ALGEMEEN > Klei - algemeen > zwart porselein

kent iemand de verhoudingen gietklei/zwart pigment om porselein zwart te kleuren?
C. Claerhout

4 antwoorden

  • Christine,
    Wat is de max. temp. aangegeven voor deze gietklei , en over welk type porselein gaat het? Bone china, soft porselein ed.
    Je moet wel rekenen op een 10% pigment (body stain) aan de massa toe te voegen. Hoe "zwart " wil je gaan? Uitproberen of meer of minder uw zwart-verwachtingen zijn. Hou er rekening mee dat het smeltpunt ook hierdoor zal verlagen.
    beantwoord
  • Lucien
    ik werk met bone china, er staat geen max. t° op de emmer. Eerst heb ik gebakken op 900° (ik wou nog glad schuren), daarna op 1160° (resultaat: mooi wit maar niet doorschijnend), daarna op 1260° (resultaat: mooi wit, doorschijnend maar een beetje ingezakt). Voor het zwart porselein wil ik vrij intens zwart bekomen. Ik probeer je tips uit en geef de resultaten door als je dat wenst.
    Bedankt Christine
    beantwoord
  • In dit geval zou ik proefjes maken met 6%, 8% en 10% bodystain en niet hoger bakken dan 1240°C. Zoals je weet werkt het beendermeel in deze klei als smelter en daardoor heb je vermoedelijk niet meer nodig dan 8% om reeds goed zwart porselein te hebben. Laat me je resultaten weten, dan leren we er allemaal van. Succes.
    beantwoord
  • de proefjes met 7.5 % zwart pigment die ik toevoegde aan bone China (porselein) zijn mat antraciet van kleur! Heel mooi! Het porselein werd gebakken in een elektrische oven op 1220 graden!
    Bedankt! Chris
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.