ALGEMEEN > Ovens > raku-oven op hout

Ik ben van plan een raku-oven te bouwen van een olievat en die met hout te stoken. Kan iemand mij vertellen wat de maximale temperatuur in de oven kan worden en wat gebeurt er als ik de schoorsteen aan de zijkant zet in plaats van bovenop? Krijg ik dan een betere warmtecirculatie of krijg ik juist helemaal geen warmte genoeg omdat de lucht bovenin de oven niet weg kan? Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.
gevraagd

22 antwoorden

  • Anneke,
    In principe is de opening waar het vuur binnenkomt onderin de oven. De uitgaande opening is ongeveer even groot of iets kleiner als de ingaande, anders krijg je geen opbouw van temp.
    De schoorsteen boven op de oven (updraught) geeft meestal onderin de oven wat hogere temp dan bovenin, plus het feit dat de vlam snel uit de oven is en dus weinig temp kan afgeven. De schoorsteenopening onderin de oven (downdraught) betekent dat de vlam omhoog en weer naar beneden gaat, waardoor egalere verwarming plus meer warmte-afgifte. Tussenvormen zijn mogelijk (crossdraught). Let wel op dat bij een updraught de lengte van de schoorsteen niet belangrijk is, maar dat deze dat wel is bij de nadere typen: er moet harder aan de vlam gezogen worden om deze weer naar beneden te krijgen. De warmte wil immers bovenin blijven hangen. Bij een downdraught oven moet bijv. de schoorsteen minstens drie keer de hoogte van de oven zijn (d.w.z. de binnenkant van de ruimte waar de potten staan). Dit soort principes wordt belangrijker naarmate je hoger wilt stoken. Voor een raku-oven moet je hier wel rekening mee houden, maar bij die temp komt het niet zo erg nauw.
    beantwoord
  • Beste Bert,
    bedankt voor je snelle antwoord, het principe is me nu duidelijk. Ik ga proberen de schoorsteen halverwege de oven te plaatsen, ben erg benieuwd of het lukt. Ik heb begrepen dat de temperatuur van een houtvuur niet boven de 900 graden C komt, dus ik moet nog op zoek naar glazuren voor deze temp. Ik laat nog weten of het wat wordt. Groeten, Anneke.
    beantwoord
  • Beste Anneke,
    Als je een oven wil bouwen in een olie-ton en een plan zoekt; HET KLEIBOEK 3e editie L.Versluys. Achteraan staat een volledig bouwplan mèt brander.
    Als je een brander hebt van 4 cm diam. heb je een ingang nodig van 6 cm en een uitgang van 10 ( tien ) cm. Dat de schouw-uitgang gelijk of kleiner moet zijn is gewoon nonsens ( NONSENS ). Er nog een schouwpijp bovenop plaatsen is waaaaaaaanzin. Wat is de zin ervan ? Mij ontgaat dit totaaaal ! Maak de ingang schuim ten opzichte van de wand, zodat de vlam langs de zijkant binnenkomt en als het ware tegen de wand aanlikt. De vlam gaat zo spiraalsgewijs naar boven als een tornado en verlaat de ton IN HET MIDDEN VAN HET DEKSEL. Niks ovenplaat op de bodem. En ja, zo kun je zelfs steengoed stoken in dat tonnetje. Je moet dan wel 3 lagen van 25 mm. ovenwol aanbrengen. ( 2 lagen voor 1100 °C ). Een gasdruk van 0,5 bar is voldoende voor oxiderend stoken en tot 1 bar voor reducerend stoken. Ik heb hier ergens ook in dit forum gelezen dat men tot 2 bar gaat. Nou moe, en dan zijn ze nog verwonderd dat de glazuren geel worden of niet uitsmelten. Laat me weten of ik nog een of ander grondiger moet verklaren.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Dat je met gas hoger kunt stoken lijkt me inderdaad goed mogelijk, hoewel je met raku in een ton meestal niet hoger gaat dan ong. 1000 graden, dat is dus mijn bedoeling maar dan niet met gas, maar met hout (en worm!) Ik heb het idee dat je met klein en erg droog hout misschien toch tot die temperatuur komt, maar misschien is dat een beetje te optimistisch. In elk geval, bedankt voor je antwoord, groeten, Anneke.
    beantwoord
  • Ochgod, die arme wormpjes..en het millieu, en Anneke die het zich wel extra moeilijk maakt, om niet te zeggen, onmogelijk om op een efficiënte wijze hout te willen verbranden in een olievat-oven. En terwijl de wormpjes lekker crispy bakken, kun je ondertussen het boek van M.Braungart ; CRADLE TO CRADLE lezen.
    beantwoord
  • Beste lucien,
    Zo te horen ben jij geen voorstander van een houtvuur
    en misschien kan ik ook beter mijn hout naar de vuilstort brengen, waar het volgens mij ook wordt verbrand, maar als ik het doe hou ik er misschien nog wat leuke potten aan over. Trouwens, die arme wormpjes eten mijn huis op als ik er niets aan doe en een huis laten behandelen tegen houtworm is volgens mij ook wel een beetje milieubelastend.
    Groeten, Anneke.
    beantwoord
  • Daar heb je wèl een punt, maar nogmaals, haal je zelf geen extra problemen op de hals. Dit vak is al moeilijk genoeg. En ja, ik ben geen voorstander van houtstook. We hebben nu betere alternatieven dan hout-met-wormgaten. Op het stort wordt hout opgehaald voor reciclage ( spaanplaat ed ) en is beter voor het milieu. Succes met je ondernemen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Laat ieder zijn eigen ding doen.
    Je antwoord op de duidelijke uitleg van Bert vond ik nogal vreemd maar het bleek dat je vraag niet goed had gelezen. De uitdaging om een houtoven te maken vind je ook maar niks maar als zo met het milieu bezig bent moet je dan wel keramiek maken?
    Ik heb ook nog een tip voor een boek Rakuvaria2 van Ed knops het is momenteel i.v.b. met de grote belangstelling niet meer leverbaar (in het nederlands) hierin staat o.a. duidelijk beschreven hoe je ovens kunt maken voor houtstook, raku, pit fire enz.
    Zijn mening is: stoken met een raku-houtoven is veel avontuurlijker dan met een gasoven Bij een gasoven zet je de brander ervoor en de oven komt normaal gesproken wel een keer op temperatuur. Raku houtstoken is veel intensiever maar ook verrassender. Een uitdaging dus en Anneke gaat de uitdaging aan,leuk toch?
    Emma
    beantwoord
  • Nou Emma,
    Ik had de vraag wel goed gelezen hoor, maar wat Bert voorsteld is onrealistisch. Een olieton is , in tegenstelling tot gas, niet geschikt voor een houtoven. Als keramist staat voor mij het object centraal, en niet de spannende of meest leuke wijze van stoken. Kijk mama, zonder handen, is niet mijn ding. Ik ben wel voorstander van een zo "zuiver" mogelijke werkwijze, binnen het atelier en buiten bij de stook. De schadelijke stoffen die bij keramiek maken niet uit te sluiten zijn, die lijst is al lang genoeg. Laten we dus enkel voor de lol, het imago van de keramist niet besmeuren. Nou, dit is dus mijn mening, co-auteur HET ATELIER, de wereld van...
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Dan snap ik het niet, volgens mij gaat jou antwoord over een raku gas oven zoals ook in het kleiboek staat terwijl het onderwerp op het forum over een raku houtoven gaat.
    Ik ben wel benieuwd naar jouw werk heb je een website waar je werk te bewonderen is?
    Emma
    beantwoord
  • De vraag was aanvankelijk of het mogelijk is van een olieton een houtoven te maken. Niet dus. Down-draft-ovens hebben meer liter-inhoud nodig om rendabel te wezen, zeker in de raku-context. Via Google mijn naam ingeven en surfen maar. Ik ben voor velen misschien een techneut, maar wil als eindresultaat dat wat er in mijn hoofd zit, en niet er bij staan en afwachten wat er uit die oven komt. Overschilderen zoals een schilder kan doen is in de keramische discipline niet zo eenvoudig.
    beantwoord
  • Net terug uit het buitenland reageer ik toch even op het pedante toontje van Lucien: op dit forum geef ik slechts mijn eigen ervaringen weer (voor wat die waard zijn). Dus: op hout stoken kun je in alles wat voldoende geisoleerd is. Of het altijd even efficient is, is wat anders. Daarnaast: voor velen is het experiment en de beleving belangrijker dan het resultaat. Als je er maar plezier aan beleeft.
    beantwoord
  • De vraag was dus:hoe hoog wordt de temperatuur in een houtgestookte olieton en waar plaats ik de schoorsteen? Op de tweede vraag heb ik inmiddels een duidelijk antwoord van Bert gekregen (bij deze alsnog bedankt). Op de eerste vraag kreeg ik van een vriend , die bij de brandpreventie werkt het antwoord dat het wel 1300 graden kon worden, afhankelijk van het hout wat je gebruikt en hoe je stookt. Efficientie is voor mij niet belangrijk, het gaat mij inderdaad om het experimenteren. Het boeiende van dit vak vind ik juist dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn.
    beantwoord
  • beste Anneke,
    Ik zou graag van je vernemen, hoe het gegaan is met je houtstook.
    Ik denk er ook over om op hout te gaan stoken.
    Het lijkt mij alleen eenvoudiger een oven te metselen.
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    Leuke timing heb je! Ik heb net een houtoven gebouwd van ovenstenen, waarin ik hoger wil gaan stoken (1300 graden) Als het volgende week beter weer wordt, ga ik hem voor het eerst stoken.
    Mijn oventje van een olieton heb ik inderdaad gebouwd zoals beschreven. De fout die ik gemaakt heb is dat ik een oude buis heb gebruikt als schoorsteen, die niet tegen de hite bestand was. Bij ongeveer 700 graden ging hij smelten en was dat het eind van het feestje.
    Daarna kwamen er allemaal andere dingen, waardoor ik er niet meer mee bezig ben geweest.
    Maar in principe zou het dus moeten lukken om de 1000 graden te halen. Succes!
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    mijn eerst raku oventje was een houtgestookte oven die ik van Ed Knops kocht. Het probleem dat zich bij mij steeds stelde was dat ik bruine vlekjes in mijn glazuur kreeg. volgens mij was de oorzaak hiervan dat er as mee in de oven gezogen werd en dit op glazuur terecht kwam.
    Ook was het telkens moelijk om de temperatuur omhoog te krijgen tussen de 500 en 600 graden. Wat de oorzaak daarvan was is me nog steeds niet duidelijk.
    Wat ik ook een extra moeilijkheidsgraad vond bij het houtstoken was dat je niet in de oven kon kijken tijdens het stoken, dan moet je gokken of het glazuur goed uitgesmolten is dan niet.
    Na nogal wat teleurstellingen schakelde ik dan maar over op een gasgestookte oven zonder bovengaande problemen.
    beantwoord
  • Hoi Anneke,
    Veel succes,
    en laat in ieder geval van je horen, hoe het gegaan is.
    en hoe je de oven gebouwd hebt.
    Het berichtje van Els vind ik zeer interessant
    groetjes
    beantwoord
  • Hoi Els, bedankt voor je antwoord
    Mijn vraag aan jou hoe had jij de bodem van de oven gemaakt, en welke stenen had je hiervoor gebruikt.
    Als je al die verhalen leest. moet het allemaal erg makkelijk zijn, maar ik weet het ook nog zo net niet.
    Ben ook zeer benieuwd hoe het met Els haar oven gaat.
    groetjes
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    De bodem van de oven was gemaakt van ovenstenen, het was een houtoven zoals die van Ed Knops ( een foto kun je terugvinden op zijn webside;
    onder de oven was een rooster gemonteerd waarboven gestookt werd. De houtoven is niet meer in gebruik, werk nu steeds met een rakuoven van keramikos op gas.Dit met zeer goed resultaat.
    Groetjes
    beantwoord
  • Hallo Anneke,
    hallo Els,
    Na veel heen en weer gesurf, heb ik besloten om ook maar een raku-oven op gas te gaan kopen.
    veel succes allemaal.
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    Veel plezier gewenst met je nieuwe raku oven. Ben net terug van een raku-stook (op gas) en het blijft toch erg leuk werk, met altijd verrrassende resultaten.
    beantwoord
  • hallo Anneke
    Hallo Els
    Het is toch weer een beetje anders gelopen n.l.
    mijn oude elektrische oven hebben we omgebouwd voor gas, was een hele zoektocht, om uit te zoeken, hoe dat moest, maar het is gelukt.
    vandaag heb ik hem voor het eerst uitgeprobeerd, gaat harstikke goed, dus nu is het een kwestie van veel oefenen en de juiste glazuur.
    jullie ook veel succes he
    sonja
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.