ALGEMEEN > Techniek > mocha tea

In het boek pottenbaktechnieken van Cocentino staat een uitvloeitechniek beschreven genaamd MOCHA TEA. Is er iemand die enig idee heeft hoe dit te doen? Graag reacties

5 antwoorden

  • hallo, die Mocha techniek dateert uit de 19e eeuw en werd in Engeland veel toegepast. Mocha tea is een mengsel van tabakssap en mangaanoxyde. Op een nog natte engobe wordt dan die thee er op gedruppeld en er ontstaan putjes met vertakkingen alle kanten op. Ik heb dit ook gedaan met azijn en dat werkt ook heel goed en hoef je geen tabakssap te gebruiken. Gegevens heb ik uit "Hamer's Potters dictionairy"
    Suc6 Frans
    beantwoord
  • ik doe dit regelmatig met appelazijn
    beantwoord
  • Dank voor info. Kun je iets zeggen over de verhouding engobe azijn. Wellicht met een druppelflesje vrij spaarzaam aan brengen? Groetjes en bij voorbaat mijn dank. Voor Frans, van Marianne.
    beantwoord
  • Een oud recept voor mocha tea (uit Handboek vd pottenbakker, Kenneth Clark):
    25 gr fijngesneden tabak, 0,5 ltr water en 30 gr ijzer- of mangaanoxyde. Water met tabak aan de kook brengen en het aftreksel ca 30/40 min laten sudderen. Zeven door glazuurzeef (maaswijdte 200) en voeg de ijzer- of mangaanoxyde toe. Nog een keer zeven en daarna tot gebruik in koelkast bewaren. Voor gebruik nogmaals zeven.
    Of: ongeveer een theelepel oxyde in een kopje azijn.
    Ook ooit ergens een recept gelezen van een mix van water, oxide en een paar theelepels instant koffie of notenextract. I.p.v. oxides zijn ook stains te gebruiken.
    beantwoord
  • Dank, heerlijk dat forum, ik leer er veel van. Groetjes, marianne.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.