ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein pitfire

Kan er iemand uitleggen hoe ik porseleinkralen pitfire kan stoken ?

Ik had ze eerst laten bakken. Dan heb ik de kralen overgoten met een mengsel van water en ijzersulfaat.
Ik heb in mijn bbq een hoop zagemeel gelegd, de kralen erin gelegd en bedekt met hout. En het vuur aangestoken.
De kralen waren wel nog nat.
Resultaat allemaal gesprongen en geen mooi gerookt effekt.
Ik had het ergens gezien en gehoord en ben zomaar beginnen experimenteren zonder resultaat dus.
Mvg Rita

3 antwoorden

  • De kralen moeten wel droog zijn. Als het om kralen gaat kan dit eenvoudiger. Hiervoor heb je nodig; een aarden bloempot met onderschaaltje. Je ijzersulfaat oplossen in water en dit mengen onder het zagemeel. Laten drogen. Zagemeel in onderschaaltje leggen samen met de kralen. Deze onderdekken met zagemeel. Aansteken met een aanmaakblokje voor de BBQ. De aarden pot ondersteboven op het onderschaaltje zetten. Verder de pot opvullen met zagemeel via het gat in de bloempot. Er mag geen hevige vlamvorming zijn. Zo nodig het gat in de pot afdekken.
    beantwoord
  • Ik heb dit geprobeerd, maar helaas mislukt.
    Ik had zagemeel van een zaagmachine, dus heel fijn en het bleef niet branden. Resultaat vieze kralen met roestvlekken.Heeft er iemand misschien een foto hoe de gelukte kralen er moeten uitzien ?
    Ik blijf proberen, dus alle raad is welkom.
    Groetjes Rita
    Bijlagen:
    beantwoord
  • En toch moet het met dit systeem lukken. Je roest ( Fe²O³ ) heb je al. Probeer eens een aansteek-blokje meer en zet de bloempot met een beetje tussenruimte op het onderschaaltje. Nou, met keramiek en stoken lukt het niet steeds van de eerste keer. Details ontdek je met doen en observeren.
    Alsnog succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.