ALGEMEEN > Ovens > vervangen spiralen

De spiralen van mijn Toma oven moesten vervangen worden omdat het koolstof was aangetast. Maar door welke stof kan dat zijn gebeurd? De oven kwam al een tijdje niet meer boven 1200C.
gevraagd

8 antwoorden

  • HenriĆ«tte, ben je zeker dat men sprak van koolstof ? Naar mijn bescheiden mening is het enige wat aan de weerstanddraad kan aangetast worden het aluminiumoxide, dat zich na enkele malen stoken rond de draad vormt ter bescherming. Eerst was die draad donkergrijs en glad en dan werd die lichtgrijs en mat. Door reducerend te stoken gaat die alu-beschermlaag er af en wordt de weerstanddraad dunner, wat resulteert in een grotere weerstand en zodoende een sneller temperatuurbereik. Nadeel is wel dat die draad dan sneller gaat doorbranden. Misschien was er reeds een winding doorgebrand en haalde zo niet meer de gewenste temperatuur. Een oven hermetisch afsluiten is niet aan te raden. Je gaat zo zeker niet zuiniger stoken en je zal de oven sneller doen verouderen. De aantasting van die weerstanddraad is net die koolstof. Ik hoop dat je hieruit wijs geraakt. Wat ook nefast is voor de weerstanden is glazuur dat er op gaat zitten als je te krap stapeld.
    beantwoord
  • Ja, de ovenbouwers zijn zelf geweest en hadden het over koolstof maar wisten verder niet waardoor het kon zijn aangetast. Verder op het forum zag ik dat vocht een boosdoener kan zijn maar dat is in mijn geval niet aan de orde. Jouw idee m.b.t de alumuniumoxyde lijkt me een logisch verhaal maar ook glazuur op de spiralen. We stoken wel voor anderen en weten niet altijd wat voor glazuren zij gebruiken, ze lopen alleen als een tierelier, ook omdat ze vaak te dik werden opgebracht. Goed dat ik nu weer even wat mogelijke oorzaken weet om rekening mee te houden. Bedankt Lucien.
    beantwoord
  • Beste Henriette,

    Het klopt dat de elementen beschermd worden door een
    oxide laagje, dit wordt dunner bij langdurig gebruik en bij een hoge temperatuur wordt de levensduur korter van het element ( kan verlent worden door element aan te passen ).
    De koolstof aantasting lijkt mij vreemd, (in de elementdraad zit bij mijn weten geen koolstof)dan moeten de elementen zwart zijn en niet grijs achtig.
    Het kan wel een verontreineging in de draad zijn.
    Naarmate je een hogere temperatuur gebruikt en de veroudering aan de elementen toeneeemt gaat de weerstand omhoog en het vermogen van de oven omlaag , en bij een oven is het dan meestal dat hij zijn temperatuur niet haalt.

    Met Vriendelijke Groet,

    John.
    beantwoord
  • Ik heb een tijd geleden een tweedehandsoven gekocht. Heb tot nog toe biscuitstook en glazuurstook tot 1060 gedaan. De oven wordt door de computer gestuurd en stookt altijd s'nachts ivm nachttarief. Ik heb geen problemen ervaren maar heb toch de volgende vragen.

    Hoe merk je dat de spiralen niet naar behoren werken en de eindtemperatuur niet gehaald wordt?

    Hoe kom ik erachter welke de maximum temperatuur mijn oven aankan. Ik heb deze info niet en zou graag steengoedtemperatuur willen stoken.

    Info mbt de oven:
    Het is een 9 hoekige bovenlader. Keramisch Instituut Haarlem, staat erop vermeld maar de verkoopster had het erover dat de oven door iemand was gebouwd.
    Hij is omgebouwd om te werken op een Energo Enertronic VA10-30P

    groetjes Sonja Deckers

    beantwoord
  • Hallo Sonja,

    De ouderdom van de elementen van een oven merk je aan het feit dat het lang(er) duurt voordat een bepaalde temperatuur wordt gehaald.Probeer het eens met steengoed.Laadt de oven dan niet al te vol.Volg de opbouw van de temperatuur met de pyrometer,gaat het allemaal te lang duren blijf dan met deze elementen op 1060 bakken.Goed dat je op nachttarief bakt,met nieuwe elementen stook je sneller en verbruik je minder energie.

    Rob
    beantwoord
  • Kijk ook na of de thermokoppel geschikt is voor hogere temperaturen. Deze zou "platina-rodium" moeten zijn. In geval van "chroom-nikkel" is de kans groot dat de koppel het laat afweten.
    beantwoord
  • Heb toch weer een vraag mbt de spiralen.

    Na het eerste gebruik van mijn tweedehands oven :een keramikos super (omgebouwd om op krachtstroom te werken en op de bovengeschreven computer) hebben we vastgesteld dat deze zijn temperatuur niet haalde.Er zijn spiralen stuk en graag zou ik deze bijbestellen bij Keramikos echter zij vragen naar de max. temperatuur van de oven en dat kan ik nergens terugvinden .
    Misschien denk ik te simpel maar ik zou toch gewoon spiralen kunnen bestellen voor steengoed temperatuur ???
    beantwoord
  • Sonja,

    Ik denk dat je eerder het oorspronkelijk vermogen moet opgeven, dan de gewenste max.temperatuur, gezien dit laatste eerder van de oven-isolatie afhangt. Vermogen=aantal Watt. Dan moet je nagaan in hoeveel deelstromen deze is opgedeeld. Een oven op "krachtstroom" is steeds met een veelvoud van 3 delen. Dit aantal wikkels met het max.vermogen en de diameter van de draad ( schuifpasser ) zou volgens mijn bescheiden mening volstaan om de spiralen te vervangen. Een stuk spiraal is reeds voldoende om een ongelijke warmteverdeling te hebben of om de gewenste temperatuur niet te halen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.