ALGEMEEN > Mozaïek > tafelmozaïk- buiten, scheurtjes

Beste leden,

Enkele jaren geleden heb ik zelf een tafel voor buiten gemaakt met stukjes zelfgebakken klei en zelf geglazuurd. Helaas ben ik toen verkeerd geadviseerd en (ondanks dat ik de tafel 's winters binnen haal) al snel begonnen er haarscheurtjes te ontstaan. Na weer enkele jaren gaan nu de glazuurlaagjes er plaatselijk af springen. Mijn idee is om er een transparante laklaag over heen te kwasten ter bescherming. Deze moet natuurlijk niet vergelen in de zon.

Wie zou mij daar advies over kunnen geven of anders kunnen verwijzen naar mensen die mij daar verder in kunnen helpen?

Alvast heel hartelijk dank voor de reactie

6 antwoorden

  • Hallo Netty,

    Ik neem aan dat je mozaiek deeltjes gelijmd op de tafel zitten.Het beste lijkt mij om de steentjes los te maken en opnieuw te bakken/glazuren.

    Bijwerken op plaatsen waar het glazuur eraf is kan ook, b.v. met paverpol of met vernis,met de dremel is het makkelijk om half loszittende glazuur(resten) weg te slijpen.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Hallo Netty,
    Je moet er wel rekening mee houden dat kleurloze lak niet tegen de zon kan.
    Emma
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Bedankt voor je reactie. Helaas zitten de mozaïekstukjes vast met cement. Uithakken is geen optie, dan zal er nog meer beschadigen.
    Zelf heb ik ook wel aan paverpol gedacht als laklaag, maar vergeelt het niet, bladdert het niet , kortom is het geschikt voor deze behandeling?
    Ben benieuwd of je daar ervaring mee hebt!
    Groet, Netty.
    beantwoord
  • Netty, ik heb paverpol gebruikt voor andere toepassingen dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen. Paverpol wordt gebruikt voor tuinbeelden en keramiek, meer informatie vindt je hierover op hun website: http://www.paverpol.com/nl_home.html

    Ik ben ook wel enthousiast over paverpol als vernis, al vind ik wel dat het nogal craqueleert.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Netty,
    Als de mozaiekstukjes op termijn hun glazuurlaag kwijt raken heeft dat misschien te maken met de klei die je hebt gebruikt voor het maken van die steentjes. Deze dient zeker gechamotteerd te zijn om de winter te kunnen doorstaan. Dat het glazuur dan altijd zal craqueleren heb je voor lief te nemen. Het aanbrengen van afdekkende lagen zal het probleem niet echt verhelpen, omdat het wordt veroorzaakt door de opsluiting van vocht onder de laag van glazuur (evt met afdeklaag). Jammer van al het werk.
    Met goet van Michel www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Netty,
    Wel pech met je steentjes. Indien je er opnieuw zou willen maken, volgende tips. Het probleem wat jij voor hebt, stelt zich meestal bij aardewerk. De scherf neemt nog water op, in tegenstelling tot steengoed, wat een nog te verwaarlozen wateropname heeft. Door deze wateropname gaat de scherf uitzetten en opnieuw krimpen bij het drogen. Dit heeft niks te maken met buiten. Je zult ook al hebben opgemerkt dat dit zich ook bij badkamertegels voordoet. Best te zien bij oude tegels, die allemaal haarscheurtjes vertonen. Stuk vriezen kan enkel als er water in een plasje in het werk kan blijven staan. Dakpannen en bakstenen zijn toch ook van aardewerk ? Vriezen die stuk ? Hoe lager het sinterpunt van de gebruikte klei, hoe kleiner dit uitzettingsprobleem. Het glazuur gaat hierop beter hechten doordat er een vermenging van klei met glazuur ontstaat (sinter-zone). Chamotte kan hier echt niet veel helpen. Wat wel zeer belangrijk is, is de glazuursamenstelling. Deze moet weinig kwarts en meer booroxyde en aluminiumoxyde bevatten. Kleine hoeveelheden zinkoxyde en loodoxyde hebben ook een gunstige invloed. Gebruik hiervoor als basis een fritte. Je hebt dan wel een taaier glazuur, maar met een grotere rek. Glazuurrecepten voor Raku doen net het tegenovergestelde: Gechamotteerde steengoedklei en glazuur met een zo klein mogelijke rek.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.