    Maar wat ik wil is "oud" ijzer met klei verwerken. Het smeltpunt van ijzer ligt in de buurt van de 1600gr dus kan dat geen probleem zijn. Je weet natuurlijk nooit van ijzer (van de schroot) de samenstelling. (een beetje bang voor mijn oven) Marrie juist die roest vind ik mooi.
    Maar met het verhaal en foto van Dimitri moet het dus mogelijk zijn.
    En ja, de gedachte van Dimitri spreekt me aan.
    Hij heeft mij alleen nog niet verteld op welke temperatuur hij dat mooie stuk heeft gebakken. Dat zou ik graag van hem willen weten.
    Anders wordt het uitproberen en da's ook spannend.
    groet, Inez
    beantwoord
  • Zag net dat er onder het hoofdstuk klei:algemeen
    ook een vraag over staat.
    beantwoord
  • Inez, Als het roestvrij staal gaat 'krimpen', is dit voorzeker 'Gamma-staal'. Als u graag roest ijzer in je werk hebt, gebruik 'koolstofstaal', zoals bv. beton-ijzer.
    Roestvrij staal maakt men van ijzer en toevoegen van niet-oxyderende metalen. Deze maken ook het ijzer harder of zachter, om maar enkele redenen te noemen waarom met dit doet. Als een metaal koolstof bevat, gaat dit na enige tijd 'krimpen' doordat het koolstof eruit gebrand wordt bij het stoken, om het eenvoudig te stellen. Als roestvrij staal chroom en/of nikkel bevat is dit de reden waarom ijzer niet meer gaat roesten. Hoe meer chroom/nikkel, hoe betere kwaliteit. Deze legeringen laten geen chroom of nikkel vrij. Moest dit toch het geval zijn, zou roestvrij staal niet mogen gebruikt worden in de keuken, zoals kookpotten en werktafels. Er is een groot verschil tussen chroom-oxyde en chroom-staal. Het oxyde heeft nog geen stabiele binding gemaakt met andere mineralen en kan zo nog 'vluchtig' zijn. Zo is er ook de blooper over het gebruik van lood. Als lood in kwarts gebonden zit kan dit geen kwaad. Als u denkt van wel, gebruik dan niet verder uw kristalglazen... loodhoudend!!
    beantwoord
  • Lucien, de triangels krompen niet, maar na ieder gebruik sprongen er meer stukjes af, waardoor er na verloop van tijd niet veel meer van over was. Moet ik dus aannemen dat daar koolstof in zat?
    Is koolstofstaal soms hetzelfde als cortenstaal?
    Blij met je uitleg over chroom-oxyde en chroom-staal.
    Bedankt voor je antwoord.
    Inez
    beantwoord
  • Inez, het staal van die triangels was vast niet van goede kwaliteit. Ik denk dat cortenstaal gelijk is aan koolstofstaal, maar heel zeker ben ik niet. Inox staal (inoxidable) kan gemakkelijk steengoedtemperaturen aan. Ik heb zelfs een soort caccettes gemaakt om klein spul in te stapelen en is enkel een beetje krom getrokken, maar nog in goede staat.
    beantwoord
  • Dit werk is gebakken op een temperatuur van 1180 gr, gekleurd met oxides en heel dun geglazuurd.
    Hier nog een ander werk.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dat het staal van de triangels geen goede kwaliteit was zal ik beter maar niet aan mijn echtgenoot melden #!!%$$&!!.
    Cortenstaal is dat prachtig roestige staal waar veel kunstobjecten van gemaakt zijn.
    Als jouw cacettes van inox een beetje krom getrokken zijn op steengoedtemperatuur dan zegt dat een heleboel over wat je er niet mee zult kunnen.
    Enfin, voorlopig genoeg geïnventariseerd.
    Met hartelijk dank voor het uitbundig meedenken.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Dimitri, hartelijk bedankt voor het vermelden van de temperatuur die je gebruikte. Wat een schitterend werkstuk!! Groeten, Inez
    beantwoord
  • Leuk deze discussie te lezen. Bij mijn lerares zag ik een werkstuk van een cursist, met daarin zo'n pannenspons. Het resultaat weet ik nog niet, maar zodra ik daar meer over weet, laat ik dat horen.
    Veel succes met alles, Annelies Daalhuizen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.