ALGEMEEN > Klei - algemeen > sterkte witbakkende klei

Hallo allemaal. Ik stel vast dat witbakkende klei sneller breekt dan lederbakkende of rode klei.
Mijn ervaring betreft vooral tegels met creaton 480 (witbakkende klei met 40 % grove chamotte} op 1040°C
Kan iemand mij vertellen of witbakkende klei met minder en/of fijnere chamotte sterker zal zijn ?
Hartelijk dank.
gevraagd

12 antwoorden

  • Jo,
    Grove chamotte (>1mm.) is zinloos, wel de hoeveelheid chamotte is van tel. 40% moet volstaan. Zoek uit hoeveel aluminium er in deze klei zit. (moet minstens 25% bevatten in verhouding tot 40% chamotte). Door de krimp gaat de klei haarscheuren vormen rond de te grove chamotte, die zo een netwerk van minibarsten doen ontstaan.
    beantwoord
  • Dag Jo,
    elke klei heeft zijn eigen karakter. Een witbakkende klei is zuiverder en bevat minder verontreinigingen waardoor het sinterpunt hoger ligt. Bij gelijke afbaktemperatuur zijn kleien die meer sinteren sterker.
    Wat je omschrijft klopt dus helemaal.
    Een porseleinklei op zijn maximumtemperatuur gebakken is echter sterker dan een leder- of roodbakkende klei.
    groet Hans
    beantwoord
  • Hartelijk dank heren voor jullie inzichten.
    beantwoord
  • Lucien, als ik het goed begrijp maakt aluminium en voldoende FIJNE chamotte witte klei dus sterker ?

    Hans, ik moet de klei dus best zo hoog mogelijk stoken ? Rekining houdende met de glazuur is dat dan 1080 °C ipv 1040 of maakt dat niet veel ? Wat ik ook kan doen is de biscuitbak tot 1150° of zo laten gaan en de glazuurbak op 1040, of is dat niet slim omwille van bepaalde redenen ?
    beantwoord
  • Jo,
    Klei en glazuur is opgebouwd uit glasvormers, smelters en een groep die beiden verbind. Aluminium en rood-Ijzeroxyde zijn er zo'n. Gezien in witte klei geen Ijzeroxyde zit moeten we ons verlaten op Aluminium. Deze is ook verantwoordelijk voor de plasticiteit. Als er te weinig van deze middengroep in de klei zit gaat de glasvormer geen relatie kunnen aanknopen met de smelter. Voor glazuur gaat deze een korte smelt-interval ( aflopers ) hebben. Al²O³ gaat deze smeltinterval vergroten en daardoor ook een klei produceren die reeds mechanisch sterk is op 1000°C en stand houd tot op 1260°C ( of zo iets in die richting, afhankelijk zijn percentage ) Porselein heeft wel heel veel Al²O³, maar dan weer weinig smelter, vandaar de nood aan hoge stooktemperatuur. Dus zoals ik reeds heb geschreven; uitkijken naar een klei met veel Al²O³. De rest is probleem verleggen.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, dat ga ik doen.

    Heb jij of iemand anders enig inzicht in deze materie ? Welk kleimerk heeft een witbakkende klei met veel aluminium ?
    beantwoord
  • Dag Jo,
    Ik heb eens een artikel gelezen over boorhard aardewerk.
    Door toevoeging van boor wordt het sinterpunt sterk verlaagd en krijg je steengoedkwaliteit op aardewerktemperatuur.
    In de catalogus van Carl Jager www.carl-jaeger.de staat een klei die op 1090 C dichtgesinterd is
    bestelnummer 0108 wibakkende klei zonder chamotte € 5.60 ex btw entransport per 10 kg
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Wat men ook in de industrie gebruikt als smelter in klei is Lithiumoxyde. Boor ( B²O³ heeft ook zoals Al²O³ een sterk amfotheer karakter en werkt in op de klei gelijk Fe²O³ rood ijzer ) Je kan een uitgesproken boorfritte gebruiken voor dit doel. Enkele procenten kan reeds voldoen. Het meest eenvoudige en logische is een witte klei kopen met een hoog aluminiumwaarde, zoals ik reeds heb aangehaald.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien en Hans voor jullie reacties.

    Ik ben zelf aan het werk gegaan met enkele verschillende kleimerken. Na een bisquitbak op vrij hoge temperatuur (1020°c) stel ik het volgende vast :

    De relatief sterkste tegels werden gemaakt met creaton 254 (25% chamotte 0-0.2mm) en St Joris (30% 0-0.5mm) Misschien bevat de eerste veel aluminium omdat het percentage chamotte klein is, de laatste bevatte dan weer nog heel wat (kleine) onzuiverheden.

    De minst sterke tegels waren gemaakt van Creaton 480 (40% chamotte 0-2,0 mm) Veel groffe chamotte, veel micro breuken veronderstel ik dan. De krimp van deze tegels was ook het laagst van al (slechts 3%)
    beantwoord
  • Daar kun je donder op zeggen dat de kans groot is met 2mm.chamotte. De minimale krimp is niet te wijten aan de grootte van de chamotte, maar zoals je kunt opmerken, de hoge (40%) percentage chamotte. Creaton is zowiezo een uitstekende klei en kan heel wat hebben. St Joris bevat dan weer veel vrije kwarts, maar daar ga ik het nu niet over hebben, gezien ik voor u te technisch zou gaan.
    beantwoord
  • Lucien,

    Ga je gang hoor. Ik leer graag bij. Wat doet vrije kwarts met een klei ?
    beantwoord
  • Jo,
    Dit is zeer een zeer complexe materie. Vrije kwarts, zoals zilverzand, zijn pure kwartsklusters. Op een temperatuur tussen 550°C en 570°C gaat deze kwarts uitzetten met 3% ! Kwarts ondergaat verschillende metamorfosen en in deze verschillende stadia veandert zijn moleculaire structuur en zijn naam. Met kwartsfusies, zoals glas, heeft men dat niet zo. Daar heb je al een lineaire minimale uitzetting. Dit proces is zeer belangrijk voor de klei-sterkte. Als je klei hebt met vrije kwarts is dit nadelig onder de 1100°C en gunstig boven deze temperatuur. ( cristobaliet ). Om het fijne hierover te weten en me deze totale uiteenzetting te besparen raad ik je aan om het boek THE POTTERS DICTIONARY van F.Hamer aan te schaffen. Een aanrader.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.