ALGEMEEN > Techniek > roestige afwerking

Ik heb al verschillende keren werk gezien van keramisten, dat erui ziet alsof het verroest is. Zoals cortens staal. Wie kan mij vertellen hoe je dat doet.
Ik zoek hier al een tijd naar en kan geen enkele informatie hierover vinden. En ik vind het zo mooi.
Wie kan mij helpen?

15 antwoorden

  • Lonny,
    Ik denk dat een foto zou helpen om te zien wat je precies bedoelt.
    beantwoord
  • Ik heb 'roest' op keramiek gezien dat uit een potje kwam, een soort verf dus. Als dat je bedoeling is zal ik eens opzoeken welk merk.
    beantwoord
  • Volgens mij geeft ijzeroxide een roestkleur.
    beantwoord
  • Bert,
    Ik heb zelf geen foto hiervan, maar in het blad keramiek van deze maand staat een foto van een zgn. dikbilletje van Marianne in den Bosch. Van haar heb ik verschillende beelden gezien, die zo zijn afgewerkt. Ik heb haar gemaild, maar zij reageert helaas niet.
    Dank voor je reactie.
    groet,
    Lonny
    beantwoord
  • keramir R?
    Zou je dat voor me willen doen?
    Ik zie met belangstelling je reactie tegemoet.
    groet,
    Lonny
    beantwoord
  • Hallo, Lonny, Bert.
    Ik heb het blad Keramiek ook en het gaat hier over Marijke in den Bosch.
    Zij heeft een prachtige site....

    Daar staan verschillende foto's.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • In dit forum, onder Glazuur en ChemicaliĆ«n wordt ook de roestkleur behandeld.
    Datum staat op 08-01-06.

    Marrie.
    beantwoord
  • hai lonny,
    Ga eens kijken naar de websyd van jean fontaine
    hij gebruikt enkel yzeroxide en koperoxide zo krijgt hij de roestige kleur en zijn beelden zijn echt heel mooi
    groetjes Eddy
    beantwoord
  • hai lonny,

    De websyde van is jean fontaine-sculptures
    was het vergeten op typen , hoop dat ge er iets meekunt doen.
    groetjes Eddy
    beantwoord
  • Hoi Lonny,

    Mogelijk is er ijzerchloride (hexahydraat) gebruikt.
    Ik heb het zelf gebruikt in een rookstook, maar eigenlijk is die temperatuur te laag om het goed uit te laten smelten.
    Op de foto zie je op de rug een gelige vlek, die veroorzaakt is door het ijzer, maar het was niet volledig uitgesmolten.
    Ik denk dat je bij hogere temperaturen betere resultaten zult krijgen.
    Groetjes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dan nu ook de foto.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Lonny,
    Ik heb roestverf in een blikje, merk Mitchell, maar het staat er al een hele tijd en ik weet niet hoe ik er aan kom. De samenstelling is diverse soorten ijzerpoeder met acrylhars.
    Emma
    beantwoord
  • Hoi Lonny,
    Ik heb het opgediept en het heet:
    Instant Rust Set van Modern Options. Ze hebben ook allerlei andere metaalachtige verven zoals brons, zilver, verweerd lood etc. www.modernoptions.com. Ik heb het in de VS gekocht, maar ik heb het ook gezien bij Cock Keramiek in Bergschenhoek (http://www.cockkeramiek.nl) min of meer in de buurt van Rotterdam, dus.
    Ik ben benieuwd wat je gaat gebruiken,
    groeten en succes.
    beantwoord
  • Hallo Lonny,

    Ik heb deze roestige doosjes gemaakt.
    Het recept van de sinterengobe is:

    1140 graden

    svsz kleipoeder 69%
    molochiet 16,5%
    fritte 1510 12,5%
    lithiumcarbonaat 2%

    + 4% rood ijzeroxide

    Ik denk dat als je dit recept ook maakt met ijzeroxide en bijvoorbeeld okergeel pigment, dat je dan wat meer nuanceringen in de kleur kunt brengen als je de lagen niet overal hetzelfde opbrengt.
    Sinterengobe niet al te dik opbrengen, dan kan het er af springen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Lieve allemaal,
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga zeker de recepten en/of tips uit proberen.Hopelijk gaat het me lukken om die speciale roestafwerking te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte.
    Groet,
    Lonny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.