ALGEMEEN > Ovens > Probleem tweedehands oven

Hallo,

Ik heb een tweedehands oven (Pottery Crafts) gekocht, maar als ik hem aanzet op bv 20% gaat hij heel even branden en stopt na een aantal seconden. Daarna gaat hij niet meer aan. Als ik de oven uitzet, vervolgens weer aan op 50%, brand hij iets langer maar gaat dan weer uit om niet weer aan te gaan. Als ik hem aanlaat en naar 80% draai gaat de oven wel aan, en blijft aan, maar zo kan ik natuurlijk niet stoken. Heeft iemand een idee wat er mis mee kan zijn? En is dit eenvoudig op te lossen?
gevraagd

14 antwoorden

  • Hallo Hilde,
    Weet je zeker dat de oven niet meer aangaat want wat je beschrijft dat hij even brand op 20% en iets langer op 50% en dan even uitgaat is normaal, maar moet dan na een tijd weer even aan gaan, misschien moet je iets langer wachten. De procenten is het gedeelte van een uur dat de oven brand, vandaar dat de oven bij 80% langer brand.
    Kijk daarvoor eens bij ovensgebruiksaanwijzingen en dan dawnloads Van het secretariaat.
    Emma
    beantwoord
  • Hilde,het is wat Emma zegt of de besturing is kapot.
    Je zou kunnen kijken of er verschil tussen de stroomafname is in je meterkast wanneer je de oven op 80% zet of op 100% bijvoorbeeld 10 minuten.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Emma,

    Ik heb de oven twee uur aanlaten staan op 10%, ik kwam na twee uur terug in de verwachting dat de temperatuur in de oven nu gestegen zou zijn tot minstens 100 graden. Mijn pirometer gaf aan dat het 21 graden was, 1 graden warmer dan in de ruimte. Ik ga der daarom vanuit dat de oven niet meer aangaat. Daarna heb ik minstens een kwartier naast de oven gezeten, ook met 50% gaat de oven niet meer aan. En wordt het niet warmer na verloop van tijd, maar daalt te temperatuur weer.

    Groetjes Hilde
    beantwoord
  • Hallo Hilde.
    Ja dan klopt er iets niet, balen dus.
    Emma
    beantwoord
  • Ik heb een VEKA keramiekoven KvK 48 overgenomen. Na wat informatie heb ik hem één keer kunnen stoken. Hoewel de temperatuurbegrenzer op 950 graden stond waren de segerkegels van 1020 graden ook gesmolten.
    Het vreemde is dat de oven bij de tweede stook telkens uitgaat, zodra hij bij de temperatuurstand van de temp.begrenzer komt. Zet ik de begrenzer hoger dan gaat hij weer aan totdat hij weer tegen die temperatuur aanzit. Bij de eerste stook viel hij niet uit, maar sprong het off-lichtje aan en sprong dan weer vanzelf op het on –lichtje. Nu moet ik hem telkens opnieuw aanzetten en dan flikkert even het off-lichtje. Is er iemand die een idee heeft hoe dit kan ? Het is nml. mijn eerste oven en ik ben echt een leek wat bakken en ovens betreft
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik vindt het moeilijk om hier een oplossing voor te geven.Ik zou contact met de ovenbouw van Veka opnemen;
    http://www.ve-ka.nl/winkel/zoeken/?zoek=VEKA keramiekoven KvK 48 &pagina=1
    Rob

    beantwoord
  • Ik denk aan een slechte verbinding tussen thermokoppel(die staaf op de onderste foto) en de temperatuurbegrenzer.
    Die kabel moet compensatiekabel zijn en vrij van oxidatie bij de aansluitpunten.
    Compensatiekabel geeft minder weerstand in de draad en zodoende een betere temperatuuraanwijzing.
    Je opmerking dat een kegel van 1020 om was tewijl de begrenzer op 950 stond gaf mij het vermoeden dat er een verkeerde kabel op je aansluiting zit.
    Als het compensatie kabel is staat dat er op.
    Het kan ook zijn dat je er erg lang over hebt gedaan om die temperatuur te bereiken.Lucien heeft dat al verschillende keren beschreven op dit forum.
    Het smelten van een kegel is een combinatie van temperatuur en tijdsduur.
    Frans
    beantwoord
  • Ik moet zeggen dat ik uit al die bedradingen achter en onder mijn oven geen wijs weet, maar denk je dat de compensatiekabel een reden kan zijn dat de oven telkens uitvalt of doel je op de hogere temperatuur? Magda
    beantwoord
  • Bij een slecht contact van de compensatiekabel kan er storing ontstaan.
    Is het geen compensatie kabel dan kan er temperatuur verschil ontstaan
    Die temperatuurbegrenzer is de enige beveiliging in de oven die je oven kan uitschakelen als er iets mis zou gaan.
    Die kabel zit aan een kant vast aan de begrenzer en aan de andere kant aan het thermokoppel.
    Die draad moet makkelijk te vinden zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, ik heb de verbindingen van thermokoppel en begrenzer gezien. Er was geen erosie, maar ik zag op de kabels nergens compensatie staan. De contacten en bedradingen zien er gaaf uit na al die jaren. Ik stuur enkele foto's mee, misschien zie jij of anderen nog iets.
    Magda
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Het ziet er allemaal nog heel gaaf en origineel uit Magda
    Je zou nog kunnen kijken of de draad van het thermokoppel niet ergens kaal is geraakt en zo contact maakt met het chassis van je oven.
    Ik bedoel die groene en rode draad vanaf het thermokoppel die ik achter een plaat zie verdwijnen .
    Op die plek zou een gedeelte van de isolatie weggesleten kunnen zijn.
    Anders blijft er niets anders over dan een deskundige erbij te halen.

    Frans
    beantwoord
  • Kijk ook eens naar je manier van stoken
    Die begrenzer is een veiligheid die eigenlijk alleen in werking mag treden als je de oven zou vergeten uit te zetten.
    Zet die begrenzer minimaal 20 graden hoger dan de gewenste temperatuur.
    Stoken doe je op een smeltkegel.
    Eigenlijk meerdere kegels.
    Wil je b.v. 1080 stoken dat zet je er een van 1060 en een van 1080 in.
    Die van 1060 eerst en daarachter de andere.
    Gaat die van 1060 om is dat een teken dat het nog even duurt voor je oven de eindtemperatuur bereikt en kan je er bij blijven tot het zover is.


    Frans
    beantwoord
  • Frans, het wonder is geschied, mijn oven ging niet meer uit. Vlak onder de thermokoppel was een draadje kaal en ook heb ik een beetje erosie rechtsboven de thermokoppel weggehaald. Dank voor al je geduldige aanwijzingen, Magda
    beantwoord
  • De oven heeft 8 uur gebrand. Het vreemde is dat de temperatuur veel hoger oploopt dan dat ik mijn begrenzer zet. Op stand 1 en begrenzer op 100 graden was de temp. al 200 gr. Op 3,5 en begr. op 400 was de temp. 550 gr. Op 4,5 en begr. op 700 was de temp. 1050 gr.
    Op full en begr. op 800 gr. was de temp. 1180
    Op 950 graden durfde ik hem niet te zetten.
    De temperatuur wist ik door de begrenzer hoger te draaien tot het lichtje weer op on sprong( daarvoor stond hij op off).Met de allereerste stook was de temperatuurverschil tussen temp. en begrenzer minimaal. Mijn seger van 1080 was ook om al weet ik niet wanneer. Stom genoeg had ik de segers niet precies in beeld gezet, hoewel ik me afvraag of ik ze kan zien door dat piepgaatje in de rode gloed. Magda
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.