ALGEMEEN > Techniek > Kleine, holle balletjes maken, hoe?

Hoi hoi,

Ik post hier even een vraagje, wan voor een project heb ik een heleboel (lees: duizenden misschien wel), kleine, holle balletjes nodig ter grootte van ongeveer een pingpongballetje.
Ik wil ze graag dunwandig hebben. Nu dacht ik aan een drukmal van een half balletje, maar dan ben ik waarschijnlijk jaaaaaren bezig en worden de wanden toch te dik (ik heb ook geen kleiwals o.i.d.). Gieten... ook aan gedacht. Zou dat wat zijn? Er mogen best gaatjes in komen ter grootte van een rietje (gaatje moet toch ivm het bakken), maar NIET groter dan dat. Zou dat lukken, een mal (laten) maken voor meerdere balletjes tegelijk? Zou de gietklei weer naar buiten (en uiteraard naar binnen!) willen door dat kleine gaatje? Iemand hier ervaring mee? Als laatste weet ik dat er verschillende klei soorten bestaan die de hete temperaturen van onze ovens niet overleven. Zou het wat zijn om dus eerst balletjes van die klei te vormen en daarna 'bekleden' me andere klei? Of gaat dat barsten enzo? Pfffff, moeilijk dit, maar volgens mij MOET het kunnen. Het probleem is eigenlijk het aantal. Moest ik er maar een stuk of 10 nodig hebben, dan zou ik ht wel weten. Wie helpt me uit de droom en heeft hier ervaring mee? Bij voorbaat dank!

2 antwoorden

  • Hallo Grécha,

    Misschien kun je je licht eens opsteken bij de firma KEITH ( GB ). Die hebben in 1989 een procédè op de markt gebracht dat chinaclay kon vormen tot holle kleine balletjes met een wanddikte van een vis-ei, gebakken op porseleintemperatuur. Op de markt onder de naam" Holosphere ". Deze waren bedoeld als isolatiemateriaal. Toen kon men die massaal aanmaken ter grootte van 5 mm. Misschien kan men die ook ter grootte van een tennisbal maken. Dat moet je zelf maar eens bevragen. Deze firma is in elk geval thuis in die dingen. Succes.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor je bericht Lucien, ik ga het eens bekijken. Heb je toevallig een webadres van deze firma?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.