ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Kleiwals Rohde PW600

Wie is er in het bezit van de PW600 Rohde kleiwals.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn en of het traploos instellen goed bevalt.
Ook wil ik graag weten of de platen gelijkmatig van dikte worden.
Groetjes Let.

14 antwoorden

  • Hallo Let.
    Ik ben in het bezit van de Rohde PW 600 - kleiwals.
    Hij bevalt prima en het traploos instellen wijst zich vanzelf en is heel eenvoudig.
    Van het traploos instellen heb je erg veel gemak.
    De platen klei worden gelijkmatig van dikte.
    Hij is in aanschaf iets duurder dan een ander merk maar hij is erg solide.
    Naar mijn mening: een goede keus.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ha Marrie,
    Ik wist niet dat jij de Rohde had. Volgens mij heb jij een poosje geleden ook eens iets op het forum gevraagd over een kleiwals toch? Ik dacht dat jij toen voor de Roderveld ging.
    Fijn om te horen dat hij bevalt. Heb je nooit het idee dat de platen eigenlijk nog te klein zijn? De kleiwals van Ve-Ka is een stuk groter en bovendien veel goedkoper!
    Ik twijfel een beetje over wat ik het beste kan doen.
    Misschien heeft iemand de grote Kleiwals van Ve-Ka wel en kan mij daar haar of zijn ervaringen over vertellen.
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Inderdaad, Let, ik heb ook vragen gesteld op het forum, betreffende een kleiwals. Het klopt ook dat de kleiwals van VEKA groter is! Dat was voor mij juist het probleem want ik groei in mijn atelier zo langzamerhand uit mijn jasje. Ik kon hem om die reden nét niet plaatsen.
    Voor mij zijn de platen vanaf de Rohde groot genoeg en kan ik een max. plaat van 1 meter bij 62 cm maken.
    Wanneer je de plaat ook wil keren en nogmaals walsen houdt je dus de max. lengte over van 62 cm.
    Een verschil van 7 cm vergeleken met die van VEKA.
    Maar inderdaad is die van VEKA veel goedkoper.
    Dan inderdaad nog maar even wachten of er reacties komen op de kleiwals van VEKA.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dag Marrie,
    Ik heb al heel lang een kleiwals van Roderveld.
    De laagdikte instellen is een heel gedoe met het steeds wisselen van verschillende plaatdiktes.
    Als je iets wilt herhalen moet je de combinatie van de platen opschrijven anders is het soms lastig om de juiste dikte terug te vinden.
    Ik heb een beetje dikte verschil in de platen.
    Door te keren en draaien en een paar keer te rollen haal ik dat er wel uit, maar dat is extra werk.
    groeten Hans
    beantwoord
  • Ik ben er al uit!
    Het wordt de Rohde kleiwals.
    Wel duurder maar zit naar mijn mening beter in elkaar. Je kunt bij de Rohde de instelling van de dikte van de plaat aan twee kanten aflezen. Dus als hij bijvoorbeeld met de lange kant tegen de muur staat kun je de schaalverdeling ook nog lezen. Een niet onbelangrijk detail!
    Bij die van Ve-Ka moet je er echt omheen lopen om de schaalverdeling af te kunnen lezen.
    Bedankt in ieder geval voor je reactie!
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Ik heb hem dus ook tegen de muur aan staan, Let.
    Je kunt de dikte vanaf de zijkant aan beide kanten goed instellen en aflezen.
    En net wat Hans zegt: het werken met platen leek mij ook een heel gedoe.
    Het wiel, is van de Rohde ook weer anders en naar mijn mening werkt het prettig.
    Ik vond de Rohde bij aflevering erg zwaar maar met een paar sterke mannen er bij, staat hij zo.
    Bij aflevering moet hij nog in elkaar gezet worden maar daar hoef je niet technisch voor te zijn.
    Ik geloof dat er geen gebruiksaanwijzing bij zat van hoe je het in elkaar moest zetten maar daar komt men zelf gemakkelijk uit.
    Groetjes: Marrie
    beantwoord
  • De twijfel is toegeslagen!!
    Ik was op de keramiekmarkt in Milsbeek en daar stond Roderveld ook met een wals.
    Zij vertelden dat de Roderveld een vertrager heeft ingebouwd waardoor het draaien een stuk lichter wordt.
    Hans jij vertelde dat de plaatdikte bij de Roderveld niet overal even dik is.
    Marrie daarintegen vindt dat de Rohde dat wel doet.
    Nu ben ik een vreselijke pietlut en wil echt heeel graag dat de platen overal even dik zijn.
    Bij mijn huidige (tweedehands) wals is de plaat aan de randen wel 2 mm dunner. Dat vind ik echt veel te veel.
    Marrie, zijn jouw platen op de Rohde echt overal even dik? Het lijkt me namelijk bijna onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen.
    Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen!
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dag Let,
    Als je wilt mag je mijn kleiwals een keer uitproberen.
    Dan heb je gebruikerservaring.
    Als je dat bij Marrie ook mag heb je de beste vergelijking
    groeten Hans
    beantwoord
  • Heel lief van je Hans!
    Ik had al een mail voor je klaar om af te spreken toen ik me ineens bedacht dat op het SBB ook een Roderveld staat. Aangezien ik er dit jaar de glazuurcursus volg kom ik er toch regelmatig en zal hem daar eens even goed testen.
    Ik neem tenminste aan dat degene die daar staat, en al de nodige jaren oud is, wel dezelfde is als die van tegenwoordig.
    Nog 1 vraagje, heb jij veel profijt van die vertrager? Is dat een erg groot pluspunt? Of zou jij het belangrijker vinden dat je de dikte van de platen makkelijk in zou kunnen stellen?
    Nogmaals dank voor je aanbod hoor!
    We komen waarschijnlijk toch wel eens kijken bij jullie, het ziet er zo fantastisch uit!
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hallo Let.
    Je bent van harte welkom om de kleiwals uit te testen.
    De koop er van is geen kilo suiker, dus het is terecht dat je zeker wil zijn dat de kleiwals aan jou wensen voldoet.
    De Rohde voldoet aan mijn wensen.
    Ieder mens is verschillend en ik heb er zelf ook moeite mee gehad om tot de uiteindelijke keus te komen.
    Op aanraden van een vriend van mij heb ik toen met een goed gevoel, de knoop kunnen doorhakken....
    Een eventuele afspraak kun je maken via mijn e-mail adres.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dag Let,

    Of ik profijt heb van de vertrager weet ik niet.
    Ik heb nooit meet een andere gewerkt, dus kan het niet vergelijken.
    Ben benieuwd wanneer je eens langs komt
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Ik heb inmiddels de Rohde, niet hetzelfde als Roderveld, gekocht.
    Het is een super wals!! Groot voordeel is dat je de dikte van de kleiplaten bepaalt d.m.v een draaimechanisme.
    De Roderveld doet dat met verschillende diktes van houten platen wat extra ruimte kost want de platen moeten er steeds uitgehaald worden en weer ingelegd.
    De Rohde is wel duurder dan de Roderveld maar is het dik waard!
    De Magma is naar mijn idee hetzelfde als de Roderveld.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Let.

    Blij, dat je dezelfde mening hebt als ik over deze kleiwals, Let.
    Wel heb ik gisteren even een spuitbus met "kettingvet" gehaald bij de fietsenhandelaar om de wals soepel te laten blijven lopen.
    Ik denk dat de wals zo af en toe dit kleine onderhoud wel prettig vind. Voor ons veel gemakkelijker walsen en voor de wals mogelijk een garantie voor een langere levensduur van de ketting.
    Zo'n spuitbus kost ruim € 4,-.

    Veel plezier gewenst met de wals!!!!!

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Lijkt me een prima plan Marrie!
    Dank voor de tip!

    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.