ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > sponzen van gedroogde klei noodzakelijk vóór glazuren?

Op "kleiles" heb ik altijd geleerd dat je gedroogde klei moest sponzen opdat het glazuur beter pakt. En heb ik tot nu toe ook altijd trouw gedaan.
Momenteel maak ik zeer kleine, fréle voorwerpjes, waarvan ik zeker weet dat die zouden breken tijdens het sponzen.
Dus: kan ik ze zonder sponzen biscuit stoken en daarna glazuren met zelfde resultaat?
Dank voor jullie antwoord(en) alvast!
gevraagd

11 antwoorden

• Liam, mag ik vragen wat je bedoeld met sponzen vóór de biscuit??
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dom van mij. Ik bedoelde vóór de biscuitstook.
    beantwoord
  • Nou, ik heb het nog nooit gedaan. Het nut ervan is me ook niet duidelijk. Waarvoor zou dat nodig zijn?
    beantwoord
  • Bedoel je niet sponzen voor de glazuurstook?
    Als je werk wilt glazuren dan kun je namelijk het best na de biscuitstook je werk met water en een drupje afwasmiddel vetvrij maken. Het dient ervoor dat je glazuur goed pakt. Als je niet kunt sponzen, dompel je werk dan in een bak afwaswater.
    beantwoord
  • Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Als je werk biscuit is gebakken (niet hoger dan 1000 graden) dan is de structuur van de scherf nog zo open dat elke glazuur (mits van de juiste dikte) zal houden. Van alleen het beetpakken (ook meerdere malen) zal de scherf heus niet zo vettig worden dat de glazuur niet meer pakt. Lijkt mij een onzinnige en overbodige handeling. Of zie ik dat verkeerd?
    beantwoord
  • Ik heb een keer gehad dat het glazuur niet goed pakte terwijl ik dat vaker gebruikt had. Het lag toen aan vettigheid op het werk. Maar ik moet zeggen dat ik mijn werk ook haast nooit afwas voordat ik ga glazuren. Maar, het kan dus voorkomen dat het glazuur eens niet pakt. Ook voor het werk stofvrij te krijgen wordt het wel eens afgewassen alvorens te glazuren.
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor jullie zeer snelle antwoorden! Dan is het mij dus wel duidelijk dat het niet nodig is. En ja, biscuit serviesgoed spons ik vantevoren in water met azijn, maar dat was mijn vraag niet.
    Nogmaals dank!
    beantwoord
  • Hallo Bert

Als ik het goed begrijp kan ik tijdens een glazuurstook ander werk niet tegelijk meebakken om te biscuitbakken ivm het aantal graden en de poreusheid om later te glazuren? Als ik het zo hoog zou bakken en later afveeg met een spons en azijn?

Het punt is ik moet nu 2 dingen afbakken het moet rond dezelfde tijd klaar zijn en dacht ik aan 2 vliegen in 1 klap...

Groetjes Tiff
    beantwoord
  • Hallo Tiff,
    Je kunt wel glazuurstook en biskwiestook samen doen als je op lage temperatuur stookt ( <1060°C ). Voor steengoed gaat dit niet op. Je moet dan wel het stookprogramma voor biskwie respecteren, maar met de glazuurtemperatuur als eindpunt. Vermoedelijk spuit je je glazuur. Doe dit in dunne laagjes over elkaar, zodat het water de tijd krijgt om in de scherf te trekken. Biskie nat maken of met zeep afsponzen lijkt voor mij ook onzin, of je moet net voordien patat in het vuistje hebben gegeten. :-)
    beantwoord
  • Hoi Lucien

Wij eten ovenpatat, dus dat zal wel mee vallen.

Glazuur doe ik met de kwast,ik mix t met houtlijm dan blijft t goed zitten en dan stoken op 1060 graden.

Ik geloof zelf ook niet dat het noodzakelijk is om te sponzen voor het glazuren maar ik denk dat het ook geen kwaad kan als je t wel doet.

Enfin,bedankt voor je reactie,nu ga ik biskwie'n en glazuren tegelijk :)

Groet, Tiff

beantwoord
  • Heb tot nu toe altijd engobe op gedroogde klei toegevoegd.
    Maar is het ook mogelijk, met hetzelfde uiteindelijke resultaat (na biscuit stoken, transparant glazuren, etc.) engobe op natte klei aan te brengen en te krassen? Of zeg, net aangeharde klei van een uur? Dit in verband met tijdsdruk?
    Dank alvast voor jullie antwoorden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.