ALGEMEEN > Klei - algemeen > Bone china of andere witte porselein

Hallo, ik ben op zoek naar een adres waar ik porseleinklei in vaste vorm als in gietvorm kan vinden. Bone china heeft niet iedereen. Wat ik bedoel is een porselein die het uitzicht heeft van een bevroren voorwerp, bv. glas. doorzichtig.
Groetjes Li

41 antwoorden

  • Hallo liliane,
    In Haarlem verkopen ze Bone China. Limoges wordt ook transparant mits dun verwerkt.De juiste temperatuur is erg belangrijk, het werk kan dan gaan deformeren en moet ondersteund worden tijdens het bakken.
    Ik werk zelf graag met porselein vanwege de decoratie mogelijkheden.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Bedankt Rob, weet je ook hoe de zaak heet waar jij je porselein koopt in Haarlem.
    Grt Liliane
    beantwoord
  • Het adres in Haarlem is Keramikos.
    Maar heb je al geïnformeerd bij Colpaert in Gent, bij Van Leemputten in Lier of Johan de Waey in Blankenberge?
    De adressen zijn te vinden op de KLEI-site onder
    Commerciële links
    http://www.klei.nl/links/adverteerders.aspx
    beantwoord
  • Veel gegoten werkjes in Bone China Clay staan nu klaar om te bakken. Het zijn ronde vormen en ik zou ze ook mooi rond willen houden. Ik heb een paar vormen in gewone klei gemaakt. Plaats ik de Bone China Clay werkjes in deze vormen van andere klei of erboven op omgekeerd. De werkjes zijn vanonder smaller dan vanboven.
    beantwoord
  • bone china kun je beter separaat bakken op een vlakke plaat Liliane.

    Bone china bestaat voor een groot deel uit beendermeel (Calciumfosfaat) wat een sterk vloeimiddel is op hogere temperaturen.
    Bij 1250 graden of hoger worden de werkje s nogal week en is het gevaar voor vervormen niet denkbeeldig.

    Daarom wordt Bpne china ook op +/-1260 graden bisquit gebakken en daarna geglazuurd en op 1060 graden gebakken.

    Frans
    beantwoord
  • Ik zal dat zo doen. Zou ik ze omgekeerd mogen bakken, zo op de plaat of met stukjes onder? Ze hebben nogal een fijn voetje, dus ik denk dat ze gaan beginnen dansen. Plakt dit aan de plaat vast? Bedankt voor al de info.

    Liliane
    beantwoord
  • Bestrooi de plaat met aluminiumpoeder o.i.d. kwarts
    zilverzand is ook ok .
    Zo kan er bij het krimpen gedurende de stook je werkjes makkelijker "glijden" en zodoende vervorming tegengaan.
    Dit kan alleen als er geen glazuur op zit.

    Frans
    beantwoord
  • HOHO, geweldig wat een info dat ik hier heb gekregen, ga ik wat meer gebruik van maken. Aan allen bedankt hoor...Tot de volgende !
    Groetjes LI
    beantwoord
  • Bonus info:
    Voor dit doel kun je ook keramisch vilt gebruiken. Lijkt wat op keramisch deken, maar dichter van structuur net zoals vilt. Dikte +/- 1mm. Is vele malen herbruikbaar en werkt zeer netjes. Sommige ovenconstructeurs hebben afval-snippers en veelal gratis af te halen. Kun je ook vinden bij de lokale kleiboer of firma's in isolatie-materiaal.
    beantwoord
  • De schaaltjes zijn allemaal gebakken en goed gelukt. De binnenkant zou ik willen glazuren en dan nogmaals laag bakken aan 1050 of 1060 graden. Ook zou ik de transparantie van de klei willen bewaren. De glazuur zou ik spuiten. Heeft er iemand al een transparant glanzend basisglazuur opgezet? Ik heb hier al een nieuw stukje klaar om te bakken aan hoge temperatuur (haakwerk gedompeld in Bone China porselein), of zou ik dit best eerst laag bakken? Zie de foto
    beantwoord
  • C:\Documents and Settings\Daemen Liliane\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\gerda\gerda 006.jpg
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Liliane,
    I.p.v. eerst laag biskwiebrand, kan je ook een monokwison doen ( eenmalige stook ) met volgend recept:

    SK 7 ( +/- 1240°C over 7 uur )
    Transparant glans-glazuur voor wit porselein:

    Kaliveldspaat 35
    Kwarts 33
    Krijt 17
    Kaolien 8
    Zinkoxide 7

    Succes.
    beantwoord
  • Hallo,

    Ik zag je foto van het ingegoten haakwerk. Hoe heb je de vorm zo gekregen? Ik heb ook kant ingegoten, bij mij scheurt het vaak tijdens het drogen. Ik heb het op een ballon gelegd te drogen, de ballon krimpt niet waardoor het scheurt denk ik.
    Heb je het al gebakken? En? Gelukt?
    Groeten,
    Barbara.
    beantwoord
  • Ja het is gebakken en gelukt. Ik heb een malleke van plaaster, daarvoor een passend haakwerkje gemaakt van katoen (eerst testen dat het katoen wel gietklei (Bone china) opneemt. Dan heb ik het haakwerkje in de Bone china klei ondergedompeld, de klei goed verdeeld, laten uitdruppen (schudden en ronddraaien) en de gaatjes van het haakwerk terug opengemaakt (het is een beetje kliederen). Als de klei overal zit in het malleke gelegd, op de juiste plaats want het plakt aan de wand van de mal. Na een dag komt dat vanzelf los, dan heb ik het werkje nog met een sponsje (voorzichtig) afgewerkt (bijna droog). En dan goed laten drogen en niet te veel meer aankomen.
    beantwoord
  • Liliane, wat ik op de foto zie, is dit Bone China of gewoon porselein?
    beantwoord
  • Hallo Liliane,

    Heb je ook een foto van het resultaat na het bakken? Bedankt voor je info.
    Groeten,
    Barbara.
    beantwoord
  • Ja het is Bone china, eigenlijk hoeft het geen glazuur, maar hier heb ik op de binnenkant een licht glazuur op gezet en gebakken aan 1250 graden. Ik zie Bone china werkjes het liefst zonder glazuur maar wel heel fijn, met stukjes in verwerkt, zoals het tweede testje hierbij. Rarara, hoe zou ik dat hebben gedaan?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • 2de testje, ook met Bone china
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Liliane, het tweede "testje"(mooie bowl ) laat duidelijker zien waar Bone chine voor bedoeld is, waar dit bij de eerste foto helemaal niet tot uiting komt. ( eigenlijk had basis porseleinklei hetzelfde resultaat gegeven, niet?)
    beantwoord
  • Hallo Liliane,

    Ziet er mooi uit, die schaal met stipjes. Heb jij hier ook Dolapix toegevoegd in de Bone China? Ik vroeg me af of dit een merknaam is, wordt dit ook onder een andere naam verkocht?
    En over hoe je het gemaakt hebt; ik denk eerst een mal van gips, daarin heb je bone china gegoten, vervolgens de vorm beetje hard laten worden en uit de gipsen mal gehaald, daarna gaatjes geprikt en daarna weer gedompeld zodat de gaatjes weer opvullen met bone china? Zoiets? Of je hebt er gaatjes in gemaakt, daarna gebakken en daarna met glazuur een laag erover heen, de gaatjes zijn opgevuld door de glazuur. Ben benieuwd naar je antwoord!
    Groetjes, Barbara.
    beantwoord
  • Ik heb aan de Bone China niets toegevoegd, bij Colpaert in Gent verkopen ze deze gietklaar in emmertjes (moet wel op voorhand worden besteld). Bij dit met de stipjes heb ik de gietklei in een plaasteren malleke gegoten, snel volgieten tot het bol staat en dadelijk terug uitgieten, op een kant laten staan tot de klei niet meer glanst. Dan omdraaien en er bolletjes koriander in steken, het plakt mooi aan de wand, wel snel werken, de bovenrand vrij laten. Ik doe dit met een natte vinger. Dan een tweede laag ingieten tot de klei bol staat. Een minuut wachten en terug uitgieten, laten uitdruipen en drogen op de zijkant, wel een andere kant gebruiken om uit te gieten dan de eerste maal. Als de wand niet meer glanst, de mal omdraaien en moest er een zaadje niet helemaal met klei bedekt zijn, kan dit worden bijgewerkt met een penseeltje en gietklei. Dan afwerken, afsnijden lederhard en laten loskomen. Er zit geen glazuur op, de koriander verbrandt helemaal, ik heb dit gebakken aan 1250 graden. Ik heb het ook geprobeerd met lettertjes (deegwaren voor in soep) en zo een tekst geschreven maar dit is niet gelukt, de lettertjes waren te zwaar. Misschien met kleine glaspareltjes, het is allemaal uit te proberen, wie weet geven ze kleurtje? Maar best eerst in een klein malleke proberen want deze klei is niet goedkoop.
    Je kan ook gewone porseleinklei heel dun uitrollen tussen een vochtige katoenen doek, daar zaadjes opstrooien, maar dan zijn de gaatjes aan de ene kant wel open, kan ook mooi zijn.
    beantwoord
  • Hoi Liliane,
    Heb jij ervaring met het gieten van bollen in B.C. of ander porselein klei in mallen. Mij is gezegd dat zoiets niet gaat omdat de bol dichtklapt tijdens het bakken??
    Grt, Liliane
    beantwoord
  • Hoi Liliane,

    Heb je nog meer voorbeelden van deze mooie experimenten? Succes ermee als je nog meer gaat maken!
    Groet,
    Barbara.
    beantwoord
  • Hallo,

    Ik ben bezig met mijn afstudeerproject met keramiek. Ik heb zelf geen oven, is er iemand in regio Den Haag waar ik mijn testjes mag afbakken? Het gaat nu om testjes van Bone China. Wellicht later nog wat testen met giet-steengoed.
    Alvast bedankt, Groeten, Barbara.
    beantwoord
  • Ik woon in Deinze (België), dus dat zal te ver zijn. Ik denk dat er zeker iemand in je buurt zal zijn. Een paar jaar geleden heb ik ballonnen (een 15 cm) met porselein (gietklei) overgoten en de meeste zijn gelukt. Bolvormen met onderaan een gaatje waar de ballon was samengebonden. Maar dat is iets waar je moet bijblijven, want ook gietklei krimpt bij het drogen en vooral de lucht lossen moet heel voorzichtig en op het juiste moment gebeuren. Ik beplakte de ballon met repen krantepapier (behangerslijm) en liet dit goed drogen. De dag erna de ballon aan de "galg" hangen boven een emmer, dan eerst de bodem onderdompelen in de klei, ophalen en de bovenkanten overgieten terwijl je ronddraait met de ballon. De klei loopt mooi in de emmer. Zo een laag of drie, de ballon moet wel overal bedekt zijn. Dan laten uitdruipen. Dan neem ik de haardroger en droog langs alle kanten. Vooral de kant waar de ballon zal op vallen moet zo droog mogelijk zijn. Dan komt het moeilijke moment als de vorm begint te barsten (meestel bovenaan waar de ballon is samengebonden), een heel klein gaat prikken. Dan zal de ronde vorm langzaam neervallen (op een kussen). De vorm zal beginnen ineenkrimpen omdat de ballon niet meer steunt. De kleine scheurtjes bovenaan die kan je herstellen met gietklei. En ... laten drogen, niet meer aankomen, kleine foutjes kunnen nog goed worden hersteld de dag erna.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi, graag stel ik mezelf voor! Mijn naam is Tamara. Ik heb ook een pot bona china om mee te experimenteren, heel spannend. Ik heb wel een vraag....als je het haakwerkje in de bone china hebt gezet hoeveel tijd zit tussen het drogen van het porcelein en het bakken? dus als je haakwerkje in de gietklei hebt gedaan, dan laat drogen....na hoeveel tijd moet je het bakken?? of maakt dat niet uit? mogen er dagen tussen zitten, of kijkt dit op de uren??? Graag ontvang ik jouw antwoord! Lieve groet Tamara
    beantwoord
  • Hallo, het is alweer een tijdje geleden, maar Bone China vergeet ik nooit. Echt een fijne gietklei, maar vooral om in vormpjes te gieten en er vanalles mee te doen. Bijvoorbeeld, 1x snel gieten, gietklei eruit, dan de fijne zaadjes erin verdelen of bv koperdraadjes (dat schijnt dan groen door. Dan als de klei mat is (je moet wel snel werken), de tweede laag erin, even tot 10 tellen en terug uitgieten (dit aan een andere zijde van de mal). En dan wachten, ik ga altijd voorzichtig met een houten stokje achter de klei aan de rand, dit na het afsnijden.
    Maar nu het haakwerkje. Het haakwerkje moet gemaakt zijn van katoen, eens een test doen met een stukje kan nooit geen kwaad, want Bone China is een dure gietporselein. De Bone China gietklei in een laag potje doen, dan onderdompelen, zorgen dat de klei overal komt, dan even laten uitdruppen, dan draperen in een plaasteren malleke. Dan dit goed in de gaten houden, je zal zien dat het opstijft, ik help het steeds met loskomen aan de bovenkant. Maar als ik je een raad mag geven, begin met een plat klein stukje haakwerk. De gaatje kan je mooi openmaken met een stokje met sponsje aan (zoals om je ogen op te maken). Ook als het bijna droog is, met een sponsje mooi afwerken, is er ergens te weinig klei, kan dit ook met een penseel worden bijgewerkt. En dan laten drogen en in een vormpje (hetzelfde model) bakken. Na de ruwbak bijschuren en nogmaals bakken, terug in een vorm. Maar vooral blijven proberen. Je kan ook mooi met de ringeloor op een plaasteren plaat kanttekeningen maken, je moet dan zoeken naar de kracht van de verbindingen (mooi gezegd he) tussen de lijnen, dan zal het zeker goed gaan. Veel succes en laat eens iets zien, dan zie ik waar je mee bezig bent. Groetjes
    beantwoord
  • Ik las dat voor het stoken van bone china de ovenplaat bestrooid kan worden met kwarts of met zilverzand.
    Kan iemand dit bevestigen?
    En weet iemand tovallig ook welke pendeltijd ik aan moet houden?
    beantwoord
  • Sinds kort werk ik met bone china na masterclass van Sasha Wardell gevolgd te hebben in Turnhout. Ik hebl een oortje gegoten (een van de twee gaatjes in de mal met een stukje klei afgesloten) maar het gegoten oor komt er echter steeds uit zonder dat het helemaal massief is, er zitten aan beide uiteinden loze ruimtes die natuurlijk problemen veroorzaken in de oven als ik ze aan een kommetje plak. Weet iemand wat ik fout doe?
    Dank bij boorbaat voor een reactie.
    Noor Bitter
    beantwoord
  • het lijkt mij dat je het 2e gaatje pas moet dicht stoppen als je klei naar buiten komt.
    Afsluiten voor je de klei erin doet laat luchtbellen achter.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Noor,

    Als de gietklei die je in de mal gegoten hebt "aan gaat trekken" betekent dat, dat er vocht ín de mal trekt en dus úit de gietklei.
    Deze krimpt hierdoor en gaat van buitenaf lucht aanzuigen.
    Je zou m.i. aan beide zijden een voorraadtrechterje aan je mal moeten maken, zodat er klei en geen lucht aangezogen wordt.
    Mal horizontaal en beide trechtertjes vertikaal op de uiteinden dus.
    Dan aan één zijde zoveel ingieten dat de klei uit het andere trechtertje komt.
    Later, na het lossen het teveel afsnijden.
    Mogelijk moet je ook je gietklei wat dunner maken door nog wat electroliet (waterglas, gietfix of i.d.) toe te voegen.
    m.vr.gr. Frans V.
    beantwoord
  • Dank u wel, beiden.
    Ik ga e.e.a. proberen.
    Vriendelijke groet,
    Noor Bitter.
    beantwoord
  • Berichtje voor wie mij kan helpen mijn probleem op te lossen. Het oortje voor mijn kommetje is nog steeds niet gelukt: nog steeds holle ruimtes aan de uiteinden terwijl ik de raad van beide heren heb opgevolgd, echter de klei verdunnen met waterglas is niet gelukt; hij werd er juist pasta-achtig dik van. Kan het produkt te oud zijn? Gietfix heb ik wel maar weet niet hoeveel ik moet gebruiken. Ik denk zelf ook sterk aan het verdunnen van de klei. Water toevoegen, is dat een mogelijkheid? Het is een mooi oortje dus ik vind het zo jammer.
    Dank als u me nog iets kan aanraden.
    Groet,
    Noor Bitter.
    beantwoord
  • Hallo,
    Pasta-achtig dik wil zeggen: teveel waterglas toegevoegd; het gaat dan als uitvlokker werken.
    Dit is alleen op te lossen door er wat meer kleipoeder met water (ong. 40%) aan toe te voegen en zo het percentage electroliet (i.c. waterglas) te verlagen.
    Gietfix gebruiken in verhouding van 0,02% t.o.v. water.
    Verder:
    Nog steeds holle ruimtes betekent dat er niet voldoende klei aangezogen wordt bij het krimpen van de gietklei in de vorm. Het principe met de trechtertjes heb je kennelijk niet helemaal goed toegepast. Het is toch echt een probaat middel. Je zou natuurlijk ook oortjes kunnen extruderen. Dit gaat supersimpel met een zelf gemaakte extrudeerspuit.
    Zie eerder artikel bij het forum.
    Je maakt zo in 10 minuten 8 of meer oortjes van elke gewenste vorm, die je ook vrijwel meteen kunt monteren.
    succes!
    met vriendelijke groet,
    Frans Verheijen
    beantwoord
  • Je gipsvorm nat maken voor je gaat gieten.
    Dan zuigt de vorm niet zo snel aan en kan de klei de vorm helemaal vullen.

    Frans
    beantwoord
  • Dank weer voor de tips; ik ga er mee verder. Ga de trechtertjes maken met van die dikke buigzame drinkrietjes, dan kan het malletje horizontaal liggen en de gietopeningen vertikaal, zo stel ik het me voor.
    Ga ook de mal voor het gieten een tijdje in water leggen.
    Groet,
    Noor.
    beantwoord
  • die rietjes zijn toch niet zo n goed idee, te smal. In mijn verbeelding waren ze breder.
    Noor
    beantwoord
  • Noor, als je de mal een tijdje in het water gaat leggen, waar moet het water uit de gietklei dan naartoe ??? Toch maar eerst eens een handboek over gietklei raadplegen.
    beantwoord
  • Goeie tip Lucien! Maar als de mal vochtig is, trekt het vocht uit de klei minder snel in de mal en wordt het resultaat gaver; daar gaat het mij nu vooral om en
    dan duurt het maar wat langer.
    Noor.
    beantwoord
  • Een paar seconden onderdompelen is al voldoende Noor.

    Frans
    beantwoord
  • Dank je wel, Frans,
    Groet,
    Noor.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.