ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Iets te mat glazuur

Hallo,

Ik heb glazuren gemaakt op basis van fritte, ball clay en krijt. Na het stoken blijven de glazuren vrij mat.
Kan ik iets toevoegen zodat de glazuren iets meer glans krijgen? (De glazuren zijn gemaakt, volgende dag gezeefd en na 2 dagen gebruikt.)
Groet,
Hanneke
gevraagd

15 antwoorden

  • Dag Hanneke,
    Fritte en krijt zijn vloeimiddelen.
    De ball klei zorgt voor aluminium en kwarts.
    Meer vloeimiddel zorgt voor glans.
    Dus je kan meer fritte toevoegen, wat je ook kan doen is minder ballclay.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Vervang een gedeelte van het krijt voor fritte Hanneke
    Krijt wekt bij lage temperaturen matterend pas boven de 1100 graden gaat het als smeltmiddel werken.

    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,
    Gelijk heb je, als je bijna alleen steengoed maakt vergeet je dat wel eens
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Frans en Hans,

    Ik heb nu de verhouding 85 fritte, 15 krijt, 10 ball clay.
    Dus een verhoging van de fritte naar 90 en verlaging van ball clay naar 5 zal moeten helpen?
    Ga dit uitproberen.

    Overigens ligt het wel aan de soort fritte, want met andere heb ik dit nooit gehad. Klopt dat?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Sorry Frans,

    Haal nu de twee berichten door elkaar.
    Ga dus het percentage krijt verlagen naar 10 en de fritte verhogen naar 90.
    Resultaten meld ik weer.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke,
    Het is zeer belangrijk te weten welke fritte je gebruikt hebt. De samenstelling van een fritte bepaald het karakter van je glazuur. Wat is het verwekingspunt van je glazuur ?
    De fritte heeft ook een grote invloed op de kleur van het glazuur. Wil je craquelè glazuur ? De Perzen en de Mezen doen dit als volgd; 85 % fritte, 5 % ball clay of kaolien en 10 % flint of kwarts. Voor meer details is de samenstelling van de fritte nodig. Zo maar wat bijvoegen zonder motief is blind kleiduifschieten.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Allereerst wil ik even iets kwijt:
    Volgens mij ben je vanuit het niets plots op de klei neergestreken. Ik heb je naam nl. voorheen niet gezien.
    Nu zie ik dat je veel vragen beantwoord, maar naar mijn idee vaak erg technisch.
    Ik vraag mij gewoon af, wat is je achtergrond, wat is je passie dat je op deze manier de vele vragen beantwoord?
    Ik bedoel niet dat er iets mis mee is, maar ben toch benieuwd naar de persoon Lucien Tinck.

    Inhoudelijk zal ik morgen op deze mail ingaan.
    De receptuur ligt in mijn atelier, waar niet deze computer staat.
    Wie weet kun je me wat meer wegwijs maken in deze materie.

    Tot dit moment,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dat is een vraag die je best aan mister Google steld.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Daar ik het weekend weg was komt het antwoord op de mail wat later dan de bedoeling was.
    En uiteraard heb ik via Google gezocht naar de persoon met de naam Lucien Tinck, waardoor de manier van vragen beantwoorden wat duidelijker is geworden.

    Ik gebruik 85 % fritte 1233, 15% krijt en 10% ballclay, waaraan toegevoegd 3% bentoniet.
    Daarna de pigmenten of oxydes.

    Hoop dat dit antwoord voldoende is om eea nader uit te leggen.
    Alvast bedankt,
    Hanneke Bruijnjé
    beantwoord
  • De Alchemist heeft een serie proeven gemaakt met deze fritte Hanneke.

    Kijk maar eens op z'n site

    www.alchemist.nl

    Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Bedankt voor de verwijzing. Een heel leuke/leerzame uiteenzetting van deze fritte.
    Ga hier zeker mee aan de slag.
    Bedankt,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hopelijk een fijn weekend gehad? Nou weer aan de slag.

    Een van mijn favoriete friete ( :-) ) is ook de M&M 1233.
    Indien je niet over de samenstelling zou beschikken, hier komt ze:
    0,40 Na²O, 0,30 K²O, 0,30 CaO, 0,03 Al²O³, 2,4 SiO².
    MG: 285 Verweking op 503 °C. ( waw ! )
    Je zult merken dat er reeds een groot aandeel krijt in deze fritte aanwezig is. Een extra toevoegen zie ik het nut niet. Als je streeft voor een lekker smeltbaar glazuur dat ook nog een mooi craquelèe geeft , zou ik dat krijt door flint of kwarts vervangen. Dik opbengen en rustig laten uitsmelten. Even de tijd laten tussen oven en carbon-ton. Kwarts is helemaal niet elastisch en gaat snel barsten. Vandaar de neiging om in een raku glazuur haarscheur te ontwikkelen. Even uitproberen, je bent goed bezig.
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Ben op uw aanwijzing even wezen kijken op alchemist.nl.
    Zeer leerzaam. Als alternatief voor M&M 1233 gebruik ik om een zuiver Persisch blauw te bekomen de fritte van Degussa ( nu Ferro ): 90 208 ( 1.00 Na²0, 0.20 Al²0³, 2.20 SiO². MW 214 ET 685 ). Wie dit verkoopt in NL weet ik niet, maar is als aanbrenger van Na²O een zeer interessante fritte en geeft veel uitvalshoeken voor lage temperaturen. Ook goedkoop, gezien je CaO totaal als krijt kunt invoeren en makkelijk is te combineren met andere grondstoffen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Wij gebruiken fritte 2494 van Cookson Mattey voor dat doel.

    Op de navolgende site staan heel veel frittes van de verschillende fabrikanten met de formule.

    http://home.comcast.net/~frankgaydos/frits.html

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Zie pas vandaag dit bericht, dus een late reactie van mij.
    Ik ga zeker allerlei proefjes doen.
    Momenteel druk met een evenement (zie www.kunstpicknick.nl) en daarna op vakantie.
    Na de vakantie staat de 1233 als eerste op mijn porgram.
    Ik zal resultaten melden via het forum.
    Bedankt voor de discussie!
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.