ALGEMEEN > Ovens > Vanette keramiekoven: stookschema

Net als een aantal anderen ben ook ik in het bezit van een Vanette 3 standen oven (2200 W) zonder gebruiksaanwijzing.
Met een pyrometer ben ik tot het volgende stookschema gekomen:

2 uur: stand 1 (gat in het deksel open). Temp.=235 gr.
4 uur: stand 2 (gat sluiten met bv. een stukje ovenplaat). Temp.= 600 gr.
2,5 uur: stand 3. Eindtemp.= 960 graden.

Wil je glazuren op aardewerktemperatuur stook dan nog 1 à 2 uur door. De temp. loopt niet heel snel meer op, maar haalt uiteindelijk waarschijnlijk wel de 1060 graden. Dit laatste heb ik niet uitgeprobeerd.

Alle Vanette-oven bezitters veel succes toegewenst.

3 antwoorden

  • Vermoedelijk heb je het over biskwie stook. Ik raad je aan het schouwgat over heel de lijn open te houden zodat alle vluchtige gassen weg kunnen. Met gesloten schouwgat is zeer nadelig voor de spiralen die door die carbonaten,nitraten en sulfaten worden aangetast. Boven de 550°C kun je op volle vermogen zonder risico.
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,

    bedankt voor je stookschema. Ga ik uitproberen. Ik had gehoopt dat hij nog iets hoger zou komen in temperatuur, maar ik denk hiermee al vooruit te kunnen.

    Nogmaals heel hartelijk bedankt.
    Ineke
    beantwoord
  • Bedankt voor je stookschema. Ik heb een Vanette keramiekoven overgenomen, 2 knoppen met 3 standen, 3200W.
    Biscuit half gevulde oven:
    stand 1: 1,5 uur
    stand 2: 2,5 uur
    stand 3: 2,5 uur 950 graden

    Glazuren: stand 3: bijna 5 uur tot 1050 graden
    De oven kan waarschijnlijk tot 1100 graden

    Met behulp van een pyrometer met afleesscherm van Skutt kon de temperatuur goed worden bijgehouden. De pyrometer is bevestigd door een gat in de oven te boren en de meter vast in de oven te bevestigen. Het afleesscherm blijft op een veilige afstand van 50cm van de oven. De oven wordt te warm om 'm aan de buitenkant te bevestigen. Dit werkt bijzonder goed.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.