ALGEMEEN > Klei - algemeen > barsten

Ik ben al enige tijd bezig met zelf gemaakte mallen voor vazen van 55 cm hoog.
Daar de mal te zwaar is om om te kiepen heb ik er een gat (de groote van een kurk) aan de onderkant in gemaakt.
Na 4 uur (daar ik een dikke wand wil) trek ik de kurk er uit en stop deze er weer in als de klei er uit gelopen is. Het gat vult natuurlijk vanzelf door de klei die naar beneeden drupt. Als ik hem uit de mal haal, snij ik het tuitje er af.
Mijn probleem: alle vazen barsten (scheuren) van onderen . Eerst dacht ik dat mijn droogtijd te kort was maar de laatste heb ik wel drie maanden laten drogen dus daar ligt het niet aan.
Nu denk ik dat ik ze misschien te dik doe en dat gietklei hier niet geschikt voor is of ligt het misschien aan het gat in de onderkant en is de spanning daar anders of zo. Wie heeft hier ervaring mee?


3 antwoorden

  • Dag Rosalie,
    Ik heb geen ervaring met gieten, maar mijn eerste reactie is dat je door op die wijze te gieten inderdaad spanning in de bodem creeert.
    Rondom het gat is de klei aan aangezogen en wat aangesteven, daarna moet dat gebeuren met het stuk waar de kurk zit.
    Bovendien, kurk zuigt het water niet uit de klei zoals gips dat doet.
    Daardoor ontstaat er spanning in de klei wat de barsten tot gevolg heeft.
    Ik denk dat je een ander manier van gieten moet zoeken om het probleem op te lossen.
    Eventueel een houder waarin je de mal kan kantelen om zijn zwaartepunt.
    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Dank je Hans

    Ja, daar was ik al bang voor. hoopte dat het aan de dikte van de gietklei lag en wou nog probeeren hem dunner te gieten. (niet zo lang wachten met uitgieten)
    Maar zal dus een nieuwe mal moeten maken of zou ik het gat nog dicht kunnen maken met gips?
    Bedankt voor je reactie
    groeten Roselie

    beantwoord
  • Dag Rosalie,

    Ik denk dat je het gat weer met gips kan vullen.
    De mal goed schoonmaken en zorgen dat deze nat is als je de nieuwe gips aanbrengt.
    Anders wordt het water uit de nieuwe gips weggezogen en kan deze niet goed uitharden
    Succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.