ALGEMEEN > Techniek > wat is inwassen en hoe gaat dat?

Ik heb misschien een beetje een domme vraag en lang getwijfeld of ik hem zou stellen, maar goed hier mijn vraag.

Ik ben nog niet zo lang bezig met keramiek en weet dus nog niet alles.

Wat is inwassen van klei met bijvoorbeeld oxides of pigmenten en hoe gaat dat in zijn werk.

Ik heb schitterende resultaten hier mee gezien en ben erg benieuwd hoe dat gedaan wordt.

Ik heb al rondgesnuffeld op het forum, en heb wel gelezen dat oxides giftig kunnen zijn, sommige oxides beter houden dan andere. maar HOE het gedaan wordt, zeg maar de "gebruiksaanwijzing" heb ik niet kunnen vinden.

Misschien wil iemand hier mij vertellen hoe en wat of waar ik informatie kan vinden.

Alvast bedankt

27 antwoorden

  • x
    beantwoord
  • Hallo Anne,

    Het is heel eenvoudig. Je maakt de oxides aan met een laagje water. Dan met een kwast of sponsje op het biscuit gebakken werk aanbrengen. Hierna ga je met een sponsje of doekje met wat water de oxides weer wegwassen. Je kunt sommige stukken bijna helemaal weghalen en andere veel meer laten zitten. Als er structuur in het werstuk zit geeft dit uiteraard meer effect, in de diepe delen blijven de oxides zitten.

    Groet

    Jose
    beantwoord
  • dus ik zou dit zelf uit kunnen proberen met de poeder oxides die bijvoorbeeld Keramikos verkoopt.
    Dank je wel voor je uitleg, ik ga eens op onderzoek uit en proefjes doen.
    beantwoord
  • Hallo Anne,
    De werkwijze gaat zowat samen met de baktemperatuur. Beneden d e 1100°C doe je bij oxides best wat smelter bij in de vorm van een fritte of een transparante glazuur.( +/- 10% )Zoniet gaat er mogelijk te weinig hechting op de scherf zijn. Op steengoed is er voldoende hechting zonder een smelter. Pigmenten of oxides kun je op dezelfde wijze toepassen. Pigmenten daarentegen geven een beter zicht op welke kleur je wenst te bereiken. Je kan ook verschillende pigmenten met elkaar vermengen. Bij gebruik van oxides is het eindresultaat niet zo voorspelbaar. En nu proefjes maken voor het eigenlijke werk.
    beantwoord
  • dank je wel Lucien.
    als je pigmenten gebruikt maak je die dan ook aan met water?
    En heb je bij pigmenten en lagere temperaturen ook fritte of een transparant glazuur nodig?

    haha, ik weet het nu al, dit gaat echt iets voor mij worden, het liefst spring ik nu in de auto op weg naar Keramikos om morgen in mijn ateliertje te duiken en proefjes te maken. Hoewel ik toch nog een beetje koud water vrees heb hoor!

    Ik ben al een tijdje op zoek hoe ik mijn werk wil inkleuren en pigmenten/bodystains zouden voor mij wel eens de oplossing kunnen zijn.
    beantwoord
  • Hoi Anne ! Ik heb een advies en een slechte ervaring met inverven . Je kunt het verven door het bewerken met een engobe laten lukken, lijkt me goedkooper...
    Ik had ball clay moeten gebruiken met mijn creaton als samenstelling goed te hechten denk ik. Maar die vette Kaolien Klei heeft het net gehaald en de variatie was kleurrijk op creaton tot 1200.
    -----
    Zou te veel pigment in mijn (giet Porcelein) Massa verzwakkend zijn geweest ? wilde dit nog weten...



    koenraad
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Anne,
    Ergens op dit forum kun je reeds meer over pigmenten en "body stains" vinden. Maar goed, voor alle duidelijkheid; pigmenten zijn oxides die reeds voorgebakken zijn met andere mineralen in functie van kleur, giftigheid of stabiliteit. Ik raad je pigmenten aan, ondanks de meerprijs om voornoemde reden. Vraag je leverancier de max. temperaturen van de verkochte pigmenten(stains). De betere gaan van 1250 tot 1400°C ! en zijn zo zeer stabiel betreft kleur. Als je bij kleurvormende oxides of pigmenten geen "glasvormers" toevoegd is de kans groot dat deze na het bakken op aardewerktemp. er gedeeltelijk terug afpoederen. Glasvormers zijn uiteraard glazuren en frittes. Een toevoegen van 10 tot 20 % is reeds voldoende voor het "inwassen". Als je met één kleur inwast kun je ook de afgewassen pigmenten nog opnieuw gebruiken. Bij het inwassen met rauwe kleuroxides is het wenselijk rubber handschoenen aan te doen. Zo ga je langer mee :-)
    beantwoord
  • En zo zie je Anne...... en zijn dus geen domme vragen. Ik ben blij met je vraag. Ik ben ook weer een stuk wijzer geworden van alle antwoorden.
    beantwoord
  • Met dank aan Carol voor haar antwoord. Er zijn geen stomme vragen, enkel stomme antwoorden. ( en dàt zit me soms hoog )Dus: Shoot je vragen maar.
    beantwoord
  • Dank jullie wel, ik ben een hoop wijzer geworden.
    Ik nu wat doelgerichter naar Keramikos gaan en mij daar verder in laten lichten over de baktemperatuur van de verschillende pigmenten.
    Dank jullie wel!
    beantwoord
  • Beste Lucien en alle andere lezers,
    Ik ben erg geinteresseerd in het inwassen met rauwe kleuroxides.
    Zou je mij je werkwijze willen uitleggen ?
    Was ik de rauwe kleuroxides in op de rauwe klei of op de biscuit gestookte klei ?
    En bij het toevoegen van 20 % glazuur aan de kleurpigmenten is het dan nog mogelijk om goed uit te wassen of plakt de pigment al aan het biscuit gestookte werk ?
    bedankt voor je hulp,
    vriendleijke groet, Lisette langeveld
    beantwoord
  • Hallo Lisette,
    Meestal worden kleuroxides aangebracht op biscuit, maar dat is geen "must". Indien je op ongebakken klei werkt, houd er dan wel rekening mee dat je een deel van de klei mee uitwast en ook een deel van die klei over het oxide gaat zitten. Een vermenging als het ware, maar kan boeiend zijn. Frittes of glazuur aan het kleuroxide toevoegen heeft geen effect op het uitwassen. Je hebt die smelters wèl nodig om een degelijke hechting te bekomen en voornamelijk het oxide te laten smelten op de scherf, wat nodig is om de kleur op te roepen. Gedenk dat in een glazuur er maar 10% oxide nodig is om reeds een "zwart" te verkrijgen. Enkel oxide is dan 100% en gaat als antiflux ageren. Die 10 tot 20% smelter maakt niks uit aan de kleur, integendeel !
    En, rubber handschoenen bij het inwassen is gewenst. Oxides zijn in o.d. giftig.
    Succes.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Ik heb begrepen dat bij toevoeging van glazuur of fritte de kleur duidelijker wordt.
    Voor mijn werk vind ik glans echter niet zo passend. Hier en daar wat kleur accenten op de klei vind ik wel weer aantrekkelijk. Ik zoek kleuren die bij voorkeur niet glimmen, maar wel goed hechten.
    Ik ga met deze nieuwe informatie weer verder.
    Vriendelijke groet,
    Lisette Langeveld
    beantwoord
  • Hallo Lisette,
    Die kleine hoeveelheid fritte of glazuur is echt niet voldoende om de kleurvormende oxides te laten glimmen. Daarvoor is een verhouding nodig van 1 op 1. Doordat je gaat inwassen blijft er niet genoeg zitten om enig glans te geven. Je zult wel het verschil in kleur merken of je mat mangaan, ijzer of koper werkt, en dat is toch de bedoeling, heb ik begrepen. Moet je ook eens proberen met instant colors ( body stains ). Je kan ook de oxides mengen met een sinterslib ( recept op page 'tips' van website ceraline.be ). Daarmee krijg je meer een vullend effect in gaten en hoekjes. Verhouding ongeveer 2 slib 1 oxide.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Bedankt voor de uitleg. Ik heb vanmiddag oxydes en glazuur gewogen en de eerste proefjes klaar liggen. Ik ben heel benieuwd.
    Ik heb naar het recept van de sinterslib gekeken. Een vullend effect in gaten en hoekjes kan altijd handig zijn. Ik ben niet zo bekend met de functie's van alle stoffen. Maar ik vroeg me af of het niet een pastel-kleur gaat worden door de kaolin, talk en tin oxyde. Zoveel witheid in één slib ?
    Zo helder en stralend als de bodystains in de potjes zitten wil ik ze ook wel op mijn werk, vandaar.
    groetjes,
    Lisette
    beantwoord
  • Ik heb je de basis gegeven. Nu voldoende proefjes maken tot je hebt wat je zoekt. Succes.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Nogmaal hartelijk dank voor alle hulp.
    Ter informatie. Ik ben ooit begonnen met een engobe recept waar ik oxydes en body stains aan toevoegde. Het is bij de proefjes gebleven omdat de kleuren heel dof en pastel-achtig werden.
    Dat is de reden dat ik nu enthousiast op deze discussie inhaakte. Ik ben bezig met de proefjes en vol goede hoop dat ik zal vinden wat ik zoek.
    Succes allemaal,
    vriendelijke groet
    Lisette
    beantwoord
  • De kleur wordt sowieso heel erg opgehaald als je daarna een transparante glazuur over je werk zet. Als je niet van de glans houdt, kun je een mix maken van bv 2/3 mat en 1/3 glans glazuur. Alleen het mat glazuur gebruiken, wordt vaak ook weer 'melkachtig', dus waarschijnlijk niet wat je wilt.
    En wellicht scheelt het ook als je een groter percentage pigment of oxide aan de engobe toevoegt.
    Succes!
    beantwoord
  • Voor alle duidelijkheid:
    ;Gezien de vraag gaat over inwassen en fixeren van de pigmenten, engobes of oxides, beprekt het aanbrengen van een fritte of transparante glazuur zich tot het "vernevelen" van een zeer dun laagje. Dit dun verneveld laagje gaat totaal opgenomen worden in de ondergrond en zal niet glimmen. Indien dit wel het geval is, minder dik vernevelen. Je kunt dit ook toepassen op een reeds gebakken glazuur die niet naar wens is uitgesmolten ( onderbakken). Over het glazuur een dun laagje laagsmeltende fritte spuiten/vernevelen. Dit gaat als een trigger werken op de reeds gebakken glazuur. Je kan ook hoger of langer stoken, maar dit trukje werkt ook uitstekend.
    beantwoord
  • Hallo allemaal,
    Inmiddels de eerste werkstukken uit de oven gehaald. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Eén object is heel mooi geworden, de andere verdient nog wat aandacht, maar dat is een kwestie van ervaring opdoen en mogelijkheden blijven onderzoeken.
    Ik heb een mengsel van oxydes met 10% glazuur ingewassen en gespeeld met het uitwassen. De kleur is helder, het hecht goed en glimt niet ! Het motiveert enorm om door te gaan.
    Hartelijk dank voor de tips en de hulp.
    Lisette
    beantwoord
  • Fotootje misschien ??????????
    zijn nu allemaal reuze benieuwd naar t resultaat natuurlijk.........
    gr.
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • Hier is ie dan.
    Het object is een co-productie van Alex en mijzelf gemaakt om oxydes op uit te proberen. We hebben met koperoxyde en gele oker ingewassen en met rutiel enkele delen beschilderd.
    groet
    Lisette
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.