ALGEMEEN > Diversen > waterdicht maken keramiek

Ik heb een vaas en een bol die als olielampje kan dienen gemaakt. De buitenkanten heb ik geglazuurd (en gebakken) en nu hoorde ik dat je de binnenkant vloeistof-dicht kan maken met waterglas. Kan dit inderdaad zonder dat er een glazuur opzit (aan de binnenkant)
Klopt dit of kan ik beter voortaan de binnenkant ook glazuren?
Ik ben benieuwd........
groeten, Margot

12 antwoorden

  • Hoi Margot

    Ik zou t glazuren

    dan ben je gegarandeerd van een vloeistofdichte binnenkant.



    Groet Tiff
    beantwoord
  • Olie-dicht zal het zowiezo zijn, of jou keramiek moet al heel erg lek zijn. Olielampjes in aardewerk hoeven zelfs geen glazuur, als ze ten minste goed gebakken zijn. Waterdicht is wat anders. In dat geval zou ik je aanraden een vloeibaar siliconen te gebruiken dat dient o.a. om opstijgend vocht tegen te houden. Te koop in doe-het-zef zaken.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Bedankt voor je reaktie, ik heb biscuit gebakken op 1020 graden en glazuur op 1030 graden. Is het dan olie-dicht? ik bedoel dan lampen-olie.
    beantwoord
  • Wel Margo, dat hangt af van het type klei je gebruikt en waar zijn sinterpunt ligt. Maar met lampolie heb je al heel wat reserves en gaat zelfs na enige tijd helemaal "waterdicht" worden. En nog dit: Als je 900°C biskwie stookt over een tijdspanne van 7 uur en glazuurstook naar 1040°C brengt is dit efficienter. Het glazuur kan dit wel aan.
    beantwoord
  • Misschien is wat dit onderwerp betreft de volgende video wel interessant :

    http://www.ceramicartsdaily.org/video/index.aspx


    Mark Peters: Trimming and Glazing a Wire-Faceted Bowl
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Mijn ervaring met oliedicht is juist andersom.
    Mijn steengoed (1240) is gegarandeerd waterdicht, maar mijn olielampjes zijn een klein beetje poreus en geven dus vlekken als je ze op hout zet.
    Het lijkt dus of olie juist makkelijker dan water door de gebakken klei gaat.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Is inderdaad juist Hans, al mijn keramiek gebakken en geglazuurd op 1240°C zijn 100% waterdicht. De olielampjes geven na verloop van tijd een vettig laagje af.
    Willy
    http://blog.seniorennet.be/wilwikeramiek/
    beantwoord
  • Wij hadden dat euvel ook.
    Later bleek dat door het verbranden van de olie er een vacuum optrad waardoor de olie via het lontje langs het lampje liep.
    Wij gebruikten een kurkje voor het afsluiten van het vulgaatje.
    Door van het kurkje een reepje af te snijden waardoor er een klein luchtgaatje ontstond was het euvel verholpen.

    Frans
    beantwoord
  • Het is niet steeds gemakkelijk de juiste conclusies te trekken, zeker als het keramiektoestanden betreft, wat weer blijkt uit de ervaringen van Frans. Puik denkwerk ! Een gelijkaardig fenomeen kan zich voordoen met "koel-emmers". Ze zijn dan wel waterdicht, tot je er ijsgekoeld water in doet en deze op een tuintafeltje zet. Het water loopt er in beekjes af ; geen lek, maar condentiewater. Als je toch niet helemaal zeker bent of het nu de kip of het ei is; voor ingebruikname, de olielampjes even vullen met lijnolie, terug uitgieten en laten opdrogen. Is er dan nog lekkage, denk aan de tip van Frans.
    beantwoord
  • Dag Frans,
    Ik gebruik losse lonthoudetjes waardoor er geen vacuum kan ontstaan.
    Toch heb ik het euvel dat de olie er door komt.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Er ontstaat altijd een oliestroom als het lampje brandt.
    Misschien is er toch ergens een plekje in de weg naar boven waar de olie buiten het lampje kan komen anders dan via het vlammetje.


    Frans.
    beantwoord
  • Deze discussie is uitgekozen om in het Novembernummer van KLEI te publiceren. Hieronder de concepttekst:

    Van het forum geplukt

    Olie- of waterdicht?

    Vraag van Margot Hartgers:
    Ik heb olielampje gemaakt. De buitenkant is geglazuurd en nu hoorde ik dat de binnenkant vloeistofdicht kan worden met waterglas?

    Antwoord van Lucien Tinck:
    Oliedicht zal het zeker zijn. Aardewerken olielampjes hoeven geen glazuur, als ze goed gebakken zijn. Waterdicht is wat anders. Gebruik in dat geval vloeibare siliconen uit de bouwmarkt.

    Vraag van Margot Hartgers:
    Ik heb biscuitgebakken op 1020 ºC en gladgebrand op 1030 ºC. Is het dan oliedicht?

    Antwoord van Lucien Tinck:
    Dat hangt af van de klei en zijn sinterpunt. Met lampolie heb je heel wat reserve. Het gaat zelfs na enige tijd helemaal dicht worden.

    Antwoord van Hans Meeuwsen:
    Mijn ervaring met oliedicht is juist andersom. Mijn steengoed (1240 ºC) is gegarandeerd waterdicht, maar mijn olielampjes zijn toch wat poreus. Het lijkt dus of olie juist makkelijker dan water door de gebakken klei gaat.

    Antwoord van Frans Boot:
    Wij hadden dat ook. Later bleek dat door het verbranden van de olie er een vacuüm optrad waardoor de olie er via het lontje uitliep. Met een luchtgaatje in het kurkje van de vulopening was het euvel verholpen.

    Antwoord van Lucien Tinck:
    Als je niet zeker bent, vul dan eerst de olielampjes met lijnolie, giet dat terug en laat het opdrogen. Is er dan nog lekkage, denk dan aan de tip van Frans.

    Antwoord van Hans Meeuwsen:
    Ik gebruik losse houders waardoor er geen vacuüm kan ontstaan. Toch heb ik het euvel dat de olie erdoor komt…

    Antwoord van Frans Boot:
    Er ontstaat altijd een oliestroom als het lampje brandt. Misschien is er toch ergens een plekje waar de olie buiten het lampje kan komen, anders dan via het vlammetje.

    Noot van de redactie:
    - de discussie is ingekort en waar nodig aangepast
    - eerst vullen met melk kan ook

    Neem eens een kijkje in het discussieforum op www.klei.nl!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.