ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > pigmenten

De een werkt met pure pigmenten verdund met water, de ander doet er kleipoeder door (dan wordt het engobe.) Wat is het voordeel van het een en het ander en waarom kan een mat transparant glazuur de kleur van die pigmenten of engobes zo veranderen? (echt totaal weg bijna)
Of heeft dat te maken met de hoogte van het stoken? Bedankt alvast voor het e.v.t.beantwoorden van mijn vragen,
Janny

3 antwoorden

  • Engobe is een techniek die je meestal toepast op rauwe (ongebakken klei) en geeft pastelkleuren in het eindresultaat.

    Pure pigmenten of onderglazuren geven een veel harder resultaat. Dit kan op een biscuitgebakken werkstuk of over een werkstuk wat eerst is gebakken met een tinglazuur (wit), de zogeheten majolica.

    Als je overbakt met een mat glazuur krijg je inderdaad kleurverlies omdat matte transparante glazuren veelal een beetje wittige waas geven. Dit kun je voorkomen door met pigmenten of onderglazuren op een tinwitte geglazuurde ondergrond te schilderen. Ik heb hier al hele goede resultaten mee geboekt. Veel succes.

    Iris
    beantwoord
  • HOI Iris,
    Dus eerst bakken met tinwit glazuur? (welk)
    en dan pas de gigmenten met water of kleipoeder aangemaakt is dat wat jij doet?
    Ik ben er achter dat ik te hoog gestookt heb en daardoor het kleurverlies, aldoende leert men, bedankt in ieder geval voor je antworod,
    groet Janny
    beantwoord
  • hallo Janny.De grondstoffen die in een glazuur zitten hebben veel invloed op de kleur,het kan de kleur versterken maar ook verzwakken of zelf helemaal doen verdwijnenn Je moet dus altijd eerst proeven maken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.