ALGEMEEN > Ovens > bescherming ovenplaten

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn ovenplaten bescherm tegen aflopend glazuur?
Moet ik dan kwartspoeder op de plaat strooien?
En moet dit ook op de boden van de oven gestrooid worden? Wie helpt mij met deze vraag.
Ik ben beginnend keramist.

Bij voorbaat dank Anita.

4 antwoorden

  • Aanvankelijk was de vraag wat te doen tegen kromtrekken van platen; In plaats van de plakken klei uit te walsen, ze in plakken snijden uit een groot voorgevormd blok klei met een draad. Zoals reeds aangehaald is niet de korrelgrootte maar de hoeveelheid van belang. Beter fijne chamotte dan grove. Helemaal mee eens. De gesneden plakken klei laten drogen tussen gipskartonplaten ( Gyproc ) en verzwaren. Eens lederhard zullen ze niet meer kromtrekken.
    beantwoord
  • Hallo Anita,

    Ik weet niet op welke vraag Lucien antwoord, waarschijnlijk is deze vraag uit een andere discussie getrokken.

    Je maakt een papje van 1 deel kaolien
    en 3 delen aluminiumoxide
    Aanmaken met water en dik op de ovenplaten smeren.
    Als je er glazuur op krijgt kun je dit er heel makkelijk met een beitel of schroevendraaier vanaf tikken.
    De losgekomen plekken wel weer opnieuw insmeren.

    Je hoeft geen extra tussenstook te doen om de pasta te laten hechten.

    Groet

    Jose



    beantwoord
  • Goed gezien, dit antwoord van mij komt uit een opgesplitste discussie die ging, zoals je kunt opmerken, over kromtrekkende kleiplaten.
    Een alternatief voor dit uitstekend papje is vuurvast papier. Bestaat uit hetzelfde materiaal als de aluminiumsilikaat dekens en is ook in verschillende dikte verkrijgbaar. Je kunt dit vuurvast papier ook in combinatie met dit papje gebruiken als het raakvlak van het werkstuk ( bv. tegels of schalen ) groot is. Te koop bij de betere kleiboer en firma's ovenbouw-materialen.
    beantwoord
  • bedankt voor diegene die mij zo snel antwoord hebben gegeven.
    groetjes Anita
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.