ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > pakpapier voor kleiwals

In de uitgave van Klei maart 2007 staat een artikel over het werken met kleiplaten. Bij het gebruik van de kleiwals adviseert men om de klei tussen stevig pakpapier te leggen. Dat zou het draaien en omkeren makkelijker maken en voorkomen dat de structuur van de canvasdoeken in de klei wordt afgedrukt.

Weet iemand wat dit voor een soort papier is ?
Waar is het te koop ?
Eventueel een alternatief ?

5 antwoorden

  • Vermoedelijk gaat het hier om "kraft"-papier, wat zeer stevig is. Echter, als je geen afdrukken in de klei wenst, is het aangewezen dit of elk ander papier eerst licht te bevochtigen voor je er een plak klei tussen legt om reden dat papier gaat uitzetten door water uit de klei op te nemen en lelijke "plooi"-afdrukken gaat nalaten.
    Een alternatief is vershoudfolie. In de ene hand het rolletje folie en aandrukken met een brede rubber-rol. Afknippen met wat overslag. Plak omdraaien en zelfde werkwijze zodat de folie aan beide kanten van de kleiplak zit. Zo kun je kleiplakken enkele dagen "vers" bewaren door deze op elkaar te leggen met extra afdekking. Het meest ideale werkvlak is ongepolijst marmer of arduinsteen. Vezelcementplaat 1cm. dik is ook uitstekend en kan makkelijk zonder schade aan de kant worden gezet. Beide materialen zijn makkelijk afwasbaar, wat je van hout niet kunt zeggen.
    beantwoord
  • Beste Tiff, Inez, Willy, Sonja en Lucien,
    bedankt voor jullie reacties en de verschillende tips. Ik ga eens wat proberen en kijken wat me het beste bevalt. Als ik op hout werk gaat het altijd plakken.
    Groetjes, Marie-José
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    vezelcementplaat is dat hetzelfde als betonplex (is een bruine watervaste plaat)?
    Vriendelijke groeten,
    Ingrid
    beantwoord
  • Nee Ingrid. Betonplex is een uitstekend materiaal als werkblad, maar niet om klei op te verwerken, gezien de klei er gemakkelijk op blijft kleven als een glasplaat. Vezel-cementplaat is wat vroeger bekend was onder de merknaam Eterniet. Nu gebruikt men er een andere vezel dan asbest voor. ( ik dacht dit nu wollastoniet-vezels zijn ). Een plaat van 9 à 10 mm. is optimaal.
    beantwoord
  • Bedankt. Ga ernaar op zoek.
    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.