ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > het kwasten van glazuur

Wie kan mij een tip geven over het verwerken van glazuur met een kwast. Behalve dat je speciale kwastglazuur kan kopen.
Ik heb transparante glazuur met koper- en cobaltoxide gekleurd, maar nu ziet het eruit als of ik leerling schilder ben geweest. Elke kwaststreek is duidelijk te zien doordat de dikte van de glazuur verschilt, waardoor er dus kleurverschillen ontstaan.

7 antwoorden

  • Deddy,

    Ik werk altijd met kwastglazuren en ook transparante glazuur op kleur gemaakt met oxides. HEt beste resultaat behaal je door de glazuur dun aan te maken met water en daarna een aantal lagen over elkaar heen aan te brengen in verschillende richtingen. EEn laag of 3 volstaat meestal wel. Succes.

    Iris
    beantwoord
  • Hoi

    Toen ik nog biscuit bakte liep ik tegen hetzelfde probleem op.
    Biscuit heeft de eigenschap om vocht op te zuigen en als je dus je kwast op je werkstuk zet verlies je op de eerste centimeters veel vocht uit je kwast en wordt de verder veel dunner.
    Ik ben toen het te glazuren oppervlak eerst met een spons wat vochtig gaan maken en als je dan gaat kwasten gaat het veel beter.
    Gebruik kwasten met zo lang mogelijke haren die houden veel glazuur vast en kan je langere streken maken.
    Tegenwoordig kwast ik gewoon op de ongebakken klei en dat gaat heel goed als er maar wat ballclay in de glazuur zit.
    De samensmelting van klei en glazuur gaat dan veel beter.
    Voor de rest is het advies van Iris ook een goede.

    Ik hoor wel of het lukt

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Hoi Deddy,

    Het kwasten van glazuren gaat heel goed als je 5% bentoniet bij je glazuurpoeder doet. Dit werkt-nadat het glazuur met water aangemaakt is- als een suspendeermiddel en laat de (oxide) deeltjes a.h.w. "zweven" in de glazuurmassa. Vooral het zwaardere kopercarbonaat heeft de neiging omlaag te zakken wat het kwasten niet bevordert. Gevolg: Dikke en dunne bobbelige kwast-streken. Tevens werkt bentoniet als een soort lijm; de eerste aangebrachte laag glazuur blijft er keurig opzitten als je de tweede laag eroverheen schildert. Op de kleur van het glazuur heeft bentoniet geen invloed. Ik kwast rakuglazuren ook altijd, en op deze beschreven manier met bentoniet gaat dat uitstekend.
    Succes, groet,

    Jeanine
    beantwoord
  • Hallo,
    Je moet ook niet schilderen met de kwast maar je moet het glazuur als het waren leggen.Dus uit je kwast laten lopen, dus een kwast gebruikrn die veel vocht kan opnemen.Maar glazuren is vind ik heel moeilijk en je heb er veel ervaring voor nodig.Veel sterkte
    Groetjes Vera
    beantwoord
  • Allemaal bedankt voor de tips, ik ga het zeker allemaal uitproberen.
    Met groetjes van Deddy
    beantwoord
  • Hoi Deddy, waarschijnlijk ben je er al uit, maar toch even deze tip: Het lastige kwasten met slecht resultaat komt omdat het water v/d glazuur direkt opgenomen wordt door de (biscuit)scherf. Als je ipv water een PEPTAPON-medium toevoegt schilder je alsof het HISTOR-lak is!! 50 gram PEPTAPON oplossen in ongeveer 5 liter water.(het oplossen duurt 24 uur!) Dit medium toevoegen aan glazuurpoeder. De hoeveelheid is éven uitproberen. Giet zoveel medium bij het poeder totdat je het gevoel hebt dat je er mee kunt schilderen. dit werk perfect!!, met groet.
    beantwoord
  • hoi deddy
    na al die tips over kwastglazuur heb ik er ook nog een met een goed resultaat, gekregen van mijn keramieklerares: 6 gram rogge in 100 gram glazuurpoeder.
    de rogge is te koop in een reformwinkel, deze moet je wel eerst zeven. Ik heb een potje na een jaar weer eens gebruikt, de inhoud was helemaal geschimmeld, maar het resultaat was prima. een ideetje??
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.