ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > rand isolatie deken versterken

Ik heb een oude Raku ton opnieuw geisoleerd met 3 lagen isolatiedeken. Goed vastgemaakt met ijzerdraad. Ziet er goed uit. Nu vind ik de bovenrand en de rand rond het stookgat wat kwetsbaar. Ik herinner me dat iemand eens vertelde dat als je er waterglas op smeert, dit na een tijdje hard wordt, zodat de rand niet afbrokkelt. Klopt dit, wie heeft er ervaring mee? En zo ja, puur of met water verdunnen?
Of is er een andere oplossing? Bij voorbaat dank, Tjalda

N.B. Omdat dit mijn eerste Raku oven is heb ik alle discussies onder het kopje Raku doorgelezen. En er veel van geleerd!

4 antwoorden

  • Beste Tjalda, het verhaal over het waterglas heb ik nog nooit eerder gehoord, ben erg benieuwd wat de anderen van zeggen. Ik heb een paar jaar geleden een ijzeren rand op laten zetten, waar het deksel nu dus op kan liggen en niet meer op de bovenrand van de iosolatie deken. Ook ik had het euvel dat het deksel door het gewicht de deken naar beneden duwde en beschadigde. Dit bevalt me prima, vriendelijke groeten Jeltje
    beantwoord
  • dag Tjalda,

    Ik heb het stookgat van mijn rakuoven bewerkt met "Furnace coating met zirkoon"
    Dit is een product wat op binnenwanden van industriele ovens wordt toepgepast.
    Het werkt prima.
    Ik heb het product via de firma Blaauw in Landsmeer
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Tjarda,
    Bij Creavisie verkopen ze dekenverharder, ik ken het zelf niet, heb het niet nodig.
    Als ik zelf een ton maak dan snij ik de deken iets groter en druk de deken dan iets in elkaar, bevalt mij goed.
    Emma
    beantwoord
  • Uitstekend produkt, he Hans ? Voor alle zelfbouwers: Wees aub voorzichtig met die isolatie-dekens en draag bij het verwerken steeds een stofmasker. Het fixeren achteraf met deze coating is een must, en niet enkel tegen het vervormen van randen, maar doe ook de wanden. Breng het aan in verdunde ( met water ) vorm via spuitpistool. Je kunt soortgelijke coating ook zelf maken met steengoed-gietklei 2 delen en zirkoon 1 deel. Glaswater aanbrengen met een plantenspuit is een alternatief, maar doe dit in stappen zodat er niet teveel op gaat zitten, gezien glaswater een 'smeltstof' is en het isolatiedeken aantast bij teveel van dat spul.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.