ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > stofmasker

Ik zou graag willen weten op welke manier je jezelf het beste kunt beschermen tegen de giftige stoffen van het glazuren . Ik heb eens iemand gezien met een niet wegwerpbaar masker met filter en dat zag er heel degelijk en beschermend uit, maar waar vind je zoiets?

17 antwoorden

  • Bij leveranciers voor pottenbakkersbenodigdheden zijn verschillende soorten maskers te koop. Kijk voor adressen op deze site onder de link: commerciële links. http://www.klei.nl/links/adverteerders.aspx
    beantwoord
  • Dag Tineke,

    Ik heb zo'n proffesioneel masker gekocht bij fischer emergo. Prijstechnisch is dat wel wat gunstiger als de optie die Yoka aangeeft.
    Voor particulieren is dat echter geen optie.
    Wat wel een idee is om daar via "klei" maskers te bestellen. Dat is met een trechterzeef voor glazuur ook een keer gedaan.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Tineke,
    Vooreerst prevetief werken. Hiermee bedoel ik zoveel mogelijk ongebonden giftige stoffen mijden zoals kleurvormende oxides en andere toxische mineralen. Op Wikipedia kun je al veel opsteken wat welke stof doet. Gefritte grondstoffen en kleurfrittes zijn al een goede optie. Dit neemt niet weg dat als je met poeders gaat werken een stofmasker aangewezen is. De gewone wegwerp-stofmasers zijn een pest als je zoals ik een brildrager bent, want die beslaan in de kortste keren. Ik heb ook zowat alles uitgeprobeert, van "gasmasker" tot die witte kapjes-met-neusknijper. Wat ik nu gebruik zijn ook wegwerp-maskers, maar met een terugslagklepje. Als je uitademt gaat dit klepje open en bij het inademen sluit dit en ademt men door een filtertje. Dit type gebruikt men in de auto-koetswerk sector. Te koop in zaken die autolakken en compressoren voor de garagisten hebben. Die dingetjes zijn in drieluik samengeplooit en sluiten uitstekend over mond en neus.
    beantwoord
  • Een FFP3 stofmasker bedoel je waarschijnlijk Lucien? Er bestaat ook FFP2 maar die is minder goed dan de FFP3.
    De FFP3 is te koop bij o.a. de Gamma. Kost rond de 9 euro.
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Nee hoor, zeker niet uit Gamma, maar zoals ik reeds had geschreven, uit een zaak voor koetswerk-benodigdheden. Nou ben ik toch even op de verpakking gaan kijken en lees; 3M type 06923. Er is ook nog een gebruiksaanwijzing bijgesloten, maar zo te zien wijkt dit niet zoveel af van de reddingsvesten in het vliegtuig. :-)

    Doei Let.

    En ho ja, stuk goedkoper dan die spullen uit Gamma.
    beantwoord
  • Elke bouwmarkt levert prima maskertjes voor dit doel, ook goede met terugslagklepje.
    beantwoord
  • Hallo Tineke,

    bij keramikos waren ze juist in de aanbieding, ik weet niet of die nog geldig is...
    even kijken op de site bij hen...
    succes,
    groetjes monique
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Bedankt voor je bericht.
    Ik heb nog nooit van fischer emergo gehoord, wat is dat en waarom is dat geen optie voor particulieren?
    Hoe zou dat dan in zijn werk gaan gaan als ik via 'Klei" een masker bestel?
    Groetjes
    Tineke
    beantwoord
  • Fischer Emergo BV is een groothandel in verbruiksartikelen, apparatuur en chemicaliën voor onderzoek in laboratoria, industrie en ziekenhuizen en verkoopt niet aan particulieren.
    In 2006 bood Fisher Emergo door middel van een lezersactie via het blad KLEI aan alle KLEI-lezers 25% korting op een trechterzeef.
    beantwoord
  • Beste mensen

    Ik zoek een stofmasker dat veilig is èn goed werkt met een bril. De maskers die ik tot nu toe heb geprobeerd lichten mijn bril zo op dat ik er niet meer goed door kan zien. Ik heb een bril met lees deel en deel voor veraf zien. Maskers zorgen ervoor dat de bril
    a. te ver van mijn ogen af komt te staan
    b. het verkeerde deel van de bril voor mijn ogen komt.

    Ik las in het forum een reactie die meldde dat wegwerpmaskers met een terugslag klepje goed werken. Wie heeft hier ervaring mee? Zijn deze maskers veilig genoeg

    beantwoord
  • Henriette, ik werk met dit masker om dezelfde reden, een aandampende bril. Dit type masker is veilig bij gebruik in een keramiekatelier op voorwaarde dat u niet met giftige looddampen werkt of iets dergelijks. Dan moet u overstappen naar een gasmasker met koolfilter e.d.
    beantwoord
  • lucien, bedankt voor je antwoord, ik zal het proberen
    beantwoord
  • Ik zoek ook een stofmasker, niet eens zozeer voor giftige glazuren en pigmenten. Klei is giftig door ronddwarrelend kwarts, (silicium, kiezelzuur). Ik heb hier last van. Maar ik draag niet alleen een bril, ik krijg ook geen lucht achter die dingen. Bij warm weer is het een natte boel. Wie kent een stofmasker dat je langdurig kan dragen zonder je ademhaling te verstoren?
    Of is dit alleen bij mij het geval?
    beantwoord
  • Zie antwoord 10/10/08
    beantwoord
  • bedankt Lucien,ik zal kijken hoe je dat opduikelt en proberen.
    beantwoord
  • Kinderlijk eenvoudig zou je bijna zeggen. De ademhaling gaat goed, kosten laag behalve de verzendkosten. Een opluchting. Toch blijf ik mij afvragen of dit genoeg is om na 20 jaar werken stoflongen te voorkomen/niet te verergeren.
    beantwoord
  • Mirjam, om stoflongen te voorkomen zou ik je aanraden dit stofmasker ook te gebruiken buiten je atelier, in geval je in een grote gemeente woond. ( hahaha ) O ja, ik zit al 35 jaar in m'n atelier stof te produceren, en eerlijk, ik loop ook niet constant met zijn maskertje rond, enkel als ik poeders meng. Voor de rest, stof nat wegnemen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.