ALGEMEEN > Ovens > Gebakken zand op de boden van de oven

Hallo allemaal,

De beschermlaag zilverzand die ik ooit op de bodem van mijn oven heb gedaan lijkt een soort dichte laag gevormd te hebben, waar ook barsten inzitten. Ik ga het er denk ik binnenkort proberen uit te halen (mijn ovenspiralen zullen ook een keer vervangen moeten worden, dus misschien dan), maar weet iemand of dit erg is? En hoe vaak verversen jullie je zilverzand daar?

Groeten,

Flora
gevraagd

6 antwoorden

  • Hallo Flora,

    IK denk dat je ipv zilverzand, beter ZIRKON (zirkoon-slicaat ) gebruikt, of beter nog: een restant ceramisch isolatie-deken/boart. Het is toch de bedoeling van aflopend glazuur op te vangen, niet ? Zilverzand gaat snel verkleven, reeds door gassen, en gaat zo uiteindelijk glas vormen.
    beantwoord
  • Hallo Flora

    Zilverzand gaat een fusie aan met de glazuurdampen en dan ontstaat langzaam een soort van glas dat op den duur aan je werkstukken gaat kleven.

    Wij prefereren alumimiumoxyde of aluminiumhydraat op de ovenplaten.


    Frans


    beantwoord
  • Nou Frans, van aluminiumoxide wordt je dement. Maar ach, bij ons, pottenbakker, is dat zo niet te merken. :-)
    beantwoord
  • Jij hebt dat stadium reeds bereikt Lucien.
    Voor de goede orde je moet het op de ovenplaten strooien en niet opsnuiven.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Mijn kanttekening was zeker niet persoonlijk, hoor.
    Maar alle gekheid op een stokje, alle producten in poedervorm snuiven we op of worden mogelijk door de huid opgenomen. We moeten daar echt voorzichtig mee omspringen. Je hoeft daarom nog geen 'lijntje' aluminiumoxide te snuiven om er al iets van op te nemen. Aluminiumoxide is echt nefast voor ons zenuwstelsel. Het (Al²O³) zit in zowat alles wat met grondstoffen heeft te maken. Ik hoor enkel gillen als het woord 'lood' in een zin voorkomt. Zo is er het asbest-verhaal. Aluminiumsilicaat-vezel was het antwoord. Bleek achteraf dat dit even schadelijke kristallen bevatte. Nou, geen nood, en men kwam aanzetten met magnesiumsilicaat-vezel. ( kunstmatig aangemaakt asbest, met dit verschil dat het geen calcium contaminatie bevat en daardoor de grens van 1100°C kan overschrijden.) Dus beste mensen, niet als oorstokjes gebruiken, he ?
    beantwoord
  • Oeps... ik ben erachter gekomen dat de gebarsten 'laag' op de bodem van mijn oven niet het zilverzand is, maar gewoon de bodem die gebarsten is. Dit is trouwens niet erg, heb ik mij door Keramikos laten vertellen (waar ik de oven ooit gekocht heb). Pas toen ik het zand wegveegde kon ik het goed zien.

    Jullie zowiezo bedankt voor jullie antwoorden, het was ook erg grappig om te lezen. Ik denk dat ik het nog maar even bij zilverzand hou, het veroorzaakt tot zover dus toch geen problemen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.