ALGEMEEN > Klei - algemeen > wie heeft een antwoord

hallo,
Ik heb al het een en ander doorgelezen op dit handige forum maar heb nog niet echt de oorzaak van mijn probleem gevonden.
Ik ben pas begonnen met kleien en heb bekers en schaaltjes gegoten van vingerling gietklei, deze bisquit gestookt met cone 5, deze daarna gedecoreerd met Amaco velvet onderglazuur, dan geglazuurd met poeder glans glazuur en gestookt met cone 5 maar met een kortere opstooktijd, zoals in de gebruiksaanzijng van mijn oven stond beschreven, nu is de glazuurlaag op de ongedecoreerde delen van de bekers bekers en schaaltjes wel goed gelukt maar op de Amaco decoratie, vooral de delen die 2 lagen hebben krijg ik een sinasappelhuid, op zich wel een grappig effect maar sommig plekjes voelen erg scherp aan, dus niet echt handig, waar kan dit aan liggen
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Dag Karin,
    Als ik het goed begrijp heb je een sinaasappelhuid met blaasjes die als ze kapot zijn scherp zijn.
    Tijdens het stoken is uit het amacoglazuur gas vrijgekomen op het moment dat het glansglazuur al vloeibaar was geworden.
    Daardoor ontstaan er blaasjes die kapotspringen en daarna weer vervloeien. Wanneer dat vervloeien niet volledig is krijg je putjes, sinaasappelhuid en scherpe randjes van de kapotte blaasjes.
    Wat kan je er aan doen.
    Als de twee glazuren een goed rsultaat moeten opleveren (navragen bij de leverancier) dan is langzamer stoken of langer pendelen of iets hoger stoken een mogelijkheid om dit probleem op te lossen.
    succes
    hans
    beantwoord
  • Hallo Hans ,
    Bedankt voor het snelle antwoord,
    ik zal het gaan uitproberen!!
    Groetjes
    Karin
    beantwoord
  • Hallo Karin,
    Zo te zien doet het probleem zich echter alleen voor op de plaatsen waar er reeds onderglazuur ( pigment ) zit. Zou het kunnen dat deze pigmenten te dik zijn opgebracht ? Hierdoor krijg je een 'anti-flux'-effect. Probeer eens wat glazuur ( +/- 10% ) onder het pigment te mengen. Zo slaag je een brug tussen de klei en het glazuur, zodat dit zich beter op het onderglazuur gaat hechten. Een iets hoger stoken of pendelen, zoals Hans voorsteld zal zeker gunstig werken.Het glazuur is ook niet totaal uitgesmolten.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Ik had zelf ook al de indruk dat het sinaappeleffect hoofdzakelijk op de plekjes met meerdere lagen is ontstaan, ik heb ze zo uit de potjes verwerkt, en sommige kleuren zijn veel dikker dan andere,
    dus heb ik een proef gemaakt met een wat verdunde versie, je mag ze verdunnen met water, maar toen begon de onderglazuur na het dompelen in de glazuur door te lopenen (zie de streep onder bal) dat is helemaal een lekijk gezicht, verder is het sinasappeleffect heel wat minder geworden maar nog niet helemaal weg
    Ik ga het uitproberen met een beetje glazuur erdoor en wat pendelen en temperatuur betreft, waar zitten jullie dan aan te denken??
    Voor mij is het allemaal nog nw en ik heb de gebruiksaanwijzing van mij oven aangehouden om een begin te maken: bij Bisquit stook 1uur, 45min , 45mi.,30min en dan full naar 1046gr.
    bij glazuurstook 45min, 30min., 15min dan full naar ook 1046gr. Misschien doe ik wel helemaal verkeerd en alle tips zijn dus welkom.
    het stookadvies voor de amaco glazuur is cone 4 of 5.

    Oh , de beker zoals met de tulp, zal die wat opknappen als ik hem nog 's meestook op een hoger temp. of evt. eerst opnw glazuren??

    groetjes
    Karin
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Karin,

    Ik meng wat kleefmiddel door mijn glazuren zodat het niet uit loopt.Ook het transparante glazuur kwast ik met een zachtharige kwast over een onderglazuur schildering in plaats van dompelen.

    Wat ook wel leuk is om te doen is majolica;eerst wit of transparant glazuren en dan schilderen met de onderglazuur verven op de ongebakken glazuur laag.
    Je hoeft dan de onderglazuur verf minder dik aan te brengen.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    Bedankt voor je reactie en tips

    groetjes
    Karin
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.