ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > As

Wie kan mij helpen aan een antwoord op de volgende vraag ; Is het zo , dat wanneer je riet-as veel x wast hij/zij minder goed uitvloeit/smelt

6 antwoorden

  • Hallo, Jan

    In het"Pottenbakkersboek" van Bernard Leach staat een goed beschreven analyse van verschillende assen.
    Hij geeft hier aan dat rietas dat in het voorjaar is gemaakt minder siliciumoxyde bevat dan riet dat in het najaar is geoogst dat kan tot 15 % verschillen.
    Je moet as net zolang wassen tot alle oplosbare alkalien er uit zijn.
    Als je de ene keer minder wast dan de andere keer blijft er misschien wel wat van die oplosbare alkalien over.
    In beide gevallen kan er dus een verschil zijn in de eigenscappen van dat as.
    Als er meer siliciumoxyde(kwarts) in zit gaat de smelttemperatuur van je glazuur omhoog.
    Als er nog oplosbare stoffen in zitten kan het de smelttemperatuur beinvloeden. Was je het vaker en er zitten geen oplosbare stoffen meer in maakt het je glazuur harder.
    Kijk het boek er maar eens op na dan wordt er veel duidelijk.

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Je hoeft je as niet persee te wassen ,je kunt hem ook stoken in je oven op 400 graden dan verbrandt alle andere stoffen en was je ook niet alle bruikbare stoffen weg.
    Groetjes Vera
    beantwoord
  • Vera bedankt voor het antwoord op as.
    beantwoord
  • bedankt voor je reaktie op as. Het boek van Bernard Leach kende ik al maar het gaat vooral ik nieuwe ideen ondekt, ik expirimiteer ook graag.
    beantwoord
  • Hoi, Jan

    Experimenteren moet je vooral blijven doen.
    Dat maakt ons werk ook zo leuk.
    En vooral de regeltjes van bekende pottenbakkers zoals Bernard Leach enz ter kennisgeving aannemen en je eigen gang gaan.
    Maar het is onnodig dingen te gaan proberen die zij al gedaan hebben zoals as analiseren.
    Ik zeef alleen de as die ik gebruik en was het nooit.
    Ik maak zoveel klaar als ik nodig heb en onzuiverheden neem ik op de koop toe.
    Ik moet me er wel bij bedenken dat een volgend keer hetzelfde recept niet de zelfde kleur heeft al zit het er wel altijd dicht in de buurt.

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie antwoord.Ik blijf jullie volgen in de antwoorden die nog komen ook juist op al de vragen die via deze site komen.M'n complimenten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.