ALGEMEEN > Tips > voorkomen stank paperclay

Ik heb zojuist op Clayart gelezen dat wanneer je een paar druppes lavendel of tea tree olie door je paperklei kneedt de stank behoorlijk minder is.Bovendien zijn beiden olieen anti bacterieel(wat rotten tegen gaat)Hoop dat jullie hier iets aan hebben.Groetjes Deborah

9 antwoorden

  • De stank komt door aanwezigheid van schimmels. Een weinig Boorzuur toevoegen is een oplossing. Kan ook helpen bij hetzelfde euvel bij aangemaakte glazuren. Is verkrijgbaar bij drogisterijen. Anti-mos-voor-gazon doet het ook.
    beantwoord
  • Beste Lucien, helpt dat ook tegen de stank die uit je slibopvangbak komt, tussenbak tussen gootsteen en afvoer? gr Jeltje
    beantwoord
  • Ja hoor, daar hebben schimmels een perfecte voedingsbodem. Boorzuur gebruikt men ook om in de schoenen te strooien ( yep ) en zelfs als basis tegen oog-infectie onder de vorm van een oogbad. Ik heb er ooit eens een armdikte huizwam mee te lijf gegaan, en met succes. Glazuurlijm durft ook wel eens te beschimmelen. Boorzuur erin en wèg. Mossen in het gazon en wandelpad; yep, idem dito.
    beantwoord
  • Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt,wat ik bedoel is de stank tijdens het bakken.Is dit probleem ook verholpen door het gebruik van boorzuur? Groetjes Deborah.
    beantwoord
  • Beste Lucien, waar kan ik dat boorzuur kopen?

    En Deborah, de stank tijdens het bakken is wat ik heb begrepen het papier wat verbrand? Daar valt niks tegen te doen, alleen goed luchten tijdens het bakken. gr Jeltje
    beantwoord
  • Bedankt voor je berichtje,ik zou je willen attenderen op de informatie over boorzuur op wikipedia voordat je tot aanschaf over gaat. Groetjes Deborah.
    beantwoord
  • Nou Deborah, goed dat je er attent op maakt dat er op Wikipedia gewag gemaakt wordt van eventuele giftigheid van boorzuur. Je moet ook niet alles voor waar aannemen wat men daar beweerd. Verder lees je dat het zelfs farmaceutische toepassingen heeft en andere eigenschappen reeds door mij aangehaald. Opgepast met klei, gezien dat in hoge mate aluminiumoxide bevat en dit zou schadelijk zijn voor de hersencellen. Ik denk dat die schimmels meer kwaad aanrichten dan boorzuur. Ik zou ook nog chloor en azijn kunnen opnoemen als remedie tegen schimmels, maar dat is er al iets over. Nou ging het eigenlijk om de stank die vrijkomt tijdens de stook van paperclay. Met open schouw stoken en de kamer zeer goed verluchten als je geen afzuiging hebt voor rookgassen. Best op een afstand blijven tijdens de rookontwikkeling. ( tussen 250 en 550 °C )
    beantwoord
  • Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat een ieder zijn/haar gezonde verstand gebruikt.Succes!
    beantwoord
  • als alternatief voor boorzuur kan ik dettol aanbevelen.
    het geeft wel weer een ziekenhuisluchtje maar het werkt prima als ontsmettingsmiddel, dus geen bacterien of schimmels meer
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.