ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > herstellen scheur in beeld

Kan ik een beeld dat al helemaal droog is, nog herstellen van een breuk?
Of kan ik dat beter na het bakken herstellen.
Zo ja, Hoe?
gevraagd

6 antwoorden

  • ik heb wel eens gehoord, dat je een breuk kunt herstellen met slib en wat azijn, maar heb daar geen ervaring mee, probeer het met een proefstukje, en voor het bakken.
    beantwoord
  • Perfect te herstellen met papierklei, gemaakt van dezelfde klei waaruit het beeld is gemaakt. Kan voor en na het bakken, de randen van de scheur bevochtigen, de niet te natte papierklei ertussen, drogen en bakken.
    beantwoord
  • Ivo,bedankt voor de tip,maar hoe maak ik papierklei?
    alvast bedankt.
    beantwoord
  • Als het stuk nog niet gebakken is neem je een beetje azijn en dezelfde klei, daarvan maak je een slibje, eerst maak je de scheur een beetje proper, dan azijnslibje aanbrengen, mooi afwerken en laten drogen, dit kan je een paar keer herhalen, maar het kan wel zijn als het stuk hoog gebakken wordt, het scheurtje terug zichtbaar wordt, veel succes!
    beantwoord
  • Hoi hoi,

    Ik heb een paar tips voor je.
    Gelezen in Engelse lectuur, maar niet zelf uitgeprobeerd.
    1. Verpoeder klei,dan biscuit stoken,vervolgens maak je een papje van het poeder samen met wat kwarts en een veldspaat of een fritte om te lijmen.
    2. zelfde idee maar dan mengen met waterglas.

    Als je gaat experimenteren en tot een goed resultaat komt wil ik het graag weten (wel steeds goed hoeveelheden registreren!)Succes!

    Groetjes, Cor Duijnker
    beantwoord
  • Ik heb meerdere keren met dit probleem te maken gehad. Zelf laat ik dmv natte doeken op het breukvlak de klei daar iets zachter worden. Inkrassen van de breukvlakken, bestrijken met zelfde slib als de klei, evt met azijn vermengd, is niet perse noodzakelijk.
    Bij het drogen de breuk in de gaten houden, niet te snel laten drogen en af en toe bijstrijken met slib. Opnieuw goed leten drogen en daarna afbakken.Succes verzekerd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.