ALGEMEEN > Ovens > oude oventje ombouwen naar raku

Ik heb een oven(50x50en45diep buitenmaat) gekregen en wil die ombouwen voor raku.Bij het wedersamen stellen stel ik vast dat de stenen van het plafond die zijn konisch en rusten met een paar cm.op de zijmuren,is dat normaal ?volgens mij moet muur en plafond een hoek van90° moeten vormen?is dat zo dan moet er tussen want en muur een opvulling komen,met wat doe ik dat het best ? met een hittedekken of met stenen? Het zelfde heb ik ook met de deur er is een ruimte van 2à3cm.
En nog een vraag het gat van de schouw moet dat ook zo groot zijn als bij die tonnen(raku 90cm h.)van 9à10 cm.Wie kan me een eerlijk en helpen antwoorden D.U.

5 antwoorden

  • Kun je er een plaatje aan toevoegen ? Er zitten te weinig gegevens in je mail om daar advies rond te geven.
    Elektrische oven ? Voorlader ? enz.
    beantwoord
  • Sorry dat ik niet duidelijker was.Het is een voorlader,
    het was een electrische en ik wil er een gasoven van maken,ik wil proberen er een foto van te maken maar het hier overzetten is een ander paar mouwen lukt het dan zend ik het door.D.U.
    beantwoord
  • Geen goed idee. Als het nu een bovenlader was, ..en dan nog. Waarom niet dezelfde moeite investeren in een olie-ton-oventje. In een mum zit dat in elkaar. Als je een schema wil; 3e editie HET KLEIBOEK van L.Versluys. En gezien je in België woonachtig bent kun je dit boek ook in de Bib vinden.
    beantwoord
  • L.Tinck,wat je zegt goed maar hier ben ik half weg en met echte vuurstenen het is enkel de opvulling,en ln het boek van L.Versluys drie laaste pagina's handeldt over de tonbouw,maar erstaan ook verschillende afbeeldingen van een voorlader raku zonder negatieve opmerkingen.
    Ik weetdat je veel evaring hebt wat is er bij mij dan het probleem? is het de brander ? de schauw? de onderlinge afstand?ik kan me met "geen goed idee" me zomaar niet bij neem leggen.ik blijf hier mee in de kouw
    beantwoord
  • Hallo Cyrille,
    Even mijn vorig advies motiveren;
    - Gezien het hier om een oud oventje gaat met reeds verzakt plafond zal dit vermoedelijk ook nog eens in wat zwaardere steen zijn opgebouwd als de huidige ovens. Door het veelvuldig openen van de oven bij Raku-stook krijgt deze oven het nog eens extra te verduren en gaat deze verzakking zich versnellen.
    - Elke kilo ovenmateriaal moet samen met de inhoud worden opgewarmd. Bij oude oventypes kun je stellen dat in de opwarming de inhoud ( keramiek ) als nevenprodukt kan gezien worden en de oven met de meeste tijd en energie ging lopen. Bij Raku-stook is het belangrijk dat deze opwarming snel kan gebeuren, wat met uw oventje mij toch zeer twijfelachtig lijkt.
    - Gezien dit oventype zeer langzaam afkoeld, zal het volgende keramisch werkstuk reeds een thermische schok krijgen voor je nog aan de opwarming dient te beginnen. Dit is een werkwijze waar ik geen groot voorstander van ben.
    - Al deze moeite én kosten kun je beter in een olie-ton steken. Als zo'n ton te groot is, kun je die ook inkorten. En ja, de uitgang moet steeds het dubbel zijn ( cm² ) van de ingang, dit om een optimale verbranding te hebben en er zo genoeg brandstof/energie kan ingevoerd worden. Hoe kleiner de uitgang, hoe langzamer de opwarming.( dit voor hen die denken zuinig te werken met een kleinere uitgang ( of "schouw", zoals je wil ). En daar ik het er toch over heb; een schouwpijp op een raku-oven is gewoon zinloos !
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.