ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kraters en mat glazuur op gedeelte van vaas

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst glazuur gestookt maar de oven is net voor de 1000 graden afgeslagen en we hebben die niet meer aan kunnne krijgen. De computer (Bentrup TC 60) gaf foutmelding F1. Gelukkig is het meeste werk goed uit de oven gekomen na afkoeling maar een ovale, platte vaas is aan 1 kant, en onderkant, mat met allemaal kraters, ook komt de glazuur er op een paar plekjes los, net of het poederig is. De oorzaak van het afslaan hebben we nog niet gevonden, spiralen zijn allemaal prima, verder wordt de oven nog nagekeken. Kan ik de vaas opnieuw glazuur stoken? moet ik er dan opnieuw (kwastglazuur) op aan brengen, kan dit of hoe kan en moet ik dit oplossen. Ik heb Terra kwastglazuur, carmen gebruikt. Verder is de glazuur mooi uitgevloeid en ziet er prima uit. De vaas stond achter de deur van de oven, heeft dat er wat mee te maken?? Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen. Alvast bedankt.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Margot,

    Foutmelding F1 is bij mijn computer;verwarmingsspiraal onderbroken of deurcontact niet gesloten.Ik zou de vaas opnieuw stoken rond de 1050 en eventueel 20 minuten pendelen en op de kale plekken weer kwastglazuur met dezelfde kleur en dikte aanbrengen.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Bedankt voor je antwoord, ik zal de vaas opnieuw in de oven doen. Zouden die kraters ook weer gladtrekken denk je? of moet ik proberen daar de glazuur wat gladder de maken door te proberen er wat vanaf te schrapen ofzo?

    Margot
    beantwoord
  • Margot,soms herstellen glazuur fouten vanzelf door het werkstuk gewoon weer een keer opnieuw te bakken.Kraters kunnen ook het gevolg zijn van een eerdere biscuit stook op te lage temperatuur.Blijven de kraters dan kun je ze eventueel bijwerken of verwijderen met een dremel.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Inmiddels heb ik opnieuw gestookt en de oven heeft het nu prima gedaan. De kraters had ik met een dremel weggehaald en toen wat glazuur bijgewerkt. Nu is het resultaat prima, gelukkig.
    Bedankt voor je antwoorden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.