ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Pigment en body stain

Om een keramisch gemaakt werk te kleuren kom ik geregeld de term pigment en ook body stain tegen, wat is precies het verschil en hoe gebruik ik deze producten.
Groet Ineke Westerweele
gevraagd

5 antwoorden

• Dag Ineke,

glaze stain, body stain en keramisch pigment zijn termen die door elkaar gebruikt worden en verwarring scheppen.
    glaze stain is dus voor glazuur, body stain is om de klei in te kleuren. Keramisch pigment ja dat kan denk ik dus voor allebei.
    Ook ik vraag me af wat nu het precies het verschil is.
    Ik gebruik "farbkorper" zo worden ze in de catalogus van Jaeger (Duitse firma) genoemd, ik gebruik ze voor engobe en voor glazuur.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Ineke,

Om een engobe te maken meng je deze pigmenten met kleipoeder (tot ongeveer 10% pigment).
    Om glazuren in te kleuren heb je minder pigment nodig
    (tot ongeveer 6%).
    beantwoord
  • Dag Jose,

Even een aanvulling, het tweede deel van de vraag over het hoofd gezien.
    Afhankelijk van het gebruikte pigment moet je een bepaalde hoeveelheid toevoegen. Dit staat meestal op de verpakking.
    Voor glazuur is dat varierend van 3 tot 10 %
    Bij engobe vermenigvuldig ik het percentage met 1,5
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor jullie info,
    Toch nog een vraagje, als je pigment aan een glazuur toevoegt is dat dan aan een transparant glazuur of kan het ook al een kant en klaar glazuur worden toegevoegd? Zo ja, is dat dan een kwestie van droog wegen ivm de verhouding?
    groeten Ineke
    beantwoord
  • Dag Ineke,

meeestal voeg je een kleur aan een transparant (mat of glanzend) toe.
    maar dat wil niet zeggen dat je geen kleur aan een kant en klaar glazuur kan toevoegen, wat er dan gebeurt kan je alleen door het maken van proefjes vaststellen.
    Droog afwegen is inderdaad de beste manier.
    succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.