ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > matglazuur

Ik probeer al heel lang uit te vinden hoe ik matglazuur het beste kan aanbrengen, aangezien ik geen spuitcabine heb probeer ik het met de hand.
Dan is het weer te dik, en wordt het melkachtig, dan is het weer te dun en schraal. Ik gebruik veka 1150 op klei K118, gestookt op 1040 en 1050 en 1060.( over engobes) het heeft een enkele keer prachtig resultaat gegeven, maar meestal is het huilen.
Een combi (25%)met glansglazuur is meestal toch nog te glanzend.
Vraag ik me af waarmee de marokaanse aardewerken worden geglazuurd, die zijn zo prachtig matglanzend.

2 antwoorden

  • hallo

    Ik neem aan dat je bisquit bakt alvorens je gaat glazuren.
    Het beste is om het aardewerk te dompelen in de glazuur.
    Door middel van tellen kan je vaststellen wanneer het glazuur goed van dikte is
    Maak een serie proefplaatjes en dompel die in de glazuur 2 tellen 3 tellen enz

    Ook is het belangrijk dat de glazuur dan altijd dezelfde dikte heeft.
    een eenvoudige manier omdat te testen doe je met een balletje klei van 2 1/2 cm doorsnee
    leg dat balletje voorzichtig in de glazuur
    het moet netaan blijven drijven
    Zink
    t het dan water eraf schenken blijft er teveel van het oppervlak van het balletje zichtbaar water erbij doen

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Mijn ervaring met mat transparant-mat- glazuur is dat je dit probleem alleen hebt als er ook tin in zit.
    Na dit te hebben gemerkt haal ik tin vrije en het probleem speelt niet meer.

    Succes! Marion.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.