ALGEMEEN > Ovens > Raku oven kopen

Ik ben van plan een raku oven aan te schaffen maar.... waar moet ik op letten. Wat zijn de voor en/of nadelen van een ton of een pyramide-oven. Is er voordeel aan een stenen binnenbekleding of is een deken ook goed. Wat zijn ongeveer de stookkosten. Ik woon in een "rijtjes"huis maar wel met een grote tuin aan het water, Mag je zomaar in je tuin stoken of moet je bij de gemeente iets aanvragen? Heeft iemand verder nog tips i.v.m. de aanschaf van een raku oven?
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Eefje,
    Indien je een raku-oven koopt, geef de voorkeur aan een oven opgebouwd uit zeer,zeer lichte steen. Let er ook op dat je een goed visueel overzicht hebt op wat er in staat. Voor raku is een bovenlader zeer handig. Indien je een oven zelf wil bouwen, wat echt niet moeilijk is, raadpleeg bijlage 2 uit Het Kleiboek, 3e ed. L.Versluys. Wat betreft de Nederlandse wetgeving blijf ik een antwoord schuldig. Als je dit stoken kan beperken met weinig rookontwikkeling zal dit met de buren best meevallen. Vraag ze bij je eerste stook op een BBQ. :-)
    beantwoord
  • Dag Eefje,

    een bovenlader is het gemakkelijkst.
    Het nadeel van een oven met stenen dat hij zwaar is om te verplaatsen en dat het deksel ook zwaar is. Het stoken duurt bij de eerste stook ook langer dan bij een oven met isolatiedeken. Een stenen oven vind ik wel duurzamer. Op de lange duur kan een deken gaan verpulveren en zo je werk beschadigen.

    Met vriendelijke groet, Margriet zwarthoed
    beantwoord
  • VeKa heeft een bovenlader die best meevalt in gewicht en goed van constructie. Er bestaat ook zo'n systeem dat als een lift werkt om het deksel te lichten. Zo kun je zelf alles bedienen. Pas wel op met een oven met isolatiedeken. De vrijkomende vezels, microscopisch klein, zijn zeer schadelijk voor de longen ( asbest-vergelijkbaar ). De opmerking van Margriet is terrecht, maar zij moet zich meer zorgen maken om eigen lijf en leden. Wat kun je hieraan doen; de binnenzijde en het deksel met een plantenspuit besproeien met een oplossing van o.a. bicar ( natriumbicarbonaat ) of waterglas. Doe dit in fases, zodat je er niet teveel op verneveld, anders gaat het isolatie-deken smelten als suikerspin. Deze "natrium-verbindingen" verglazen het oppervlak van de deken en fixeren zo de vezels. Na een eerste stook kun je voelen dat de deken harder is geworden. Dat is de bedoeling. Het verkort wel de levensduur van de deken, maar verlengt wel het uwe.
    beantwoord
  • Hoi Eefje,
    Ik vind zelf een piramide oven (voorlader dus) handiger dan een bovenlader. Een oven waarvan de bovenkant met een katrol omhoog gehesen wordt lijkt me ook handig, maar die heb ik zelf nooit gebruikt. Maar het type hangt natuurlijk ook van je budget af. Zie trouwens de biscuitjes en e-bay, marktplaats voor 2e hands ovens.
    Ed Knops beschrijft in zijn boek hoe je door een half olievat in te graven en een half iets grote olievat als deksel in de grond te duwen de rook overlast kunt beperken. Ik kan je zijn boek trouwens van harte aanbevelen (rakuvaria), zelfbouw wordt daarin ook besproken. Zelfs dat kost je toch wel een 300 euro, schat ik (deken, kanthaldraad, ovenplaten, pyrometer, tang, handschoenen, bril).
    Veel succes,
    Ineke
    beantwoord
  • Bedankt voor al jullie reacties. Zo zie je maar dat iedereen het op een verschillende manier bekijkt. Ik heb intussen het Rakuvaria boek aangeschaft en ga dat in de vakantie eens goed bestuderen. Na de vakantie hak ik de knoop door en schaf ik er een aan.
    PS Zijn er in Noord Italie nog leuke keramiek adresjes?
    Alvast bedankt!!

    Eefje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.