ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Water & glazuur

Hallo allemaal,
Bij het vermengen van poederglazuur met water, doen jullie eerst het glazuur en dan het water of andersom? Ik ben even kwijt wat ook alweer het beste is :-)
Groeten, Floar

10 antwoorden

  • Eerst het water en dan het poeder. Anders krijg je klonters. Dacht ik toch, en zo doe ik het.
    Willy. http://blog.seniorennet.be/wilwikeramiek/
    beantwoord
  • ik doe eerst t glazuur in een potje, dan t water er bij tot dat je de dikte goed vind. goed roeren, en dan heb je geen klonten, eventueel zeven.
    gr,
    beantwoord
  • Eerst water of eerst poeder maakt niks uit. Wat wel nuttig is; het mengsel door een fijn zeef roeren.( dit steeds herhalen voor reeds eerder aangemaakte glazuur )
    beantwoord
  • Als ik glazuur aanmaak gaat eerst het water in de maatbeker, dan pas het glazuur.
    Dat werkt vind ik het makkelijkst. Andersom gaat ook hoor.
    Wanneer het glazuur in het water zakt dan ontstaat er wel wat stofvorming doordat het water de lucht uit het poeder verdringt. Ik doe bij giftige glazuren deze handeling dus in de spuitkast.
    Als ik een oxide of pigment aan een glazuur toevoeg dan doe ik dat in het water en roer het stevig voordat ik het glazuur erbij doe.
    Doordat het pigment of oxide goed gemengd is met het water zal het ook beter verdeeld zijn in het glazuur.
    Goed zeven zoals Lucien al aangaf is natuurlijk voorwaarde
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Als ik glazuur aanmaak doe ik eerst het glazuur en daarna voeg ik het water bij, laat een poosje staan totdat het glazuur het water heeft opgenomen, roeren en daarna door een zeef.
    beantwoord
  • Hebben jullie nooit last van harde klonten in de fritte, waardoor je dus geen poeder meer hebt?
    Hoe verwerken jullie die dan?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik gebruik een oude staafmixer om de glazuur goed door te roeren, werkt perfect.
    Eerst water ,glazuurpoeder er in even laten bezinken een paar minuten met de staafmixer en dan door de zeef.

    Dat werkt ook bij frittes.

    Frans
    beantwoord
  • idem,

    ik gebruik ook een staafmixer.
    Als ik een voorraad glazuur droog wil aanmaken en ik heb een grondstof met klonters dan gebruik ik een huishoudzeef en met de stamper van de vijzel werk ik het door de zeef.
    Dan is het weer fijn genoeg om droog te mengen
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties. Wat eerst komt, maakt dus niet zo veel uit, begrijp ik. Glazuur zeven doe ik eigenlijk nooit, is dat perse nodig?
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Ga dat eens uitproberen. Ik laat altijd al mijn glazuur een dag staan, sommige klonten vallen dan redelijk uiteen, maar andere zijn veel te hard.
    Ook met de staafmixer krijg ik ze dan niet klein.
    Bedankt voor de tip,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.