ALGEMEEN > Ovens > krachtstroom woonhuis

Hallo,
Sinds ik een boetseercursus volg ben ik verslaafd geraakt aan chamotte, na lang zoeken en experimenteren met verschillende kleisoorten is dit "mijn" klei.

Ik laat nu alles buiten huis bakken, maar ik wil mijn eigen oven aanschaffen.

Nu ben je voor grotere ovens en hogere temperaturen aangewezen op krachtstroom.

Ik ga binnenkort verhuizen en ik vroeg mij af:
A, kan krachtstroom in een woonhuis
B, waar moet ik rekening mee houden, met plaatsing oven, veiligheid etc etc.
C, waar kan ik uitgebreide informatie vinden over ovens.
gevraagd

10 antwoorden

  • A, Krachtstroom kan altijd in een woonhuis maar hiervoor geld bij mijn weten voor een woonhuis een max. 3x25 !!!! navragen bij de instalatuer die je het eventueel laat aansluiten.

    B, rekening moet je met een afzuigen van de dampen
    natuurlijke trek of met een afzuiginst., niet in een vochtige ruimte en de ruimte groot genoeg maken.
    Welke afmetingen het te bakken voorwep heeft,hoog-breed.

    C, www.obuelectrowarmte.nl
    beantwoord
  • Anne,
    Volgens mij moet er wel een aparte aansluiting komen voor krachtstroom. Ik heb zelf 3 x 60 amp. en dat gaat prima.
    Mijn oven is een oven van Artie en daar ben ik zeer tevreden over. De mensen van Artie denken echt met je mee. Ze hebben voor mij zelfs een schachtoven gebouwd. Een prima oven.
    Succes,
    Lonny
    beantwoord
  • Hallko Lonny,

    We hebben het over een woonhuisaansluiten met een neem het aan hobbyist.

    Groetjes, John
    beantwoord
  • Een fijn adres vind ik toma ovenbouwers in Volkel. (brabant) Nieuwe ovens en tweede hands.
    beantwoord
  • Hallo Anne.

    In 2004 hebben wij krachtstroom aan laten leggen in een woonhuis. (voor een 200 liter oven)
    Het begint met een aanvraag bij degene die jou het electriciteit levert. In ons geval was dat Essent.
    Dan krijg je inderdaad, wat John al benoemde een verhoging van de aansluitwaarde 1 x 40 - 3 x 25.
    Dit moet natuurlijk betaald worden en kostte ons
    toen €172,-.
    Dan komt de electriciën de boel aanleggen. (Wij hebben veel zelf kunnen doen)
    Als je dit zelf niet kunt doen, kost dit ongeveer € 350,-. inclusief materiaal en BTW.
    Daarna controle door je electriciteitsmaatschappij. Kosten: €55,-.

    Persoonlijk zou ik de oven in een schuur o.i.d. plaatsen en dan heb je ook 4 aderig grondkabel nodig om het krachtstroom daar te plaatsen. Kosten in 2004 € 3,20 per meter.

    Ik denk dat je bij iedere groothandel die ovens verkoopt foldermateriaal kan aanvragen en zo thuis kunt kijken en vergelijken. Sommige fabrikanten hebben ook wel tijdelijke acties.

    Groetjes: Marrie.



    beantwoord
  • dank jullie wel, voor alle informatie.
    Ik ga het even op mij in laten werken en mocht ik nog vragen hebben dan laat ik weer van mij horen!

    Leuk om zo snel al antwoord te krijgen op mijn vragen.
    beantwoord
  • ja, ik ben een hobbyist maar ik krijg dus nu wel een atelier"tje" aan huis en wil rekening houden met eventueele doorgroei een beetje vooruit kijken kan geen kwaad. Ik probeer altijd mijn grenzen te verleggen om nieuwe dingen te ontdekken en bij te leren.
    beantwoord
  • Weet iemand of het ook mogelijk is om krachtstroom in een flat aan te leggen?
    En wat is de hoogste / grootste oven op het gewone lichtnet?
    Ik bak nu in een oude vingerlingoven 30-30-40cm binnenmaat, wat gewoon in een ongeaard stopkontact gaat. Hoogste temp. 1140* Geen probleem. stopkontact wordt wat warm maar dat is het ook wel.
    Ik wil graag een grotere oven.....maar is dat wel mogelijk?
    beantwoord
  • Hallo Anna,

    Uit de Keramikos prijslijst:

    grootste oven op lichtnet
    70 liter
    45 cm rond , 46 hoog
    max 1200 graden

    wil je hoger stoken:
    50 liter
    39 rond 40 hoog
    max 1260 graden


    beantwoord
  • Dank voor de snelle reactie.
    Ik zal eens kijken wat voor mij ideaal is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.