ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei veranderen in boetseerklei

Ik heb een grote voorraad witte en rode gietklei in emmertjes staan. Deze zijn van mijn voorganger. Ik doe alleen niet aan het gieten van klei. Wel wil ik graag van deze gietklei een geschikte klei maken voor het maken van sculpturen.
Ik heb al een kleine hoeveelheid gietklei gemengd met 2 mm
chamottekorrels. Alleen droogde dit zeer snel op en was het materiaal niet geschikt voor boetseren.
Heeft iemand een idee welke stof de gietklei wel hanteerbaar en geschikt maakt voor het boetseren van sculpturen?

2 antwoorden

  • Dag Wibe,
    Aan gietklei is een elektrolyt (bv waterglas) toegevoegd.
    Daardoor wordt gietklei bij een laag watergehalte toch vloeibaar. dat is noodzakelijk voor het gieten.
    Dat is ook de reden dat je werk snel droogde er zit in verhouding minder water in dan bij boetseerklei.
    Elektrolyt eruit halen gaat niet dus je moet iets toevoegen wat het compenseert.
    Maar ja dan ga je mijn scheikundige pet te boven.
    Wat ik een keer heb gedaan en wat werkte was aan een te dun vloeibare engobe waar ik een paar druppels teveel waterglas in had gegooid, was azijn toevoegen, daardoor werd deze weer dikker. de hoeveelheid was gegokt dus je kan het met een klein beetje gietklei uitproberen of dat werkt.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Ik heb je idee uitgevoerd: azijn toevoegen aan een beetje gietklei. En tot mijn verbazing lukte het ook nog.
    De gietklei bleef tot de volgende dag nog verwerkbaar en droogde dus zeer langzaam op.
    Bedankt voor dit briljante idee.

    Groeten van Wibe
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.